NRK med egen kanal hos fildelere
Statskanalen vil være mer til stede der folk er. I januar blir NRK-stoff også tilgjengelig på Joost.
Joost er en nettbasert videoapplikasjon basert på fildelingsteknologi (bruker til bruker, P2P). I november inngikk Joost en avtale med Sveriges allmennkringkaster SVT. Nå har selskapet, som ble startet av Skype-grunnleggerne Niklas Zennström og Janus Friis, også fått med seg NRK.
Gratis innhold som konkurransefortrinn
- Jeg tror alle offentlige kringkastere tenker mer og mer i den retning at det er et konkurransefortrinn å levere innhold uten å ta betalt for det. Det er en viktig del av vår strategi å tenke litt stort, være til stede og tilby innholdet vårt der folk er. Vi er allerede til stede på steder som YouTube og Facebook, i januar kommer vi også med egen kanal på Joost, sier Bjarne André Myklebust, nett-sjef i NRK, til Journalisten.
Joosts forretningsmodell er bygd på befolkningens, og da spesielt de yngres, endrede medievaner. «Folk i aldersgruppen 18-34 tilbringer timer på Facebook hver uke, og mange av de yngre vil heller gå på nett enn se på tv,» sa Joost-sjef Mike Volpi på Future of Media-konferansen denne uken.
Han ga også uttrykk for at Joost ønsker å bli sett som en plattform som tillater innholdsmerkevarer, som tv-kanaler, å nå attraktive publikumsnisjer effektivt. Siden den offentlige lanseringen i oktober har Joost fått fire millioner brukere, noe Volpi mener bare er en begynnelse.
Danmarks Tv2.dk velger tilsynelatende motsatt strategi av NRK og tar sikte på å konkurrere med Joost.
NRK vil åpne opp
- Det er tre måter å forholde seg til det som skjer med sosiale medier: Man velger ikke å være til stede, man vurderer å lage egne tjenester som kan konkurrere med Facebook, som VG har klart med Nettby. Eller man velger å være til stede der folk er for å øke kjennskap til merkevaren og styrke distribusjonen. Det siste ser vi som en stor mulighet, sier Myklebust.
Han forteller at NRK lanserer ny nett-tv til sommeren.
- Vi jobber med å åpne opp, tilgjengeliggjøre mer materiale og øke muligheten til å dele innholdet vårt. Å åpne opp arkivet vårt er virkelig satt på agendaen. Å tilgjengeliggjøre mer av arkivmaterialet vårt, og få tatt ut mer av potensialet vårt der, er utfordringen neste år.
Danmarks Tv2.dk vil
konkurrere med Joost