Klubbleder i Nordlys, Jostein Larsen Østring.
Sluttpakker i Nordlys
Ledelsen i Nordlys har varslet at det kommer tilbud om sluttpakker denne uka. Tilbudet går ut til alle i redaksjonen, og er frivillig.
- Vi har ligget foran mediemarkedet og har hatt rom til å bruke store ressurser på flere prosjekter. Nå må vi justere ned litt og gjøre det som vi har skapt til en del av hverdagen. Samtidig skal vi fremkalle nytt rom til å drive innovasjon, sier sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl.
Han understreker samtidig at den digitale medieutviklingen stiller andre krav til journalistene. Nordlys skal være et heldigitalt mediehus, som også har en kvalitetsavis på papir som et viktig produkt i porteføljen. Det tvinger frem irreversible endringer.
- Da må vi ha topp motiverte medarbeidere. Noen kom kanskje inn i yrket på et tidspunkt da journalistikken var noe annerledes, og synes den nye medievirkeligheten ikke er like interessant. Da er det å ta en sluttpakke et fair alternativ. Skal vi lykkes må alle dele gleden og motivasjonen ved å vinne posisjon og inntekter digitalt.
Vekst
Nordlys har vært gjennom en sterk digital vekst, som i følge Opdahl har gått bedre enn forventet. Dermed har avisa de siste åra oppbemannet med en del prosjektstillinger, og opprettet nye lokalkontor i Alta og Harstad
- Framtida handler om å gi full gass på noen områder, samtidig som vi bremser og effektiviserer på andre felt. Vi har ikke råd til å gjøre alt som før, mens vi stadig etablerer nye produkter. Vi må ha en balansert utvikling, og det er krevende tider i mediebransjen. Vi forsøker å ligge i forkant, og ta tyren ved hornene, sier Opdahl.
Nordlys har i dag rundt 45 årsverk i redaksjonen. Det er ikke definert noe ønske om antall sluttpakker. Foreløpig vil ledelsen avvente effekten av tilbudet de nå går ut med.
Drøftinger
Det ble gjennomført drøftingsmøte om sluttpakketilbudet i forrige uke og leder i redaksjonsklubben Jostein Larsen Østring sier det viktigste for klubben er at dette er et frivillig tilbud, og at ingen fast ansatte står i fare for å bli presset ut.
- Vi må naturligvis ta inn over oss at det er tøffe tider i bransjen, det gjelder også for Nordlys og Amedia, sier Østring.
Men han legger til Nordlys ikke ville klart å få den digitale posisjonen avisa har oppnådd uten å bruke mye ressurser.
- Og det er også planer om å vokse på tv-sida. Så vi må kjempe for å beholde mest mulig ressurser. Men det har vi inntrykk av at ledelsen også er opptatt av.
Nordlys hadde en stor nedbemanning med sluttpakker tilbake i 2002, og også en mindre runde i forbindelse med finanskrisa i 2008. Men siden har bemanningen vokst.