Redaktør Morten Berg-Hansen i Bladet Vesterålen. Foto: Kristine Lindebø
Redaktør Morten Berg-Hansen i Bladet Vesterålen. Foto: Kristine Lindebø

Dommeren skrev selv sak i Bladet Vesterålen fra fotballkampen han dømte

– Har skjedd en åpenbar glipp, sier redaktør.

Published   Updated

«Kampens store øyeblikk var da dommer Bengt Are Pettersen dømte straffe til Moutaz Ali Alzubi etter at en Svolvær-spiller, etter Pettersens syn ble holdt».

Det skriver Bengt Are Pettersen selv i det som ser ut som en helt vanlig sportssak i Bladet Vesterålen. Men saken Moutaz viste stor fair play-ånd er altså fra en fotballkamp Pettersen selv dømte. Saken var publisert i papiravisa og på blv.no, men på nett ble byline senere endret til «Innsendt».

Slik så saken ut på blv.no Foto: Skjermdump / tipser
Slik så saken ut på blv.no Foto: Skjermdump / tipser

Ba om endret byline

– Det var jeg som ba dem om å endre byline, sier Pettersen til Journalisten.

Han forteller at han ofte sender inn saker til avisa, men bare tar betalt for det når han selv ikke dømmer kampene. I dette tilfellet sendte han inn saken fordi han syntes det var en god historie.

– Men jeg syns ikke det blir riktig at min byline blir stående når det er jeg som har dømt kampen.

Vær varsom-plakaten er tydelig på at redaksjonelle medarbeidere skal «unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet», som det står i punkt 2.2, og vise «åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet», som det står i 2.3.

– Åpenbar glipp

Redaktør Morten Berg-Hansen i Bladet Vesterålen legger seg flat, og ser at denne saken ikke skulle vært publisert som en nyhetssak, i hvert fall ikke med «innsendt» som byline.

– I den grad vi skal ta inn en slik sak skal vi i hvert fall opplyse om hvem som har skrevet den. Det er en åpenbar glipp at det ikke er gjort, sier han til Journalisten.

Kan en journalist være objektiv når han skriver en sak fra en kamp han selv har dømt?

– Nei.

– Skjer dette ofte i Bladet Vesterålen?

– Det håper jeg ikke! Jeg fører ingen statistikk over det, men tror jeg kan si at det ikke skjer ofte.

Berg-Hansen tror noen på vakt har hatt litt hastverk, og dermed publisert saken uten å tenke seg om. Selv har han vært litt til og fra i det siste, forteller han, men han var redaktør også for den utgaven. Han mener de kunne tatt historien med i avisa, hvis den var tydelig merket og i en annen form enn her, for eksempel som et leserbrev eller liknende.

– Dette er en kamp vi vanligvis ikke ville reist på, men vi kunne også laget en sak i ettertid, og brukt dommeren som kilde i saken.

Har du sett liknende saker i andre medier? Tips Journalisten på [email protected]