Mediene jager nyheter. Her fra Stortinget etter budsjettforlik. Foto: Kathrine Geard

7 tips for å finne spennende saker hver dag

KOMMENTAR: Journalist med et snev av idétørke? Slik finner du nye, spennende saker – hver eneste dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kommentaren er først publisert på Helt Digital. Gjengitt med forfatterens velsignelse.

Alle journalister har kjent på det: Følelsen av å gå tom for ideer. Enkelte dager har du så mange ideer at du har blokken full. Andre dager har du vridd hjernen, men til ingen nytte.

Her er syv enkle tips som gjør at du alltid vil ha spennende saker å jobbe med – hver eneste dag:

1. SETT OPP RSS-LESERE

Å sette opp en RSS-leser er superenkelt – og gratis. Det RSS-leseren gjør er å vise deg ny informasjon fra nettsider – med én gang de oppdateres. Du kan dermed sjekke RSS-leseren og rask skumme gjennom hva som er nytt fra alle sidene du ønsker å overvåke.

Selv bruker jeg Feedly. Jeg har prøvd mange forskjellige, men landet på at Feedly fungerer best for meg både på telefon, nettbrettet og desktop.

Last ned den RSS-leseren du ønsker (det finnes utrolig mange gode RSS-lesere der ute), og legg inn nettsidene du vil overvåke. Det kan være nettsider innenfor fagområdet du dekker, bydelen du har ansvar for, postlister, idrettslaget, lokale bloggere eller hva du måtte ønske.

På denne måten vil du aldri gå glipp av en oppdatering, og kunne få med deg det som skjer utrolig effektivt.

2. BRUK IFTTT

Tjenesten If This Then That (IFTTT) er gull for journalister. Prinsippet er enkelt – og genialt: Du velger hva som skal trigge en handling, og hva denne handlingen er. Altså: Når kommunens postliste legges ut, eller noen oppdaterer en utvalgt nettside, skal det sendes en e-post til deg. Du kan få varsler umiddelbart hver gang den frittalende ordføreren twitrer, eller oppdaterer Instagram-kontoen sin.

Du bestemmer hva reglene skal inneholde, og det er utrolig mange muligheter. Hvorfor ikke få en e-post dersom det er meldt storm på langtidsvarselet? Overvåker du en spesifikk hashtag på Twitter, kan du be om at disse samles i et dokument og legges i skytjenesten din. Du kan få samlet et dokument med linkene i alle twittermeldingene du favorittmerker. Få en daglig e-post med de mest delte sakene fra et av de store nettstedene, slik at du kan følge med på hva som trender. Og så videre…

3. OVERVÅK MED TWEETDECK

Om du er aktiv eller ikke på Twitter: Tweetdeck er det beste verktøyet for å overvåke Twitter. Du kan raskt få oversikt over brukere, hashtags og enkeltord. Du kan enkelt sette opp nyhetsstrømmer fra ulike lister og andre brukere – uten at du trenger å følge dem. Du kan også enkelt overvåke konkurrenten og eventuelle tips til dem.

Ved å overvåke brukere fra lokalområdet ditt får du raskt et overblikk over hva som opptar folk.

Jobber du i en stor redaksjon er det en god idé å overvåke ord øyenvitner til hendelser vil bruke: Skudd, skadet, ulykke, krasj, overlevde, kniv, død, drept etc.

4. BRUK FACEBOOK-LISTER

Det finnes tre typer lister på Facebook: (1) Liste for å kategorisere nettverket ditt, (2) smartlister og (3) interesselister. Vi skal konsentrere oss om de to siste.

Smartlister: Dette er lister som Facebook automatisk lager for deg. Her vil du finne lister over kontakter som har sammenfallende interesser, bakgrunn, arbeidssted etc. som deg. Finn ‘Venner’ i venstremargen. Flytt musepekeren over ‘Venner’ og trykk på ‘Mer’. Deretter kan du redigere i listene og opprette nye. Ingen ser at du gjør det. Dette er en fin måte å holde oversikt over hvem som poster hva.

Interesselister: Dette er lister du kan velge å gjøre offentlige eller holde for deg selv. Gå tilhttp://www.facebook.com/bookmarks/interests og opprett nye lister, hvor du legger inn hvem som helst – og hva som helst (her kan du også legge inn kilder, sider, grupper etc.). Etter du har gjort dette kan du hente opp egne nyhetsstrømmer bare fra medlemmene som ligger i listene. Dette er en fin funksjon for å lage egne faglister med interessante kilder, politikere, næringslivstopper, grupper du er med i, slektslister, skolelister og pleielister for sentrale kilder. Da kan du lett holde oversikt og finne nye saker.

5. VÆR SYSTEMATISK

Dersom du skriver en sak i dag, som bør følges opp om flere måneder eller år: Legg den inn i e-postkalenderen din, og sett på varsel. Gjennomfør brainstorming på ulike tema jevnlig for å tømme hodet helt for ideer, og skriv ned alle ideer du kommer på. Deretter kan du legge dem inn i kalenderen for å minne deg selv på ideene på de tidspunktene du mener er riktig.

6. LAG RINGELISTER

Hvilke kilder er viktige, og hvilke kilder kan vite noe om områdene du skal skrive om? Også her bør du være systematisk. Lag ringelister, og noterer når du ringte personen sist. Om så: Ha faste dager/uker i måneden du ringer faste personer. Dette er kildepleie og idésanking i ett.

7. KOM DEG UT AV KONTORET

Mange journalister har ringesyken, og kommer seg sjelden ut av redaksjonen. Ja, jeg vet du har det travelt, men KOM DEG UT! Det er når du møter andre mennesker og snakker med dem ansikt til ansikt at de plutselig gir deg et skup i fanget.

Powered by Labrador CMS