Sandeep Sing. Foto: Gagan Deep Singh Jassal
Universitas Interrete
INNSPILL: Det fysiske blir stadig mer overflødig. Snart trenger vi ikke lenger fysikkbygget på Blindern, skriver Sandeep Singh.
– Æsj, ikke mer enn 160 kilobit i sekundet, tenkte jeg første gang jeg prøvde musikktjenesten Spotify. Fire år senere tok spec-stoltheten min seg en bolle og utviste CD-platene til bodens innerste. I strid med min følelsesmessige tilknytning til laserteknologien, har jeg innsett at det ikke lenger er praktisk med plater. Film og TV-serier ser også ut til å gå samme vei. Netflix har jo ikke skikkelig HD engang, men tjenesten er god nok til at det har lagt seg støv over bluray-hylla mi.
Gjennom den usynlige tilkoblingen til omverdenen er det fysiske blitt stadig mer overflødig. I så stor grad at vi ikke lenger vil trenge fysikkbygget på Blindern. Altså, fysikkfaget forblir forhåpentlig like relevant som før, men selve bygget, som undervisningssted, står i fare for å bli utdatert.
Fjernundervisning er gammelt nytt. Brevskoler har eksistert i over 150 år, etterfulgt av undervisning over radio og telefon. Men takket være internetts manipulasjon av tid og rom har tilbudene om desentralisert utdanning eksplodert de siste årene.
I Norge har vi eCademy, NKI og et kurant utvalg fag fra BI. Et greit alternativ for dem av oss som ønsker en mer fleksibel studiehverdag mellom jobb og den fjerde Sopranos-maratonen. Men nettstudiene her til lands er fortsatt kostbare. Og det er derfor såkalte MOOC, eller massive open online courses, er oppsiktsvekkende. Interaktive kurs som holdes for tusenvis av studenter, helt gratis. Eliteuniversiteter som Harvard, Stanford og MIT har omfavnet trenden og tilbyr utvalgte kurs gjennom edX og Coursera. Så du slipper å flytte hjemmefra, slutte på jobb og binde deg til et liv som studiegjeldslave. Inntakskravet er en datamaskin, nettilkobling og en ransel full av selvdisiplin. Avansert kunnskap har aldri vært så demokratisk tilgjengelig.
Dette er en modell som kan ryste fundamentene til høyere utdanning, ifølge innovasjonsguruen Clayton Christensen. Hans teorier om ødeleggende nyskapning beskjeftiger seg med hvordan et rimeligere og mer tilgjengelig produkt utfordrer et marked som har vært dominert av en dyrere, bedre og mer etablert teknologi. Det nye produktet er oftest svakere, men utfyller primærbehovene til den gjennomsnittlige brukeren. Dette har vi sett i effekt før. Digital fotografi over kjemisk, Wikipedia over leksikon. Spotify, Netflix, og om kanskje ikke så lenge, MOOC.
Det digitale programtilbudet er fortsatt begrenset til spredte enkeltemner, så foreløpig er det vanskelig å anse MOOC som en fullverdig avløser for en komplett utdanning – men det er nok av gøyale kurs. Enten det dreier seg om helter i gresk mytologi, cloud-programmering eller kunstig intelligens. Når var sist en arbeidsgiver klagde over et ekstra statistikkurs fra Berkeley på CV-en?
Bare smak litt på friheten. Du er ferdig på jobb tidlig og ungen har det fett nok i barnehagen noen timer til. Du finner deg en kafé på Løkka med gratis internett og et par klikk senere er du i ferd med å bli Harvard-smart. Gratulerer med opptaket.
Sandeep Singh er snart 27, frilansjournalist og profesjonell hårball.