Uten kontorplikt og møter

Slik jobber de i suksessen Weekendavisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Våre jour­na­lis­ter vet hva en dead­li­ne er, og så len­ge de re­spek­te­rer den – og det gjør de! – så er det in­gen grunn til at vi skal sty­re de­res hver­dag. Folk pre­ste­rer og tri­ves bed­re hvis de har fri­het, og der­for er re­dak­sjons­mø­tet hver fre­dag for­mid­dag det enes­te vi for­ven­ter at alle skal være på. Ut­over det er det in­gen krav om at jour­na­lis­te­ne må være til ste­de, sier Week­end­avi­sens sjef­re­dak­tør Anne Knud­sen.

Syn­lig og usyn­lig

I Dan­marks of­fent­li­ge de­batt er uke­avi­sen Week­end­avi­sen godt syn­lig, men kun et lite skilt du må kom­me på en halv­me­ters av­stand for å se, rø­per hva som gjem­mer seg bak den grøn­ne døra et stein­kast unna tu­rist­tråk­ket Strø­get i Kø­ben­havn.

Og mens vi sam­men med re­dak­tø­ren står og ven­ter på en sneg­le­heis som bin­der Week­end­avi­sens tre eta­sjer sam­men, pro­tes­te­rer hun kraf­tig da vi an­ty­der at den tre­ge hei­sen og tre eta­sjer kan­skje ikke er helt hen­sikts­mes­si­ge og tids­rik­ti­ge re­dak­sjons­lo­ka­ler.

– Ja, hei­sen er treg, og det kun­ne gått ras­ke­re der­som vi had­de tatt trap­pa. Men det hand­ler om prin­sip­per, å ikke la hei­sen vin­ne, og bort­sett fra hei­sen er våre lo­ka­ler topp mo­der­ne.

– Bare det at våre jour­na­lis­ter har egne kon­to­rer sier sitt. Det er len­ge si­den land­skap var mo­der­ne og noe å fore­trek­ke. Land­skap kos­ter mind­re, men triv­se­len er stør­re med eget ­kon­tor. Og med triv­se­len øker også pro­duk­ti­vi­te­ten.

Opp­lag ned, over­skudd opp

Det er Anne Knudsens måte å for­tel­le at jour­na­lis­te­ne i avi­sen som hun har le­det si­den 1998, har det godt og at det er en av grun­ne­ne til at Week­end­avi­sen går godt.

Rik­tig­nok har den det sis­te ti­året sun­ket i opp­lag fra rundt 60.000 til un­der 53.000, men sammenlignet med de al­ler fles­te and­re dan­ske avi­ser kla­rer den seg ufor­skam­met godt. Også øko­no­misk, med en bunn­lin­je på re­kord­sto­re 13,4 mil­li­oner i fjor.

– Det er fak­tisk dob­belt så mye som da vi had­de 60.000 i opp­lag, og det vi­ser pro­ble­met med å bru­ke opp­lags­vekst som mål på suk­sess. Det er ikke noe pro­blem å få opp opp­la­get, men så kan du jo dis­ku­te­re hvor smart det er, hvis mar­keds­fø­rin­gen kos­ter mer enn ge­vins­ten opp­lags­øk­nin­gen gir, kom­men­te­rer Anne Knud­sen.

Opplysningsorgan

Si­den de dan­ske post­bu­de­ne i 1971 slut­tet å gå sin ettermiddagsrunde, har Week­end­avi­sen kom­met til sine abon­nen­ter hver fre­dag. Og selv om det bare er et drøyt tiår si­den nor­ske jour­na­lis­ter gjer­ne fnys­te av tan­ken på avi­ser som «opplysningsorgan», så er det nett­opp det or­det Anne Knud­sen bru­ker når hun skal for­kla­re hva slags avis Week­end­avi­sen er.

– Du kla­rer deg ikke bare med oss, Week­end­avi­sen er en sup­ple­ments­avis. Men der du i and­re avi­ser kan lese om hva som skjer, kan du i Week­end­avi­sen lese om hvor­for det skjer. Vi er en opplysningsavis og i den for­stand en mo­der­ne avis med fram­ti­den for­an oss, me­ner Anne Knud­sen.

In­for­ma­tion som kon­kur­rent

Til tross for at det dan­ske avis­mar­ke­det er mind­re enn det nor­ske, har Dan­mark fun­net plass både for Week­end­avi­sen og dags­avi­sen In­for­ma­tion. Sist­nevn­te har et opp­lag på drøye 21.000, men iføl­ge Knud­sen har de to avi­se­ne man­ge av den sam­me ty­pen le­se­re.

– Men In­for­ma­tion-le­ser­ne er mer venst­re­ori­en­ter­te enn våre, hev­der Anne Knud­sen. Som på spørs­mål om Week­end­avi­sens po­li­tis­ke platt­form trek­ker fram «mang­fol­det» som det egent­li­ge stå­ste­det.

– Man­ge ser nok på oss som bor­ger­li­ge, men jeg me­ner vi fram­for alt er de­mo­kra­ti­ets avis. Hvis det kan ar­gu­men­te­res for et syns­punkt, skal det være plass for det i Week­end­avi­sen. Og der­for fin­ner man også at syns­punk­te­ne som for­fek­tes på re­dak­sjo­nell plass i Week­end­avi­sen kan være vel­dig for­skjel­lig.

Få an­sat­te, man­ge fri­lan­se­re

For å for­kla­re le­ser­ne «hvor­for?», har Week­end­avi­sen (for­uten re­dak­sjons­sjef Lili Ochsner og Anne Knud­sen) 22 jour­na­lis­ter og seks re­dak­tø­rer. Samt nær­me­re 300 fri­lan­se­re.

– De fles­te av våre jour­na­lis­ter skri­ver i de fles­te av våre fem sek­sjo­ner om det de har lyst til å skri­ve om. Så bru­ker vi fri­lan­ser­ne som fag­eks­per­ter. De skri­ver kun om det de kan mye om, og man­ge av dem job­ber også som fag­per­so­ner på sitt felt and­re ste­der, for­kla­rer Anne Knud­sen.

Med så man­ge fri­lan­se­re og så man­ge fritt­gå­en­de jour­na­lis­ter har re­dak­tø­re­ne en vik­tig rol­le i det dag­li­ge ar­bei­det.

– Uten dem had­de det ikke gått, inn­røm­mer Knud­sen. Men til­føy­er at hel­ler ikke re­dak­tø­re­ne har sær­lig bruk for mø­te­ka­len­de­ren sin.

– Nei, vi har in­gen mø­ter ut­over det fas­te på fre­da­ge­ne. Vi snak­ker hel­ler mye med hver­and­re.

Nes­ten bare kvin­ne­li­ge re­dak­tø­rer

Noe som skil­ler Week­end­avi­sen ut fra and­re dan­ske og nor­ske avi­ser er kjønns­for­de­lin­gen blant avi­sas re­dak­tø­rer. Seks av åtte er kvin­ner!

– De er ikke re­dak­tø­rer for­di de er kvin­ner, men for­di de er dyk­ti­ge, sva­rer Knud­sen kjapt når te­ma­et kom­mer på ba­nen. Men si­den det fin­nes man­ge dyk­ti­ge kvin­ner også i avi­ser med nes­ten bare mann­li­ge re­dak­tø­rer, trek­ker hun fram mil­jø­et som vik­tig­ste for­kla­rings­fak­tor til at Week­end­avi­sen skil­ler seg ut på det­te fel­tet.

– Man­ge avis­re­dak­sjo­ner er fort­satt vel­dig har­de og ma­cho, med ar­beids­tid og et mil­jø som ikke pas­ser kvin­ner. I Week­end­avi­sen er pul­sen ro­li­ge­re og mil­jø­et bed­re til­pas­set kvin­ner, både for­di det er en ukent­lig pub­li­ka­sjon og for­di vi har hatt en be­visst ledelsespolitikk på det­te. Det gjør at fle­re kvin­ner her sier ja til å påta seg stør­re ar­beids­opp­ga­ver, sammenlignet med man­ge and­re ste­der, sier Knud­sen og hev­der at en av hen­nes vik­tig­ste re­dak­tør­opp­ga­ver er å pas­se på at sta­ben fak­tisk går hjem når de skal.

– Hvis de blir alt­for len­ge på job­ben, øker sjan­sen for at de blir skilt. Og det er jo noe skidt, både for de det gjel­der og for avi­sen.

– Har din tak­tikk lyk­tes, med hen­syn til an­tall skils­mis­ser  i  Week­end­avi­sen?

– Vel, du vet jo hvor­dan det er. Vår bran­sje er be­ryk­tet for sine man­ge skils­mis­ser …

Di­gi­talt de­fen­siv

Selv om Anne Knud­sen om­ta­ler Week­end­avi­sen som en mo­der­ne avis med lyse fram­tids­ut­sik­ter, er den de­fi­ni­tivt ikke i front på det di­gi­ta­le fel­tet. Nett­si­de­ne er be­gren­set til noen sa­ker fra pa­pir­avi­sen, og iPad-ut­ga­ven er bare en pdf-ut­ga­ve av pa­pir­avi­sen.

– I fem­ten år har man snak­ket om net­tet som fram­ti­den, men fort­satt er det pa­pir som tje­ner pen­ger. E-avi­sen og iPad-ut­ga­ven be­trak­ter vi der­for først og fremst som en ser­vi­ce for de av våre abon­nen­ter som bor langt unna Dan­mark, og slik vil det for­bli inn­til man fin­ner en for­ret­nings­mo­dell som gjør at vi tje­ner pen­ger også på net­tet, fast­slår Knud­sen.

Ny sek­sjon

Week­end­avi­sen had­de i man­ge år fire sek­sjo­ner, Sam­fund, Kul­tur, Bøker og Ide­er. Men i fjor la de ikke bare om de­sig­net for før­s­te gang på 20 år, de ut­vi­det også med en ny sek­sjon, Fak­tisk, be­reg­net på al­ders­grup­pen 8–14 år.

– Det gjor­de vi av pub­li­sis­tis­ke, ikke kom­mer­si­el­le grun­ner. Det la­ges så mye skram­mel for de unge, mens de voks­nes stoff kan være for bru­talt. Vi vil­le lage noe som ikke var pjatt, men som kun­ne gi de unge bed­re inn­sikt i det som skjer på sine egne pre­mis­ser, for­kla­rer Knud­sen, som hev­der at Fak­tisk er blitt godt mot­tatt, både av unge og de voks­ne – som må be­ta­le for gil­det. For uten an­non­ser i den nye sek­sjo­nen løs­te Week­end­avi­sen fi­nan­sie­rings­spørs­må­let med å øke pri­sen på avi­sen.

– Vår for­ret­ning be­står i å sel­ge tekst, og vi er et luk­sus­go­de som tå­ler litt høy­ere pris. Hvis folk vil ha kaf­fe lat­te, så kjø­per de det, selv om det kos­ter litt mer enn van­lig kaf­fe. Slik er det også med Week­end­avi­sen.

 

Powered by Labrador CMS