Sandeep Sing. Foto: Gagan Deep Singh Jassal

Uni­ver­si­tas Interrete

INNSPILL: Det fysiske blir stadig mer overflødig. Snart trenger vi ikke lenger fysikkbygget på Blindern, skriver Sandeep Singh.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Æsj, ikke mer enn 160 ki­lo­bit i se­kun­det, tenk­te jeg før­s­te gang jeg prøv­de mu­sikk­tje­nes­ten Spo­ti­fy. Fire år se­ne­re tok spec-stolt­he­ten min seg en bol­le og ut­vis­te CD-pla­te­ne til bo­dens in­ners­te. I strid med min fø­lel­ses­mes­si­ge til­knyt­ning til la­ser­tek­no­lo­gi­en, har jeg inn­sett at det ikke len­ger er prak­tisk med pla­ter. Film og TV-se­ri­er ser også ut til å gå sam­me vei. Net­flix har jo ikke skik­ke­lig HD en­gang, men tje­nes­ten er god nok til at det har lagt seg støv over bluray-hyl­la mi.

Gjen­nom den usyn­li­ge til­kob­lin­gen til om­ver­de­nen er det fy­sis­ke blitt sta­dig mer over­flø­dig. I så stor grad at vi ikke len­ger vil tren­ge fysikkbygget på Blin­dern. Alt­så, fy­sikk­fa­get for­blir for­hå­pent­lig like re­le­vant som før, men sel­ve byg­get, som un­der­vis­nings­sted, står i fare for å bli ut­da­tert.

Fjernundervisning er gam­melt nytt. Brev­sko­ler har ek­si­stert i over 150 år, et­ter­fulgt av un­der­vis­ning over ra­dio og te­le­fon. Men tak­ket være in­ter­netts ma­ni­pu­la­sjon av tid og rom har til­bu­de­ne om de­sen­tra­li­sert ut­dan­ning eks­plo­dert de sis­te åre­ne.

I Nor­ge har vi eCademy, NKI og et ku­rant ut­valg fag fra BI. Et greit al­ter­na­tiv for dem av oss som øns­ker en mer flek­si­bel stu­die­hver­dag mel­lom jobb og den fjer­de So­pra­nos-ma­ra­to­nen. Men nett­stu­die­ne her til lands er fort­satt kost­ba­re. Og det er der­for så­kal­te MOOC, el­ler mas­si­ve open on­li­ne courses, er opp­sikts­vek­ken­de. In­ter­ak­ti­ve kurs som hol­des for tu­sen­vis av stu­den­ter, helt gra­tis. Eli­te­uni­ver­si­te­ter som Har­vard, Stan­ford og MIT har om­fav­net tren­den og til­byr ut­valg­te kurs gjen­nom edX og Coursera. Så du slip­per å flyt­te hjem­me­fra, slut­te på jobb og bin­de deg til et liv som studiegjeldslave. Inn­taks­kra­vet er en da­ta­ma­skin, nettil­kob­ling og en ran­sel full av selv­di­sip­lin. Avan­sert kunn­skap har ald­ri vært så de­mo­kra­tisk til­gjen­ge­lig.

Det­te er en mo­dell som kan rys­te fun­da­men­te­ne til høy­ere ut­dan­ning, iføl­ge innovasjonsguruen Clay­ton Chris­ten­sen. Hans teo­ri­er om øde­leg­gen­de ny­skap­ning be­skjef­ti­ger seg med hvor­dan et ri­me­li­ge­re og mer til­gjen­ge­lig pro­dukt ut­ford­rer et mar­ked som har vært do­mi­nert av en dy­re­re, bed­re og mer etab­lert tek­no­lo­gi. Det nye pro­duk­tet er of­test sva­ke­re, men ut­fyl­ler pri­mær­be­ho­ve­ne til den gjen­nom­snitt­li­ge bru­ke­ren. Det­te har vi sett i ef­fekt før. Di­gi­tal fo­to­gra­fi over kje­misk, Wi­ki­pe­dia over lek­si­kon. Spo­ti­fy, Net­flix, og om kan­skje ikke så len­ge, MOOC.

Det di­gi­ta­le pro­gram­til­bu­det er fort­satt be­gren­set til spred­te en­kelt­em­ner, så fore­lø­pig er det van­ske­lig å anse MOOC som en full­ver­dig av­lø­ser for en kom­plett ut­dan­ning – men det er nok av gøy­ale kurs. En­ten det drei­er seg om hel­ter i gresk my­to­lo­gi, cloud-pro­gram­me­ring el­ler kuns­tig in­tel­li­gens. Når var sist en ar­beids­gi­ver klag­de over et eks­tra statistikkurs fra Ber­ke­ley på CV-en?

Bare smak litt på fri­he­ten. Du er fer­dig på jobb tid­lig og un­gen har det fett nok i bar­ne­ha­gen noen ti­mer til. Du fin­ner deg en kafé på Løk­ka med gra­tis in­ter­nett og et par klikk se­ne­re er du i ferd med å bli Har­vard-smart. Gra­tu­le­rer med opp­ta­ket.

San­deep Singh er snart 27, frilansjournalist og profesjonell hårball.

Powered by Labrador CMS