MIOs styreleder Arne Inge Christophersen
Vårløft for annonsesalg
Sterk økning i annonseinntektene, men fagpresse og ukepresse henger etter.
Annonseinntektene formidlet gjennom mediebyråene har steget med solide 7,9 prosent hittil i år. Men det er likevel to grupper som har dratt inn mindre penger i år enn i fjor.
Negativt for fag- og ukepresse
For ukepresse/magasiner viser MIOs statistikk, som dekker perioden til og med mai, at kanalen har en inntektsnedgang på 2,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det tilsvarer en nedgang på snaue tre millioner kroner. Fagpressen har en prosentvis nedgang på 4,4 prosent, som tilsvarer en svikt i omsetningen på 1,3 millioner kroner.
Ukepressen har nå en markedsandel i MIO-statistikken på 3,9 prosent, ned fra 4,3 prosent i samme periode i fjor. Fagpressen står nå for under én prosent av annonseomsetningen gjennom mediebyråene.
– Det er klare tegn på at magasin/ukepresse fremdeles opplever et betydelig press, både på volum og pris, som gjør at de ikke får med seg oppgangen nå, sier MIOs styreleder Arne Inge Christophersen til Journalisten.
Veksten isolert for mai var på hele 28,4 prosent sammenlignet med mai 2009.
– Jeg har aldri opplevd at det har gått så kraftig opp i en måned før, men så var det også spesielt dårlig i fjor. Jeg tør ikke å slå fast at optimismen er tilbake for fullt ennå, men det begynner etter hvert å bli mange positive tegn.
TV og nett vinner terreng
Av de store annonsekanalene er det nett og tv som kaprer andeler. Nettannonseringen gikk fram med hele 11,7 prosent og tv økte annonseinngangen gjennom mediebyråene med 9,1 prosent. Dagspresse gikk også fram, men her var veksten mer beskjedne 4,1 prosent og dagspresse taper andeler til nett og tv.
Dagspresse hadde i årets fem første måneder en markedsandel på 27,9 prosent, ned med ett prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor. TV økte markedsandelen fra 32,1 prosent til 32,5 prosent og er i MIO-statistikken største annonsekanal. Nett økte markedsandelen fra 13,2 prosent i 2009 til 13,7 prosent i samme periode i fjor.
– Vi spådde at de elektroniske mediene, som nett, radio og tv ville ha en god vekst, mens dagspresse ville slite mer. Så langt i år har dagspresse stått seg godt i konkurransen, men nå ser vi at tv spesielt drar fra. Flere tv-kanaler har nå problemer med å levere nok reklameplass og er i perioder utsolgt. Isolert hadde tv en vekst på 48,4 prosent isolert i mai, sammenlignet med fjoråret. Men man skal også huske på at det var fra april i 2009 at den virkelig store nedgangen kom i reklamemarkedet.
Godt over prognosen
MIO spådde ved starten av året en oppgang i annonsemarkedet for året på et par prosentpoeng.
– Vi er solid på smørsiden nå. Det gjenstår selvfølgelig å se om dette er en utvikling som holder seg, men det er mye som tyder på at juni også kan bli bra. At vi har en samlet vekst på 7,9 prosent etter fem måneder tar vi som en hyggelig bonus og vi har ikke noe imot å ta feil, så lenge det er bedre enn vi trodde, sier Christophersen.
Han har likevel ikke tro på at omsetningen i år skal nærme seg rekordåret 2008.
– Det skal mye til for at vi kommer dit, men det ser likevel ut som om vi kan få et brukbart år. Fortsetter det slik blir det bra.