Sjefredaktør Helge Nitteberg er optimist på journalistikkens vegne. Særlig er han glad for at det er mindre interesse for den enkle og forgjengelige journalistikken. Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys
Sjefredaktør Helge Nitteberg er optimist på journalistikkens vegne. Særlig er han glad for at det er mindre interesse for den enkle og forgjengelige journalistikken. Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys

Det lønner seg å legge trykkeriet utenbys. I hvert fall for Nordlys

Det og lavere pensjonskostnader bidrar til at landsdelsavisa tar firegangeren på driftsresultatet.

Publisert Sist oppdatert

I fjor la Amedia ned trykkeriet i Tromsø og Nordlys flyttet oppdraget til Harstad. Det sparte de penger på. Mye penger. Ifølge regnskapet fra i fjor er det snakk om 10 millioner kroner spart fra 2015 til 2016. Når inntektene faller med 5,5 millioner kroner til 137,5 millioner kommer det godt med.

2015 var også året da den Amedia-eide avisen la om pensjonsordningen. Også dette har ført til store besparelser. I overkant av 16 millioner er lønnskostnadene redusert med fra 2015 til i fjor. Samtidig er rene lønnskostnader omtrent på samme nivå som året før. 

Mediehuset har også redusert bedriftens andre driftskostnader med i underkant av seks millioner. Så selv med fallende inntekter endte driften i et overskudd på 21 millioner kroner. Mot driftsunderskudd på 7 millioner kroner året før. 

God journalistikk selger

Sjefredaktør Helge Nitteberg sier til Journalisten at inntektssvikten først og fremst skyldes reklamemarkedet og at Nordlys som flere andre mediehus opplever økte inntekter fra opplaget. 

– Det ser vi at vi tar innover oss i 2017. Vi har en brukbar økning knyttet til inntekter fra abonnement, men på løssalg faller det en god del, forklarer han og skyter inn: – Det er fortsatt kroner i den delen av markedet, selv om det er veldig på vei ut. 

Omtrent 5 prosent av opplaget, som i fjor var godkjent til like over 20.000, selges i løssalg viser Aviskatalogen.

Redaktøren forteller at driften i redaksjonen har vært stabil de siste årene. Og at de måned for måned får nye abonnenter. 

– Den viktigste jobben er at vi skaper journalistikk som er interessant. Det som er gledelig oppe i dette er at vi ser at god journalistikk lønner seg både for samfunnsoppdraget og at den er bærekraftig. Leserne vil ha ordentlig journalistikk som angår dem om lokale forhold. Og det lønner seg å drive kritisk og maktkritisk journalistikk om man vil ha flere abonnenter. 

Dette mener Nitteberg er viktig jobb for redaksjonen fremover. Han forklarer at av sakene som konverterer leserne til å bli abonnenter, er det undersøkende journalistikk som går best. 

– Det enkle og forgjengelige er det heldigvis mindre interesse for. Selv om vi ikke skal slutte å være tabloide av den grunn. 

Overskudd i 2017

Nitteberg mener det er mange ting som gir grunn til optimisme. Som at de har flere abonnenter nå enn ved begynnelsen av året. Men det er marked for flere og Nordlys er sultne.

Direktør Marit Skog forteller at Nordlys har hatt en grei inngang på 2017, men vil ikke si stort om hvordan utviklingen har vært gjennom første halvår. 

– Går dere med overskudd også i år?

– Selvfølgelig gjør vi det.