Gunnar Stavrum har vært toppsjef i Nettavisen siden hans daværende arbeidsgiver TV 2 kjøpte nettstedet på tampen av 2002. Tirsdag mottok han pris som årets netthode. Foto: Glenn Slydal Johansen
Gunnar Stavrum er årets netthode
Adresseavisen og Sunnmørsposten rasket med seg prisene for nettsaker.
Det var på årskonferansen i Norwegian Online News Association (NONA), også populært kalt netthoder at prisene ble delt ut. Nettavisens sjefredaktør siden 2002, Gunnar Stavrum, fikk den gjeveste prisen, årets netthode.
– Årets vinner har kjempet nettets kamp lenge. Vinneren er tydelig og synlig og han har i mange sammenhenger satt dagsorden for debatten om norske nettmedier. Årets netthode er uredd og tør å ta kontroversielle standpunkt og utfordre etablerte sannheter i bransjen, på godt og vondt. Han har også en skarp penn og leder ett av Norges aller viktigste nettsteder. I det siste har han til og med begynt å tjene penger, heter det fra juryen.
Kriminelle
Årets nettsak fra en redaksjon som har mer enn 50 medarbeidere gikk til Adresseavisens journalister Ole Martin Wold og Jonas Vikan for saken «Silkeveiene» om det mørke nettet.
– At de kriminelle nettverkene bruker internetts irrganger for å utveksle penger og ulovlige varer ble for alvor kjent i denne saken. Historien sjokkerer og gir innblikk i en verden som er utenfor rekkevidde for de fleste. Politiets unnfallenhet og henleggelsesrate er katastrofal, og postens ansvar blir avkledd. Et komplisert bilde blir forklart på en god måte, visualiseringene er delikate og små designgrep geniale. Adresseavisen leverer på alle plan i denne saken og bruker den digitale flaten til fulle, begrunner juryen.
Hederlig omtale gikk til «Lærdalsbrannen» av VG og Bergens Tidendes «Kommunebygger».
Kraftfullt
Sunnmørspostens «Borte bra, hjemme verst» vant prisen for årets nettsak blant mindre redaksjoner.
– Vinneren av årets nettsak i liten redaksjon er datajournalistikk og digital historiefortelling på sitt beste. Det journalistiske arbeidet er sømløst og elegant bundet sammen med sterke og effektfulle designgrep, og en brukeropplevelse som gjør det umulig å ikke henge med og bli rørt av saken. Ingenting er gimmick, her handler det om å formidle historien på best mulig måte, både for barn og voksne. En egen barneversjon av saken er et utrolig kraftfullt grep, og som faktisk kan gjøre en forskjell for de barna som trenger hjelp, heter det i jurybegrunnelsen.
Hederlige omtale ble delt ut til Bergensavisens «Prisen for et barn», Moss Avis’ «Glemmer det aldri» og ABC Nyheters «Krigssommeren».
Les alt om netthodene.