Twitter og Facebook kan klages til PFU
- Men det handler om å tenke seg om.
På oppdrag fra styret i Norsk Presseforbund har en komité vurdert om Twitter-kontoer og Facebook-profiler som er tilknyttet medier kan klages inn for PFU.
En aktuell problemstilling er når det er snakk om kontoer som opereres av privatpersoner, men som er knyttet opp til en mediekanal som for eksempel @VGTorry eller @DBHelle.
Her finner du hele innstillingen.
Noen kan klages inn
Ja, mener komiteen, de kan klages inn. Særlig profiler som for eksempel @Journalisten som er direkte tilknyttet en redaksjon. Men også @Hogrim må holde tungen rett i munnen.
Ifølge komiteens leder, Lars Harald Alstadsæter, vil det være behov for å følge strengere med på redaktørene. Han sier at i forhold til journalistene oppstår det en aktuell problemstilling når kontoen er opprettet privat, men brukes som et arbeidsredskap. For eksempel til å hente inn informasjon til en sak.
– Skal da redaktøren kunne klages inn, om journalisten bruker den på kveldstid? Det er jo slik at i mange redaksjoner oppfordres journalistene til å være aktive i sosiale medier. Vi har bedt PFU trekke en konklusjon her, sier Alstadsæter.
Når det gjelder profiler som @Journalisten mener komiteen at det er klart at innhold som formidles her faller innenfor klageordningen til PFU, og at det ikke er behov for noen vedtektsendringer.
Tenke
Ifølge innstillingen ligger gråsonen i hvorvidt journalisters og redaktørers kontoer knyttes opp til medium eller medieinnhold. Her mener komiteen at det må foretas en vurdering ut fra kontonavnet, innholdet i ytringen og rollen til den som kommer med ytringen.
Alstadsæter sier at det uansett handler om å tenke. Kan de som publiseres på Twitter eller Facebook tåle å publiseres også andre steder. For har man en twitterkonto som handler om slektsgranskning, med en og annen tweet som kan være jobbrelatert, vil det være å anse som en privat konto og derfor falle utenfor PFUs mandat.
– Men det kan være et tips å tenke seg om før man publiserer.
Les innstillingen her.
Komiteen viser til at Vær Varsom-plakatens punkt 2.2 og 2.3 gjelder også i sosiale medier.