Kommentar:

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum spør om BuzzFeed kan inspirere andre medier etisk. Foto: Birgit Dannenberg

Buzz-etikk strengere enn norsk presseetikk

Alle virale nettsatsingers mor, BuzzFeed, har laget egne etiske regler. Kanskje blir de like inspirerende som selve nettstedet? Også når det kommer til journalisters bruk av «selfies».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvem ville for et år siden veddet på at BuzzFeed skulle introdusere egne etiske regler som på enkelte områder er strengere og mer spesifikke enn reglene i den norske Vær Varsom-plakaten? Ikke jeg, i alle fall. For å være ærlig; jeg ville trodd at de ønsket å omgå hele problemstillingen. Nettstedet har måttet tåle mye kritikk for sviktende etikk, også for plagiering.

Men nå er  «The BuzzFeed Editorial – an Ethics Guide» lansert. Og ettersom BuzzFeed har vært et forbilde for flere norske redaksjoner allerede, er det nå mer å hente derfra. Her er noen av punktene etikk-guiden som er verdt å merke seg:

*Alle kilder skal være verifiserte. Wikipedia er ikke en godkjent kilde

*Nyheter hentet fra undersøkelser eller meningsmålinger skal alltid ledsages av spørsmålene: Hvilken metode er dette basert på? Hvor mange personer inngår i undersøkelsen. Er det interessekonflikter her? Ved målinger: Hvor presist er spørsmålene stilt? Bruk aldri informasjon direkte fra pressemeldingen.

*Ved bruk av sitater skal det fremgå hvis disse er fortalt til BuzzFeed. Når sitater er hentet fra andre, skal disse tydelig krediteres.

*Anonyme kilder er tillatt, men journalistene må forklare for leseren hvorfor kilden er anonym slik at leseren forstår.

*Skribentene for BuzzFeed har ikke lov til å få sitater godkjent av kildene eller sende et utkast av saken til den/de som er intervjuet.

*Hvis det oppstår en konflikt rundt hva kilden er blitt sitert på, skal reporteren og sjefredaktør gjennomgå notatene sammen og avklare om kilden er feilsitert.

*I sensitive tilfeller bør journalisten ta kontakt med Instagram eller Twitter-brukeren hvis de ønsker å embedde innholdet.

*Å plagiere er å lure leseren. Ingenting skal kopieres eller limes inn og presenteres som eget innhold. Det gjelder også innhold fra pressemeldinger.

BuzzFeed har dessuten laget egne regler for hvordan feil skal tydeliggjøre og rettes opp – og har en egen mer spesifikk guide for dette nederst i denne lenken.

Ta en selfie?

I rekken av regler og anbefalinger har BuzzFeed også inkludert fenomenet selfie og skriver at «selfies er fantastisk og du burde ta selfies så ofte som mulig med venner og kjente. Men det advares mot hodeløs bruk av dette grepet:

«Til syvende og sist må alle ansatte kunne svare på dette spørsmålet når det kommer til bilder: Undergraver det mitt arbeid hvis jeg tar et bilde av meg selv sammen med dette intervjuobjektet?».

Content marketing

Noen redaksjoner famler i møte med pågangen av reklamer pakket inn som «content marketing». Det vil si reklame som kan se ut som journalistisk innhold. BuzzFeed har tatt tyren ved hornene og legger til grunn at de er avhengig av lesernes tillit og at de derfor «opprettholder et klart og tydelig skille mellom reklame og redaksjonelt innhold».

Reglene fastlegger at alt journalister, skribenter og redaktører gjør, skjer uavhengig av salgsavdelingen og kundene deres. BuzzFeed skal derfor for eksempel aldri skrive om reklamekampanjer som har kjøpt seg inn på BuzzFeeds flater.

Redaksjonelt ansatte skal heller aldri diskutere en sak om en bedrift med noen på kommersiell side som jobber opp mot dette selskapet. Kommersielt ansatte i BuzzFeed får heller ikke komme med innsigelser mot redaksjonelt innhold med mindre de gjør dette via sjefredaktøren.

Norske varianter

Historien om BuzzFeed har så langt handlet om å finne grep som kan skape høy nettrafikk og inntekter. Begeistringen for formspråket og innholdet har aldri skyldtes entusiasme for det som gjerne kalles kvalitetsjournalistikk.

I Norge er det Amedias Buzzit.no som tydeligst har lagt seg opp mot BuzzFeed. Før helgen lanserte Bergens Tidende (BT) sin egen versjon: Bonansa.no.  Ifølge BTs produktsjef Tor Olav Mørseth til Kampanje er dette «ikke kjernen av samfunnsoppdraget for BT. Målet vårt er å tjene penger på satsingen som vi kan pløye tilbake i journalistikken».

Dagens Næringsliv lanserte sin «BisBuzz på høsten i fjor for å «lage historier og saker som har et stort delingspotensial i sosiale medier», sa sjefredaktør Amund Djuve til egen avis den gang. 

De norske satsingene har fått mye omtale og oppmerksomhet. Særlig Buzzit.no, som blant annet valgte å fjerne deler av sitt innhold etter anklager om plagiering.

Powered by Labrador CMS