Nordlys:

Sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys. På et møte i Oslo tidligere i uka, innrømmet han at noen av sakene på Buzzit ikke kan regnes som journalistikk. Foto:

Betalt innhold fikk avsender i dag

Skrytesaker om Arbeiderpartiet fikk tydeligere merking.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nordlys har siden nyttår hatt en egen avdeling som skal skaffe avisa digitale inntekter på nye måter. Avdelingen har nå fire ansatte og sorterer under direktøren, men innholdet ligner på journalistikk.

Satsingen gjennom Nordlys Lab, som nyskapningen heter, vil i år gi avisa noen millioner ekstra på bunnlinjen. – Vi har ikke alternativet å vende ryggen til disse inntektene, sier sjefredaktør Anders Opdahl til Journalisten. – Det vi må sikre er at vi gjør denne delen av jobben på en måte som ikke svekker vår troverdighet som journalister og redaktører. 

Redaktøren understreker at dette er en forretningsmodell under utvikling og en løpende diskusjon og løpende forbedringer er naturlig.

Det er særlig den politiske reklamen på arenaen 

som har vakt interesse og reaksjoner blant mediefolk. Inntil torsdag ettermiddag var reklameartiklene om Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Kristin Røymo og den eldre sponsesaken om hennes partifelle ordførerkandidat Jarle Aarbakke uten tydelig avsender, mente flere, blant annet på FB-tråden til VGs Frithjof Jacobsen.

 

Da Journalisten intervjuet Opdahl om sponset innhold og merking tidligere i dag, sa han at nyhetsredaktør Jostein Larsen Østring hadde gjort ham oppmerksom på at merkingen var omdiskutert og kanskje for dårlig. Reklametekstene hadde ikke byline og man måtte til en boks nede i nettsakens høyre marg for å finne et tydelig signal om at Arbeiderpartiet var tekstens avsender.

– Det bør stå at Arbeiderpartiet er avstender, sa redaktøren i ettermiddag. Kort tid etterpå var ny merking på plass, med formuleringen “innholdet på siden er betalt av Tromsø Arbeiderparti”.

Foreløpig har ikke andre partier benyttet Nordlys’ tilbud om å plassere sitt politiske budskap som journalistikklik tekst i avisa, men både Opdahl og avdelingsleder Danny Pellicer i Nordlys Lab opplyser at det har vært kontakt. Avdelingen sorterer under avisas direktør Ronni Møller Pettersen, ikke sjefredaktøren.

De politiske reklametekstene er skrevet i den kommersielle avdelingen, der det nå arbeider tre tidligere journalister og en selger.

– Syns du tekstene er gode, Opdahl?

– Jeg er redaktør i Nordlys og ansvarlig for det redaksjonelle innholdet. Jeg har ikke lyst til å bruke tid og krefter på å synse om reklameverdien på produkter vi selger.

Justisminister Anders Anundsen innledet sin heftig omtalte video med å klage på medienes vinklinger. Betalt, politisk innhold gir nå nye muligheter for å komme til orde i et redaksjonelt landskap.

– Disse tekstene kan ligne litt på omtale av og intervjuer med partifolk den gang vi hadde en partipresse. Er dette partijournalistikkens combeback, Opdahl? 

– Jeg tror vi uansett hva Nordlys eller andre medier gjør vil se at bedrifter og politiske organisasjoner vil bruke mer tid på å lage eget, vennligsinnet content og distribuere det, noe i sosiale medier. Da blir spørsmålet om vi som publisister skal tillate at det også skjer på våre egne plattformer, eller skal vi bare la andre ta seg av det.

– Det sure eplet tror jeg vi bare må bite i. 

– Men det har vel større verdi å få dette i et journalistisk miljø enn på egen plattform der mange bare vil trekke på skuldrene?

– Det tror jeg er rett. Vår styrke er jo distribusjon, vår broadcast-funksjon.

Opdahl er samtidig enig i at den redaksjonelle omgivelsen skaper en gunstig lesemodus for annonsøren og er bedre enn på egen hjemmeside.

Han kan ikke opplyse hvor godt sponsorene betaler, men sier den tilfører noen millioner i nye inntekter.

 

 

Powered by Labrador CMS