Helge Onsum. Foto: MiO.

– Ukepressen overrasker meg

MIO-tallene viser vekst for de fleste, men for dagspressen går det tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tallene fra Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) for januar og februar viser at reklamekjøpene fra medlemsbedriftene øker sammenlignet med samme periode i fjor.

I alt ble det kjøpt reklame for mer enn 100 millioner kroner mer enn ved samme tid i fjor. Noe som tilsvarer 9,6 prosents økning til 1,233 milliarder kroner.

Noe ned

Veksten er tydelig drevet av TV som står for 425 millioner kroner av omsetningen. De kommersielle TV-kanalene har nå 34,5 prosent av omsetningen, noe som gjør TV klart til den største aktøren målt i kjøp av reklameplass fra mediebyråene.

Dermed øker avstanden til den neste største mediekanalen, dagspresse, som har startet året dårlig. Omsetningen var på 318 millioner kroner, hvilket er 2,3 prosent lavere enn i fjor.

– Dagspressen har tapt markedsandel og kroner og øre over en tid, og den tendensen forsterker seg. Det er neppe noen grunn til å tro at dagspressen klarer å hente seg inn igjen, sier styreleder Helge Onsum i MIO.

Dagspressen mistet også markedsandeler i perioden og har nå en andel av omsetningen fra MIO på 25,8 prosent.

og noe opp

Radio har fått fart på omsetningen og øker med 22 prosent til 54 millioner kroner. Onsum mener at dette skyldes at de store aktørene har begynt å selge pakker som P5 sammen med P4 og Radio 1 med Radio Norge.

– Radio har hatt et mye større potensial enn de har klart å ta ut. De har brukt mye tid på etableringer og konsesjonskrangler med tilsynet, sier Onsum og mener at radiostasjonene nå kan være i siget.

Internett fortsetter sin omsetningsvekst i perioden og solgte for 181 millioner kroner, en økning på 9,6 prosent. Målt i markedsandel står nettet på stedet hvil.

– Nettet har vokst andelsmessig i mange år, jeg er sikker på at den veksten vil avta noe fordi nettet som kommersiell annonseaktør har hatt en overproposjonal vekst i mange år, derfor er det naturlig at den flater litt ut.

og noen overraskelser

Ukepressens omsetning fra mediebyråene har de siste årene vært ganske uforandret, men ved årets inngang har det skjedd en endring som overrasker styreleder Onsum.

Ukepresse og magasiner økte om setningen i perioden med 9,3 prosent til 41,5 millioner koner.

– Jeg litt forundret over at de tar markedsandeler, men de klarte seg bedre enn dagspressen i 2010. Samtidig har ukepressen også ligget stille i noen år i forhold til nylanseringer, og nå er de “back on track” med nye blader og ny giv. Det kapitaliserer de på. Det gjenstår å se om de klarer å holde dette ut året.

annet fokus

Fagpressens fall fortsetter. Det begynte i fjor sommer og ser ikke ut til å stanse.

– Har mediebyråene gitt opp fagpressen som kanal?

– Fagpressen har aldri vært en stor kanal siden bladene har vært spesialisert. Det er nok mye av årsaken. Og den er så fragmentert, så man får mindre oppmerksomhet i mediebyråene enn de fortjener. Mediebyråene fokuserer på mediene som er størst og best for kundene sine, og da faller fagpressen gjennom.

 

 

Powered by Labrador CMS