Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
NRK og Aftenposten mottok designutmerkelsene onsdag ettermiddag under Transform 2016, som arrangeres av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere, mens Aftenpostens guide kan vise til 800.000 unike brukere.
– Disse prosjektene viser at design kan spille en nøkkelrolle i et stadig tøffere medie- og reklamemarked. Det kan brukes for å skape produkter og tjenester som skiller seg ut. NRK har nådd ut til langt flere enn tidligere og har styrket sin seriøse og pålitelige profil samtidig som kanalen har modernisert sitt visuelle uttrykk, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i DOGA, i en pressemelding.
MERKET FOR GOD DESIGN
• En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen.
• Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
• Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap.
Mehl peker på at også Aftenposten på en vellykket måte har gitt merverdi til eksisterende innhold og vist at innhold kan presenteres bedre digitalt enn på papir.
NRK Nyheter, NRK Super og Aftenposten er blant 34 bedrifter og byråer som mottok Merket for god design.
– I verdensklasse
På linje med de beste i verden, uttaler juryen om NRK Nyheters nye visuelle profil. BBC nevnes som en åpenbar referanse.
“Det visuelle uttrykket kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting. Arbeidet begynte der bruken av nyhetstjenester øker mest.”
– Endringen i folks medievaner krever at NRK Nyheter framstår som en tydelig og gjenkjennelig merkevare på tvers av alle plattformer. Prosjektet startet derfor med designtenkning for nett og mobil aller først, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK, i pressemeldingen.
NRK har brukt sitt eget team, men har i tillegg hentet inn kompetanse fra inn- og utland. Dette har utfordret og beriket prosjektet, sier profilsjefen.
NRK viser til gode resultater: Etter omleggingen har bruken av NRKs nyhetstjenester økt med 13 prosent på nett og mobil samlet sett. En annen gevinst av arbeidet er bedre samarbeid på tvers av redaksjoner og avdelinger.
– Det tverrfaglige arbeidet mellom tv, nett og mobil er styrket, og nye rom for deling og utvikling av design og historiefortelling har oppstått som en konsekvens av arbeidet. Prosjektet er forøvrig fortsatt i utvikling, sier Lyng.
Annonse
Selvforklarende app
Juryen mener at den opprinnelige appen for barnekanalen NRK Super var tungvint, upraktisk og i liten grad tilpasset kjernepublikummet: barn. Den nye appen er derimot blitt så selvforklarende at barn i alle aldre raskt forstår hvordan de skal bruke den og navigere seg frem til det de vil se, heter det nå.
– Målet var nettopp å skape en app skreddersydd for utålmodige barnefingre - et magisk sted der de finner innhold selv, som de digger og som de blir smarte av, sier Ensi Mofasser, digital designer i NRK.
NRK Super-appen var også nominert til Design for alle-prisen.
NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert.
Muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se er noe mange foreldre etterspør. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.
Arbeidet har båret frukter, heter det i pressemeldingen. Den gamle NRK Super-appen var populær med 1,1 millioner ukentlige besøk. De nye appen er blitt NRKs mest populære med hele 2,6 millioner besøk hver uke. Appen er lastet ned 800.000 ganger, og har fire av fem stjerner i App Store og Google Play.
– Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.
Matnyttig innhold
De siste årene har Aftenpostens matskribenter laget nærmere 500 anmeldelser av Oslos restauranter og kaféer. Imidlertid eksisterte mesteparten av det bokstavelig talt matnyttige innholdet stort sett bare på papir. Takket være en designdrevet innovasjonsprosess er alle anmeldelser nå umiddelbart tilgjengelig i den nettbaserte Oslobys restaurantguide.
– Gjennom å flytte anmeldelsene våre ut av avisformatet og inn i restaurantguiden på Osloby har vi gitt dem lengre levetid og åpnet døren til nye lesersegmenter. Det er blitt mye lettere å finne fram til relevante anmeldelser av spisesteder i Oslo, sier Jorun Berntsen, produktsjef for Osloby.
Den nye guiden ble lansert i januar 2015, og har høstet en rekke priser. Guiden har siden lansering hatt 800.000 unike brukere og 4,5 millioner sidevisninger, og leserne har gitt 15.000 anbefalinger og skrevet 500 tips.