Studentpolitikk:

Volda-student Ingrid Tinmannsvik har tatt over som leder i NJ Student. Foto: Martin Huseby Jensen

Mener studentene må forberedes på virkeligheten

Selv om studentene får god opplæring i etikk, er de ikke nødvendigvis forberedt til den dagen de skal klippe og oversette utenlandsk innhold, mener leder i NJ Student.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er et behov for å legge press på utdanningsinstitusjonene. For å sørge for at det er vits i å ta udanningen, må det gjøres noe drastisk, sier Ingrid Tinmannsvik. Hun er omtrent en time gammel i rollen som leder for Norsk Journalistlag Student. Når vi møtes over noen rundstykker, er det bare noen timer til hun skal begynne på en av de få dagene som er igjen av sommerjobben i VG. Snart er det retur til Volda og siste året på studiet.

Må bevisstgjøre

Tinmannsvik mener det må oppleves som en fordel å ha studert journalistikk. Det bør ikke være slik at studentene sitter igjen og tenker at de burde valgt et annet studium. Den nyvalgte studentlederen sier at det burde komme mer teknologi inn i studiene. At å ha kjennskap til koding ville vært flott å ta med seg.

Og så er det et behov for å forberede studentene bedre på det som venter dem ute i den «virkelige verden». For selv om studentene lærer mye om etikk, blir hun av og til paff når bekjente deler erfaringene sine. En av dem har som oppgave å overvåke utenlandske medier, finne gode saker - oversette og klippe disse på oppdrag fra sin arbeidsgiver. Dersom denne vennen skulle bli tatt for å ha skrevet av for mye eller brukt det internasjonale mediets formuleringer, er det hos journalisten smellen havner. 

– Vi trenger å forberede studentene på slikt og bevisstgjøre dem.

Den nye lederen mener studentlaget må jobbe enda tettere opp mot dem som er ansvarlig for tilretteleggingen av studiene. I dag er ikke kontakten god nok. Det ser hun for seg at særlig de lokale klubbene kan bidra til. Disse burde også jobbe for en enda bedre dialog. Men slikt tar tid.

Viktig med lojalitet

Hun forteller at hun ikke kommer til vervet med én kampsak, men flere.

– Og så er det viktig også å skape god stemning, at det skal være artig å være journaliststudent og senere journalist. Ikke bare vanskelig og kjipt.

23-åringen sier at hun tror at flinke folk får jobb. Men det burde ikke være slik at de skal måtte vente i kanskje sju år før det får fast jobb. Det bør være en fordel også for arbeidsgiver å ansette folk. Det gjør dem mer inspirert. Det gjør dem lojale. Slik det er nå er ikke greit. At man planlegger for to måneder av gangen fordi det er så langt tidsrommet på vikariatet strekker seg.

Kanskje kan NJ Student presse på dette tema i håp om å kunne bidra til endring. Tinmannsvik mener NJ er flinke med å ta vare på studentene og deres behov. Ulempen er kanskje at ikke alle vet hva NJ har å tilby. Dette er også en av de områdene NJ Student må arbeide med. De må bidra til at medlemmene vet hva de kan få hjelp til.

Lesertall og troverdighet

Studentlederen forteller at ikke alle av hennes venner har særlig med tillit til norske medier. Snarere har de en ganske så dårlig holdning til journalistikken. Som ung kan også ett av problemene være at både de, som henne selv, har tatt den uavhengige journalistikken for gitt. Tinmannsvik sier at folk kanskje ikke forstår godt nok at det ikke er slik overalt ellers i verden. At villkårene for ytringsfrihet blir litt dårligere rundt om i verden for hvert år som går.

Tilstanden til norsk journalistikk føler hun ser ganske bra ut etter å ha studert i to år og sommerjobbet i Romsdals Budstikke og VG.

– Men det hender jeg blir overrasket når en sak beskrives som god. Ofte er det jo lesertallene som avgjør. Viljen til å skape god journalistikk er absolutt til stede, men forholdet til leserne kan av og til fange oppmerksomheten. Det beste er om vi kunne funnet en gylden middelvei mellom troverdighet og lesertall. Jeg er veldig glad for at jeg kanskje kan få være med på å finne fram til den.

Powered by Labrador CMS