Mer yr fra NRK

NRK.no vil kopiere suksessen med YR til flere lignende tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK jobber med flere forbrukerportaler etter mønster av yr.no, værtjenesten allemennkringkasteren produserer sammen med Meteorologisk institutt (MI), forteller Bjarne Andre Myklebust, nettsjef i NRK, til Journalisten.

Samfunnsoppdrag

– På bakgrunn av samfunnsoppdraget jobber vi med å utvikle flere tilsvarende tjenester i samarbeid med andre statlige aktører for å tilgjengeliggjøre informasjon. Dette er bare begynnelsen, og vi håper selvsagt på like stor suksess med nye portaler som med yr, sier Myklebust, og legger til at disse vil lanseres utover høsten og neste vår. I løpet av sommeren kommer NRK også med en yr-applikasjon til mobilen.

– Som allmennkringkaster har vi et litt annet oppdrag enn våre konkurrenter. Det er naturlig for oss å tilby denne type tjenester fordi vi er NRK. Det er klart det er et konkurransefortrinn for oss at vi er allmennkringkaster, og ikke en kommersiell aktør som må tjene penger. Vi har valgt å ikke ha reklame på yr. Stortingsmeldingen om NRK og reklame sier noe om muligheten for å ha reklame nett, ikke at vi må, sier Myklebust.

Konkurransefortrinn

Dette argumentet er Espen Egil Hansen, redaktør for VG Nett som driver den konkurrerende værtjenesten PENT.no, dypt uenig i:

– NRK er blitt en konkurrent til alle nettaviser og en kommersiell aktør som opererer i det samme annonsemarkedet som oss. Der er opptatt av høye lesertall for å selge annonser. Samfunnsoppdrag-argumentasjonen kjøper jeg ikke.

VG ros til NRK

Men VG.nos redaktør mener NRK har gjort en god jobb med yr.no:

– Jeg synes de har vært veldig flinke. Det er en forholdsvis enkel tjeneste å bruke, de var tidlig ute og har gjort forbedringer underveis, sier Hansen.

NRK har valgt å samarbeide med Meteorologisk institutt (MI), som i fjor høst gjorde rådataene sine tilgjengelig gratis også for kommersielle organisasjoner på visse premisser. VG har valgt Storm som partner for PENT.no, hvorfor har dere ikke valgt gratisvarianten?

– VG har en god tradisjon for å samarbeide med Storm. Dette handler om mer enn rådata. Selv om dataene som ligger til grunn er gratis, spiller også andre ting som presentasjon inn, sier Hansen.

.

Powered by Labrador CMS