Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
OPPDATERT: Med et nytt navn
Etter 26 år i VG går Espen Olsen Langfeldt til NRK for å bli redaktør for den nye direktelinjen. Han kommer fra jobben som redaksjonssjef for VG+.
En annen VG-medarbeider som blir redaktør i NRK under nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord er Marius Tetlie. Han tok sluttpakke i mediehuset i fjor og har til nå jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Telenor.
Beverfjord har også hentet inn folk fra TV 2. Reportasjesjef Dyveke Sandtorv Nilssen i TV 2 Nyhetene er ansatt som en av tre nyhetssjefer i Direktelinja. Stein Bjøntegård og Anders Børringbo fra NRK er de andre to nyhetssjefene.
Kyrre Nakkim flyttes fra å være debattredaktør til å bli redaktør for avdelingen Nyhetsprogram.
I tillegg har Beverfjord endret og flyttet på kabalen på øvrige ledere. Noen har byttet jobber, noen er nye ledere og noen har beholdt sin gamle jobb.
Dan Kåre Engebretsen, også han fra VG, blir ny redaksjonssjef for digital utvikling.
I tillegg er Åse Westrum ansatt som administrativ redaktør
Christian Fougner blir redaksjonssjef desk, Ingunn Andersen redaksjonssjef reportere, Hanna Thorsen blir ny redaksjonssjef Dagsrevyen mens Solveig Tvedt blir redaksjonssjef magasin. Marit Sirum-Eikre blir redaksjonssjef bemanning, mens Christian Grotnes er redaksjonssjef fotoredaksjon direkte og Liseann Tefre er redaksjonssjef fotoredaksjon program. Knut Magnus Berge fortsetter som redaksjonssjef utenriks. For kultur og underholdning blir Marianne Ytre-Eide redaksjonssjef, Økopol Svein Ove Hansli mens Jan Georg Vedeler blir redaksjonssjef for regi og produksjon.
Kompetente navn, sier lederne i redaksjonsklubbene i Nyheter. Berit Rekaa i Dagsrevyen forteller at de fleste av navnene kjente de til.
– Det er sterk digital kompetanse her. Men det blir utfordrende med ledere som kommer fra tradisjonelle avishus og må forholde seg til omfattende tv- og radioproduksjon, sier Gaute Zakariassen i sentralredaksjonen.
– Jeg er nysgjerrig på hvordan de vil forholde seg til TV og radio. De har kanskje litt å lære, skyter Ulf Tannæs-Fjeld inn.
Den digitale kompetansen er viktig, mener de tre.
– Vi regner med at toget om å være blant de digitale vinnerne går nå. Og så må NRK finne sin måte å gjøre dette på.