DNs virale nettsted driver med omfattende kopiering

I DNs virale nettsatsing pågår avskrift i høyt tempo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er i overkant ni måneder siden Journalisten kunne avsløre at også Dagens Næringsliv skulle satse viralt med nettstedet Bisbuzz. Da Journalisten fortalte om satsingen var ikke sjefredaktør Amund Djuve rede til å fortelle om det.

Amund Djuve forteller at han slettes ikke liker praksisen i redaksjonen.

Medialounge har gjort en gjennomført et forprosjekt og studert innholdet på det virale nettstedet til DN. I alt er nettstedet blitt studert daglig over en måned. De har laget en montasje av forsiden som du kan se over.

Medialounge er en markedsplass for lisensiert redaksjonelt innhold, for publisister og merkevarepublisister i Norden. Derfor er det er økonomiske motivasjoner bak Medialounge sin gjennomgang. De har lisensavtalene til innholdet til Inc.com (Tribune Company) og Huffington Post. Dette er innhold DN kunne fått tilgang til mot betaling.

– Vi har vært i dialog med Dagens Næringsliv om en lisensavtale. De har mulighet til å betale for dette innholdet. I stedet klipper de mye og kynisk og på den måten forpurrer forretningsmodellen til blant andre Inc.com, sier gründer Jorunn Flydal til Journalisten.

Denne dialog fant sted allerede før Bisbuzz ble lansert, dermed hadde DN på dette tidspunktet mulighet til å få full tilgang til innholdet de nå kopierer.

Som vi tidligere har sett hos virale nettsteder kan listesaker reduseres fra si 10 til 6 punkter når de siteres for å redusere klippomfanget. Så også i DNs redaksjon.

Stort omfang

«7 body-language tricks to make anyone instantly like you» hos Business Insider er hos Bisbuzz blitt til «5 triks som får andre til å like deg bedre».

«There’s no question that body language is important.» skriver det amerikanske nettstedet og viser til en bok. I DN er det blitt til: «Forskning levner liten tvil om at kroppsspråket er viktig i kommunikasjonen mellom mennesker.»

«Don’t flash an immediate smile when you greet someone,” says Lowndes. If you do, it appears as if anyone in your line of sight would receive that same smile. Instead, pause and look at the other person’s face for a second, and then let a “big, warm, responsive smile flood over your face and overflow into your eyes.»

På norsk: «Et smil er bra, men vær litt kostbar og tilbakeholden. - Ikke smil umiddelbart når du hilser på nye personer, tipser Lownde. Gjør du det, kan det virker som om du smiler til alt som kommer nær synsfeltet ditt. Se i stedet den andre i øynene et øyeblikk og la så et stort og varmt smil bre seg i ansiktet. Da gir du inntrykk av at det er nettopp denne personen som har fått deg til å smile - og det er jo et komplement.»

Videre: «You can also try counting your conversation partner’s blinks. In a case study, subjects reported significantly higher feelings of respect and fondness for their colleagues who used this technique.» som blir til: «Du kan også forsøke å telle hvor mange ganger den andre blunker i løpet av samtalen. Forskning viser at kolleger som brukte denne teknikken, fikk andre til å føle seg mer respektert og verdsatt.»

De siste tre tipsene har Journalisten valgt å gjengi dem sammenhengende for å illustrere omfanget i den aktuelle saken.

Limit The Fidget

If you want to appear credible, try not to move too much when your conversation really matters. “Do not fidget, twitch, wiggle, squirm, or scratch,” Lowndes says. Frequent hand motions near your face can give your listener the feeling that you’re lying or anxious. Instead, simply fix a constant gaze on the listener and show them that you’re fully concentrated on the matter at hand.

Hang By Your Teeth

This visualization trick will help you look more confident with your posture, which Lowndes describes as “your biggest success barometer.” To do this, visualize a leather bit hanging from the frame of every door you walk through. Pretend that you are taking a bite on the dental grip, and let it sweep your cheeks into a smile and lift you up.

“When you hang by your teeth,” Lowndes says, “every muscle is stretched into perfect posture position.” Your head will be held high, shoulders back, torso out of your hips, and feet weightless.

This trick also works because of the frequency people walk through doorways. If you visualize anything often enough, it becomes a habit. “Habitual good posture is the first mark of a big winner.”

Hello, Old Friend

When you first meet someone, imagine they’re your old friend. According to Lowndes, this will cause a lot of subconscious reactions in your body, from the softening of your eyebrows to the positioning of your toes.

An added benefit to this technique is that when you act as though you like someone, it becomes a self-fulfilling prophecy — you might really start to like them. Lowndes says, “What it boils down to is love begets love, like begets like, respect begets respect.”

For journalisten i Bisbuzz blir dette enkelt:

Minimal bevegelse

For å fremstå mer troverdig, bør du forsøke å holde deg mest mulig i ro når du har noe viktig å si: Ikke fikle, vri deg eller klø deg mens du snakker. Har du hånden opp i anstiktet, kan du gi andre inntrykk av at du lyver eller er nervøs, ifølge Lownde.

Forsøk i stedet å feste et konstant blikk på tilhørerne for å vise at du er fullt konsentrert på det du har å si.

Heng etter tennene

Denne øvelsen vil hjelpe deg til å fremstå mer selvsikker, ifølge Lownde. Se for deg at det henger lærtråder ned fra karmen hver gang du går gjennom en dør. Lat som om du «biter» i læret og la det trekke både holdningen og smilet opp.

- Når du «henger etter tennene», vil musklene trekkes opp i rett posisjon: hodet heves, skuldrene senkes, overkroppen trekkes frem og føttene blir «vektløse», sier kommunikasjonseksperten. 

Gjør du dette jevnlig, vil det etterhvert bli en vane å stramme opp holdningen når du entrer et nytt rom.

Hei, gamle venn

Når du hilser på andre for aller først gang, tenk deg at du egentlig møter en gammel venn igjen. Dette vil ifølge Lownde utløse en rekke ubevisste reaksjoner i kroppen - alt fra øyebrynene dine som blir mykere til tærne som slappet mer av.

I tillegg blir det du sier en selvoppfyllende profeti, og sannsynligheten for at du virkelig begynner å like den andre personen øker.

Dette er en av flere saker hvor omfanget er grovt. Dersom vi tar utgangspunkt i læresetningen om at vi ikke skal klippe mer enn 15 linjer med to sitater, og at utenlandske medier ikke skal behandles på noen annen måte enn norske - er dette langt over. Nesten 40 linjer og i alt tre sitater.

Klipp mer, spar tid

Business Insider er sammen med Time det mest brukte nettstedet for siteringer. En annen sak som er hentet fra førstnevnte er «Slik får suksessfullekvinner mest ut av tiden sin». Den heter opprinnelig «13 ways successful women make the most of their time».

Den norske versjonen er på 25 linjer og inneholder ingen sitater. Det den snarere inneholder er formuleringer som er kopiert fra den engelske teksten og oversatt til norsk:

«Å balansere jobb og familie kan virke umulig. Spesielt for småbarnsmødre med store karriereambisjoner.»

«Balancing work and family life can seem impossible, particularly for women with children and ambitious career goals.»

«De stille morgentimene kan være ideelle å bruke til høyt prioriterte arbeidsoppgaver - uten å bli forstyrret.»

«The quiet hours of the morning can be the ideal time to focus on a top-priority work project without being interrupted or distracted.»

«Prøv heller å tenke at det er 168 timer i en uke. Det betyr at dersom du jobber 40 timer hver uke, og sover åtte timer hver natt, er det fortsatt 72 timer igjen til å gjøre andre ting.»

«Instead, look at the whole picture: There are 168 hours in a week. That means if you’re working 40 hours a week and sleeping an average of eight hours a night, you still have 72 hours for other things.»

«Det er lett å droppe arrangementer til fordel for å være sammen med familie og venner. Men å «bli sett» kan være viktig for karrieren, og spesielt arrangementer der du kan styrke nettverket ditt.»

«It can be easy to skip out on networking events or post-work happy hours to make more time for family and friends, but “being seen” is important for your career.»

«Eksempler på slik multitasking kan være å ringe familie eller venner samtidig som man bretter eller stryker tøy. Eller gå tur i parken med barna, som gir både kvalitetstid og trening.»

«Examples of effective multitasking are calling a family member or friend while folding laundry or ironing. Functional fitness is also productive multitasking; walking your kids to the park means quality family time and exercise.»

Artikkelen i Bisbuzz er en sterkt redusert versjon av Business Insiders, og den er heller ikke signert.

Ett utdrag

Medialounge har gått gjennom en hel del artikler. En artikkel opprinnelig fra Time om «3 ting alle bør lære av Warren Buffet» er hos Bisbuzz blitt 26 linjer lang. Den har tre sitater og opp til flere avsnitt som er direkte avskrift av originalen.

En annen artikkel er «Dette er toppledernes merkelige vaner». Også denne er usignert. Her har redaksjonen hentet innhold fra Inc.com som omtaler 9 ledere. DN har redusert dette til 5. Artikkelen er på vel 20 linjer. Med noen få justeringer er det igjen avskrift.

Klippet innholdsmarkedsføring

Fra et journalistisk ståsted dukker en annen raritet. Artikkelen «8 tips til deg som er sent ute med sommerjobb», igjen usignert - er hentet fra Sparebank 1s nettsider. Altså faller det innenfor begrepet Content Marketing. Her oppstår det mange motstandere av innholdsmarkedsføring har fryktet - journalister har klippet innhold som er laget for markedsføring.

Og ikke bare klippet, men brukt ord for ord. Riktignok på en passe elegant måte.

Sparebank 1:

«Slik går du frem

Bruk nettverket du har i sosiale medier. Legg ut en melding på Facebook, så kan det være at du kjenner noen som kjenner noen som har behov for ekstra hjelp i sommer. Mange arbeidsplasser kan også få ekstra behov i løpet av sommeren, og da kan du være ringevikar. Møt opp personlig for å levere CV og søknad. Slik er du enklere å huske. Husk bare å ringe bedriften før du kommer, slik at noen har tid til å møte deg.»

Bisbuzz:

  • Bruk nettverket du har i sosiale medier. Legg ut en melding på Facebook, noen du kjenner har kanskje behov for ekstra hjelp i sommer?
  • Mange arbeidsplasser kan få ekstra behov i løpet av sommeren, og da kan du være ringevikar. Møt opp personlig for å levere CV og søknad, da er du enklere å huske.
  • Ring bedriften før du kommer, slik at noen har tid til å møte deg.

Sparebank 1:

  • Ta kontakt med et relevant vikarbyrå.
  • Ikke vær kresen.
  • All jobb er nyttig erfaring.
  • Sørg alltid for å få en kontrakt.
  • Lær av dine feil, start tidligere neste år

(Disse tipsene er det hodejeger Trine Larsen som gir på bankens sider journ.anm).

Bisbuzz:

  • Ta kontakt med et relevant vikarbyrå.
  • Ikke vær kresen.
  • All jobb er nyttig erfaring.
  • Sørg alltid for å få en kontrakt.
  • Lær av dine feil, start tidligere neste år

If I was a rich …

I artikkelen «5 tegn på at du kommer til å bli millionær» har journalisten funnet en artikkel fra Times Money Magazine. Selv om denne ikke i samme grad er kjørt gjennom en oversettelsesmaskin, går den langt utover det som er god kutyme i klippsaker da den er nesten 30 linjer lang. Til gjengjeld er den godt sitert og lenket.

«Følger du disse 5 helserådene sløser du med penger» er hentet fra Time Magazine den óg. Nesten 40 linjer har journalisten fått ut av å klippe den oprrinnelige artikkelen. Det er to lenker i saken. Den ene til den opprinnelige saken. Den andre til en annen klippsak på Bisbuzz.

Av de i alt ti sakene Media Lounge har funnet er «8 ting alle proffe bør gjøre før de fyller 30» ganske omfattende kopiering av artikkelen «13 things every professional should accomplish before turning 30».

Bisbuzz har redusert antall punkter med 5, men ellers er det meste på plass. Mellomtitlene - som også fungerer som punkter er kopiert.

Noen eksempler på kopiert tekst:

«Si opp en kjip jobb

Livet er for kort til å bli i en jobb du hater. 20-årene er dessuten perfekt tidspunkt å si opp den kjipe jobben på,»

«1. Quit a dud job.

“Life’s too short to stay in a job you hate, and your 20s are the time to take that kind of a risk,”»

«Få sparken

Ja, det suger uansett alder. Men får du sparken tidlig i arbeidslivet, har du mulighet til å rette opp eventuelle feil og mangler som førte til oppsigelsen.»

«2. Get fired.

“Getting fired early on can be a brutally tough life experience, but it can serve as a huge wake-up call for change if there was a performance issue,” Michael Kerr»

«Lær å «eie» tiden

Tidsstyring er en egenskap alle bør ha lært seg å mestre innen de fyller 30 år. Tid er penger, og ingen liker ansatte som bruker unødvendig mye tid på arbeidsoppgavene.»

«3. Learn to own your time.

Proper time management is a skill you should have down by the time you hit 30, says Barry S. Saltzman, a business strategy expert and CEO of Saltzman Enterprise Group.

You may get away with being all over the place as an intern, but it’s not cute when you’re leading the team and you can’t get your own act together.

Time is money, Saltzman points out, and no company will be happy with needlessly wasted money. “Learning by 30 what makes you efficient is important to professional development, and beyond that, improved efficiency makes you look a lot better in the eyes of your superiors.”»

Slik fortsetter det gjennom hele brødteksten som er på nesten 35 linjer.

Powered by Labrador CMS