Forsker kritisk til oversalg av studier på Forskning.no

Mener snusstudie ble oversolgt i spalten der forskningsinstitusjonene selv skriver innholdet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Snus like farlig som røyking», het det tidligere i uken på Forskning.nos forside. Artikkelen ble publisert i spalten «Saker fra våre eiere» og er innholdsmarkedsføring.

Norske medier kastet seg over saken og mange gjenga funnene det ble fortalt om i saken. Deriblant iTromsø, NRK Sørlandet, Nationen og Nettavisen.

Oversolgt produktplassering

Dette har fått professor Kristian Gundersen ved seksjon for fysiologi og cellebiologi ved UiO til å reagere. Han sa under en debatt i Dagsnytt 18 tirsdag at det ikke er noe som i studien tilsieren en slik slutning. Og at det er få holdepunkter som kan føre til denne konklusjonen.

Han mener hele teksten på Forskning.no er preget av grovt oversalg.

– Det er veldig liten sammenheng mellom det som er rimelig tolkning av forskningsresultatetene og det forskerne selv presenterer. Det som er spesielt i denne saken er at det ikke er en forsker som er hijacked av en løssalgsavis. Det er forskerne selv som betaler for produktplassering og så overselger til de grader, sa Gundersen i debatten i Dagsnytt 18.

Hele debatten kan du se her.

Ansvarlig redaktør Nina Kristiansen i Forsking.no mener på sin side at det ikke er oversalg dersom forskerne selv står inne for omtalen. Hun viser også til at det kommer mye forskning om snus, og at ikke alt alltid kan publiseres.

– Jeg kunne sagt nei til artikkelen. Dette er god forskningsformidling, men ikke uavhengig journalistikk.

Gundersen holder fast på at det som virkelig er galt er at det er universitetet og forskerne selv som slår opp saken. Han mener det er uetisk å drive forskningsformidling hvor det er så lite samsvar mellom funnene og det som slås opp.

Ikke misbrukt

Lege og forsker Eli Anne Skaug ved NTNU står bak studien hun sier hun ikke føler seg brukt i omtalen av studien.

– Men jeg tenker at for å få formidlet budskapet blir det ofte litt polarisert.

Skaug forteller at hun har forsøkt å formidle nyansene i intervjuer, men at det er komplisert å formidle.

– Det de sier om at snus er farligere enn vi trodde, det har de ikke dekning for, slår Gundersen ved UiO fast.

Nina Kristiansen viser igjen til at slik er forskningen og formidlingen av denne. Det ene øyeblikket slås det fast at rødvin er sunt. Det neste er at det ikke er så sunt.

Kommunikasjonssjef Christian Fossen ved NTNU slår fast at dette ikke er snakk om produktplassering men en formidling universitetet skal drive med, og som de gjennom høyskoleloven er pålagt å drive med.

– Men vi rapporterer ikke absolutt alt heller. Vår jobb er å løfte fram elementer.

Powered by Labrador CMS