– Forsøkte å overta Memo

Mediehuset Vårt Land har lenge ønsket seg et ukentlig aktualitetsmagasin, og forsøkte å overta Dagbladets fiaskosatsing Memo. De endte i stedet opp med Ny Tid.

Publisert Sist oppdatert

Ansvarlig redaktør og daglig leder Martine Aurdal blir ikke med over til Mediehuset Vårt Land og deres selskap Mentor Media, som overtar arbeidsgiveransvaret fra det fusjonerte eierselskapet Damm/Cappelen. Men de øvrige ansatte er sikret jobb i forlengelsen av eierskiftet.

– Vi overtar alle ansatte i Ny Tid. Det blir ingen oppsigelser. Vi har ingen å miste, verken fast ansatte eller vikarer, forsikrer bladets nye publisher Magne Lerø. Han er fra før ansvarlig redaktør for Mentors publikasjoner Ukeavisen Ledelse, Økonomisk Rapport og Gründer.

Aurdal anslår overfor Journalisten at det dreier seg om åtte redaksjonelle stillinger pluss noen kortere vikariater.

Redaksjonelt samarbeid

Lerø forteller at hver av publikasjonene han har ansvaret for er organisert med en redaksjonell kjernegruppe, og at stoffet de produserer også kan publiseres i de andre bladene med en litt annen vinkel eller anretning.

– Dermed får man mer effekt ut av de journalistiske ressursene. Vi vil prøve å utvikle en ny og smartere måte å jobbe på, slik at vi får mer redaksjonell styrke inn i produkter som i utgangspunktet har for lite journalistiske ressurser, sier han.

Forsøkte seg på Memo

Lerø vil vente noen uker med å gi uttrykk for konkrete vyer for Ny Tid.

– Det akter jeg å gjøre i midten av februar. Dette har gått fort, og vi har ikke fått jobbet så grundig med konseptet. Men vi har hatt en visjon om å utgi et aktualitetsmagasin siden før Memo ga opp. Vi ønsket å overta Memo, og var i mål i forhold til Dagbladet. Grunnen til at vi ikke overtok, var at journalistene i Memo heller ville ha sluttpakker og gjøre andre ting. De hadde ikke tro på at vi ville greie å føre magasinet videre, når det hadde tapt så mye penger på et halvt år.

– Ville satset annerledes

Mediehuset Vårt Land har med andre ord hatt en målsetting om å utgi et ukentlig aktualitetsmagasin i halvannet års tid. Memo gikk inn i september 2006.

– Vi ville ha gjort ting helt annerledes. Eksempelvis ble Ukeavisen Ledelse bygget opp med stikk motsatt strategi enn Memo. Vi brukte ikke en krone ekstra, var forsiktig med markedsføring og bygget opp driften steg for steg. Dessuten satset vi på abonnement istedenfor på løssalg, forteller Lerø.

Tidligere Memo-sjef Kristine Mooody har i ettertid hevdet at hovedårsaken til avviklingen av Memo var dårlig distribusjon og et elendig og uprofesjonelt abonnementssalg.

Vil ha abonnenter

Lerø varsler at Ny Tid fra nå av vil fokusere på abonnementssalg.

– Vi skal selvsagt fortsatt satse på løssalg, men et ukemagasin må hovedsakelig satse på abonnenter.

I tillegg slår han fast at et ukemagasin ikke kan være forbeholdt én fløy i det politiske landskapet.

– Ny Tid skal ikke knyttes opp mot et parti eller en politisk retning. Men Ny Tid skal fortsette sin tradisjon, der man er kritisk til en forenklet markedsliberalisme. Det samme gjelder Le Monde diplomatique, som Vårt Land også har overtatt fra nyttår. Vi representerer noe helt annet enn Trygve Hegnar og Dagens Næringsliv. Men Ny Tid skal ikke være venstresidens aktualitetsmagasin. Likevel vil venstresidens viktige verdiinnspill om etikk, samfunnsansvar og trender i samfunnet fortsatt være godt representert i spaltene, forsikrer Lerø.

Powered by Labrador CMS