En historie om en heisstans på Fridtjof Nansens plass ved Oslo rådhus skaper diskusjon. Foto: Berit Roald/Scanpix
Berit Roald
Heismontørforening gransket Nettavisen-artikkel: – Har ikke funnet noen tegn til at det faktisk sto mennesker fast i heisen
– Påstand mot påstand, sier nyhetsredaktør.
I en artikkel i Nettavisen fra 26. august slås det fast at fire personer satt «heisfaste» i et kontorbygg midt i Oslo sentrum i fjor høst, og at hjelpen lot vente på seg fordi heismontøren som ble sendt ikke fant parkeringsplass, og forlot stedet.
Det skal ha tatt tre og en halv time før en ny heismontør kom til, og personene kom seg ut.
Historien er hentet fra en e-post sendt til Oslo-ordfører Marianne Borgen av driftslederen ved bygget som opplevde heisstans, og kobler hendelsen til den politisk omstridte nedbyggingen av parkeringsplasser i Oslo sentrum:
«Det er blitt ganske håpløst å ha håndverkere og servicepersonell til eiendommene på Fridtjof Nansens plass etter Bilfritt byliv ble innført. For egen del har vår snekker forlatt oss, og vi er på leting etter ny, men det er ikke lett å finne fordi ingen vil ta oppdrag i sentrum», skriver driftslederen i e-posten.
Artikkelen er skrevet av økonomireporter Espen Teigen.
– Ikke klart å finne noen tegn til mennesker
Før helga publiserte Heismontørenes Fagforening (HMF) en tekst med tittel «Feil om heismontører» på nettsidene sine.
I artikkelen skriver organisasjonssekretær Erik Eikedalen at fagforeningen syntes framstillingen i Nettavisen-saken «hørtes merkelig ut», og at han selv tok kontakt med heisselskapet som sendte ut montører til det aktuelle oppdraget.
Ifølge organisasjonssekretæren avviser begge montørene som jobbet med oppdraget at de ble fortalt at det sto personer fast i heisen. Montøren som fullførte oppdraget sier til fagforeningen at han ikke så noen mennesker i heisen.
– Vi har ikke funnet noen tegn til at det faktisk sto mennesker fast i heisen, sier Eikedalen til Journalisten.
HMF får imidlertid bekreftet at parkeringstrøbbel var årsak til at oppdraget tok flere timer å løse. Hos heisselskapet er oppdraget loggført som en vanlig «stoppjobb».
Nettavisens nyhetsredaktør forteller at avisa har jobbet videre med saken etter opplysningene fra HMF. Les tilsvar nederst i saken.
Montører reagerte
Fra HMF forklares det at vanlige stoppjobber ikke prioriteres like høyt som evakueringsjobber der mennesker sitter fast, og at prioriteringen av stoppjobber avhenger av kontrakten med det aktuelle bygget.
– Det kan ta mange timer før en stoppjobb blir løst, men det er ikke vanlig at mennesker står heisfaste i fire timer hvis en montør har blitt tilkalt. Den opplysningen var det mange montører som reagerte på og kontaktet oss om, sier Eikedalen til Journalisten.
«Det ser ikke bra ut for heismontørene som gruppe, når det påstås at vi har tatt så lett på en evakueringsjobb. Hadde dette vært noe annet enn en stoppjobb, hadde heismontørene selvsagt feilparkert eller funnet en annen løsning ASAP», siteres en annen heismontør på i Eikedalens tekst.
– Tatt ut av proporsjoner
Til Journalisten sier driftsleder Hans-Peter Lannerstedt at han står ved beskrivelsen fra e-posten han sendte ordføreren, og at han ikke vet hvorfor heisselskapet ikke har registrert oppdraget som en evakuering.
– Det får bli mitt ord mot deres. Jeg ringte direkte til de fire personene i heisen og snakket med dem. Jeg har også i ettertid snakket med personen som fikk dem ut av heisen, men det er uaktuelt for ham å snakke med media, sier Lannerstedt.
Han mener saken nå har blitt blåst for stort opp og har fått feil fokus:
– Det jeg ønsket å poengtere, er at nabobyggene til rådhuset har fått livet gjort surt når parkeringene forsvinner. Vi mister håndverkere, mens Oslo rådhus får holde seg med en egen parkeringsplass for sine håndverkere. Men denne diskusjonen har blitt tatt ut av proporsjoner, sier Lannerstedt.
Nyhetsredaktør: – Står påstand mot påstand
Nettavisens nyhetsredaktør René Svendsen forteller at avisa har jobbet videre med tematikken etter opplysningene som kom fram på HMFs nettsider.
Mandag formiddag publiserte Nettavisen en ny artikkel: «Heisfirmaet sier de ikke fikk vite at det sto folk i heisen».
– For oss framstår dette inntil videre som påstand mot påstand, sier Svendsen til Journalisten.
Han forteller at avisa ikke tok kontakt med heismontørene på det aktuelle oppdraget i arbeidet med første artikkel.
– Sett i ettertid kunne vi selvsagt tatt den telefonen. For oss handler saken ikke først og fremst om heisteknikk, men om «bekymringsmeldingen» som ble sendt til ordføreren og den bekreftede situasjonen om at det har blitt trøblete med parkering i sentrum for håndverkere, sier Svendsen.
Han legger til:
– For oss er det naturligvis viktig at det vi skriver skal være så riktig som mulig. Vi har jobbet over helga med å ettergå opplysninger, og jobber videre med saken.