Marie-Alix Isdahl Voisin begynte i Dagbladet mens hun gikk på videregående. Siden har hun vært sjefredaktør og når er hun i prosjektstilling som digitaljournalist. Foto: Christian Belgaux
Marie-Alix Isdahl Voisin begynte i Dagbladet mens hun gikk på videregående. Siden har hun vært sjefredaktør og når er hun i prosjektstilling som digitaljournalist. Foto: Christian Belgaux

Morgenbladets nye digitaljournalist er ingen tech-nerd

Det handler om ideene, ikke verktøyet. Om noen få uker lanseres Morgenbladets nye nettsatsing. Marie-Alix Isdahl Voisin jobber med utviklingen.

Publisert Sist oppdatert

Marie-Alix Isdahl Voisin (27)

Ansatt i prosjektstilling som digitaljournalist i Morgenbladet. Har tidligere arbeidet som redaksjonssjef og sjefredaktør i Natt & Dag. Voisin har frilanset for blant annet NRK, Dagsavisen og Vice. Karrieren begynte gjennom praksisplass i Dagbladet mens hun gikk på videregående.

Hun har kulturstudier og sosiologi fra Blindern.

– Morgenbladet er ikke kjent for å ha den mest aktive nettsiden. Hva skal så en digitaljournalist gjøre?

– Morgenbladet har fått støtte til relansering av nettsidene. Det kommer til å være en soft-launch den 15. juni, og så lanseres det for fullt i august. Jeg jobber med utvikling av nettsiden nå uten at jeg kan si så mye mer om akkurat hva det er som kommer til å skje. Morgenbladet har ikke jobbet så aktivt på nett tidligere. Men nå blir det en del nytt egenprodusert innhold. Målet er vel intet mindre enn å bli et «samlingspunkt for den kritiske allmennheten». Ambisjonene er høye. Jeg har jobbet som redaktør i flere år, og jeg kommer til å fortsette å jobbe litt på den her måten også. Det er vel planen. Jeg ser på nettsiden som et sted hvor både nye formater og stemmer kan prøves ut.

 – Du satt som sjefredaktør i NATT&DAG i to år, og jobbet i avisen i nesten fem år. Hvordan var det?

– En blanding av skrekk og fryd. Redaksjonen består av mange av de morsomste og skarpeste menneskene jeg kjenner, men det er også enormt mye arbeid og mikroskopiske budsjetter. Jeg er opptatt av ikke å være for lenge ett sted. Ikke bli for komfortabel. Jeg bestemte meg for at tiden var inne for å gjøre noe annet, og så hadde jeg et par alternativer. Jeg sa opp jobben før stillingen i Morgenbladet dukket opp.

 – Da du tiltrådte som sjefredaktør i NATT&DAG sa du i intervjuer at du tok med deg erfaringene fra dagspressen inn i gratisavisen. Hvilke erfaringer tar du med deg videre til Morgenbladet?

– Ideene, kanskje. De konseptuelle sakene, blandingen av alvor og humor. Og så kontaktene da, navn og stemmer fra den litt yngre delen av kulturen.

 – Så du blir ungdomsalibiet?

– Nei, det håper jeg ikke.

– NATT&DAG er langt mer rampete enn Morgenbladet, er det noe du vil ta med deg?

– Litt høyere temperatur og humor hadde vært gøy, det.

– Har du en drømmeartikkel eller intervju du har lyst å lage?

– Jeg tror ikke jeg skal servere noen konkrete ideer akkurat nå. Det som er spennende med å jobbe med dette prosjektet er at Morgenbladet er i den privilegerte situasjonen at de ikke trenger å tenke klikk på samme måte som andre medier. Mitt inntrykk er at man selvsagt ønsker at hovedsaker og debattstoff skal få bredt gjennomslag. Men samtidig, dersom 50 personer setter pris på å komme over et referat fra et foredrag med en fransk tenker, så er det helt riktig også. Selv om NATT&DAG kan være smalt og knirkete, så er det en kommersielt drevet bedrift, og da vi hadde vår nettsatsning var jo målet alltid å nå ut til flest mulig lesere. Så sånn sett er det nytt for meg. Når du jobber digitalt får du en ganske brutal tilbakemelding fra leserne. I dag er det den verste og beste journalistikken som overlever. Clickbaitsaker om dansende otere og rumpeselfisene til Kim K og de virkelig gode sakene og kommentarene. Mens det middelmådige stoffet, særlig kulturstoffet, forsvinner i feeden.

– Du sier den beste og verste journalistikken er den som leses. Hvilke tanker gjør du deg om fremtidig journalistikk da?

– Jeg tror det vil bli høyere krav til formidling og presentasjon. Noe jeg tror egentlig bare kan være en fordel. Content Marketing er en annen utfordring.

– Du sier høyere krav til blant annet presentasjon. Har du som digitaljournalist verktøykassen i orden? Kan du programvarene som gjør at du kan lage visuell journalistikk?

– Det er flere her som jobber med prosjektet, da. Programvarer er jo bare teknologi. Det viktigste er ideene. Man må ha de gode ideene og så kunne se hvilke muligheter digital presentasjon legger opp til. Sak først, så det visuelle. Jeg er ingen tech-nerd.

Vil du vite mer om Morgenbladet? Sjekk vår dekning her.

Powered by Labrador CMS