Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
For nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring i Amedia har veien tilbake i jobb begynt for fullt etter at han kunne kalle seg kreftfri i sommer.
En torsdag i januar fikk han diagnosen testikkelkreft. Allerede på lørdagen samme uke fikk han sin første cellegiftkur. Det har med andre ord gått fort fra start, og det har vært en intensiv behandling, forteller han.
– Men ukene fløy av gårde på sin måte. Om man ser stort på det fikk jeg jo en alvorlig diagnose, men også en
diagnose hvor jeg var sikker på at jeg kom til å bli frisk.
Likevel kommer det til å ta tid før han kan kalle seg helt frisk. Nå er Østring tilbake i en deltidsprosent på 33, hvor planen er at han skal ta tilbake én og én arbeidsoppgave etter hvert.
– Litt som en pandemiplan: Du vet at du skal rulle tilbake, men ikke helt når.
Prøver seg frem
At arbeidsmengden må trappes opp gradvis skyldes at Østring har fått tilstanden fatigue, eller utmattelse, etter både cellegiftbehandling og en større operasjon i magen. Det er uklart hvor lenge denne tilstanden, som fører til at han blir sliten underveis gjennom dagen, vil vare.
– Det skjer at jeg gjennomfører hele dager også,
men da blir jeg mer eller mindre utslått dagen etter. Men jeg har god grunn til å tro
at det blir borte til slutt. Det tar bare litt tid.
Fatigue-tilstanden innebærer blant annet at han ikke klarer å være til stede like mange steder eller ha kontakt med like mange som før. Poenget er å fokusere på noen få ting og gjøre dem ordentlig.
– Dette er balansekunst på stram line. Du blir ikke frisk av å kjøre for hardt på, men det hjelper ikke å bare ligge i senga heller. Man må prøve seg frem helt til ting fungerer optimalt.
Annonse
Gradvis opptrapping
René Svendsen har vært konstituert nyhetsdirektør i Østrings sykefravær. Nå som han er 33 prosent tilbake i jobben, har han tatt over den mest redaksjonelle biten av stillingen, som er ansvaret for innholdsutviklingen i Amedia.
Østring har i utgangspunktet også ansvar for
abonnementsinntekter og redaksjonell produktutvikling, men det fortsetter Pål Nedregotten, konserndirektør for data og teknologi, å ha kontroll på en stund til.
– Det er en løsning som fungerer helt fint. Jeg tenker også at det viser at arbeidsgiver er villig til å tilpasse seg litt, sånn at man får gjort ting selv om man ikke kan kjøre hundre prosent.
Ute i det offentlige
For nyhetsdirektøren har det vært naturlig å dele informasjon om hva diagnosen innebærer. Da han først var tilbake på jobb i september passet han på å oppdatere både konsernledelsen og andre kolleger på hvordan det sto til.
Noe av det samme gjaldt da han fikk diagnosen i januar. Da valgte han å skrive et innlegg på Facebook for å informere om hva som hadde skjedd.
– Det føltes veldig åpenbart at det var det jeg skulle
gjøre. Det vet jeg jo som journalist – at folk lurer. Å
skrive veldig utførlig og nesten detaljert om alt det folk lurte på, var en
måte å sikre at alle fikk den informasjonen. Da var det heller ikke grunnlag
for spekulasjoner. Eller frykt, for den del. Har du først sagt at du har
kreft, er det viktig å si hva som kommer til å skje.
I tillegg fikk han nærmest ingen jobbhenvendelser etter at Facebook-innlegget var publisert.
– Alle skjønte at
nå var jeg syk. Jeg slapp å videresende mailer fra sykehuset, ler han og legger til:
– Jeg har selv som journalist
oppfordret folk til å stille i avisa, nettopp av den grunn at du får fortalt din historie én gang, i stedet for å måtte gjenta den mange ganger. Slik opplevde jeg det her – at det var positivt at det var ute i det offentlige.
Annonse
– Posisjon til å klare det
Under cellegiftforløpet forteller Østring at hverdagen stort sett handlet om nettopp det. Derfor har det gått fint å ikke tenke for mye på jobben, men han understreker likevel at han ikke har klart å holde seg helt unna. Det har blitt noen telefoner til kollegene for å høre hvordan det går.
– Og om jeg en gang iblant kunne gi ett og
annet godt råd, følte jeg at jeg hadde vært litt til nytte. Men
det gikk rundt på jobb helt uten meg. Det har vært veldig flott å komme
tilbake og se alt som har skjedd i mellomtiden.
I september hadde konsernet sin årlige storsamling, hvor et titalls Amedia-aviser hadde innslag hvor de fortalte om hva de har oppnådd og gjort annerledes det siste året.
– Jeg ble litt overveldet over hvor mye kult som har foregått og hvor mange kreative ting som skjer. Det var en skikkelig
vitaminpille.
Under storsamlingen holdt også Østring en innledning. Hovedbudskapet var at makroøkonomien, som nå får en nedkjøling, kommer til å få betydning
for norske medier også, forteller han.
– Når en krise først skal treffe oss, har
det vært kjempeviktig at vi har klart å få til så mye som vi har gjort de siste syv årene. Nå må vi sannsynligvis spare litt kostnader og gjøre smarte grep for å styrke inntektene våre, selv om det blir tøft. Men vi er i en
posisjon til å klare oss gjennom dette.