Sondre Lerche har gitt Aftenposten tillatelse til både å strømme direkte samt etterbruk. Skjermdump

Flere medier streamer fra Øya

Forhandlinger med artister til siste øyeblikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er gått seks år siden Øyafestivalen begynte å la medier sende direkte fra konserter på web-TV. I år er det NRK og Aftenposten som strømmer. Sistnevnte kom med i fjor som en del av mediepartner-avtalen.

Jonas Prangerød. Foto: Martin Huseby Jensen

– Dette henger sammen med at vi allerede har behov for å filme til storskjerm på de to største scenene våre. Da er det fint at vi også kan bruke bildene til å vise fram festivalen til dem som ikke har mulighet til å være innenfor gjerdene, sier presseansvarlig Jonas Prangerød.

For å få overføre konsertene direkte må det forhandles med hver eneste artist, forklarer Prangerød. Det gir også god eksponering av både festivalen og artister. Musikerne får blant annet en god filmproduksjon av konserten sin. Ved festivaler i USA er dette ifølge Prangerød ganske vanlig, noe som åpner for at man også kan sitte i Norge og følge konsertene.

– Om det ikke er noe folk forventer, ser det i hvert fall ut til at setter pris på det.

Til siste sekund

Produsent Jonas Brenna i AftenpostenTV forteller til Journalisten at de helt opp til konsertstart har arbeidet med å få på plass tillatelser til å streame. Så sent som onsdag kveld var det tett på. Først ti minutter før Chic gikk på scenen ga de klarsignal til at konserten kunne streames direkte. 

Jonas Brenna Foto: Aftenposten

Brenna sier det er stor forskjell på om det er vanskelig å få lov til å streame av artistene. De norske artistene kjenner godt til Aftenposten og hva mediehuset står for og er derfor ikke spesielt skeptiske. Noen av dem har godkjent alt i forkant. De utenlandske er mer betenkt.

Direkteoverføringer går stort sett greit å få til. Å få rettigheter til etterbruk er en helt annen affære. Da dukker spørsmålet om penger opp, og i tillegg må opptakene redigeres - kanskje en sang eller to må lukes ut.

Prangerød forteller at for Øya er Aftenposten en blant annet en viktig annonsekanal. Dessuten dekker Aftenposten også det som skjer i parken, ikke bare på scenene. Hvilket har en verdi for festivalen.

– Det er et sammensatt samarbeid. Det skal også handle om at de skal bidra med positivt til enten organisasjonen vår slik at vi blir bedre, eller til publikum.

Bredest mulig

Aftenposten er mediepartner og derfor er det også viktig å kunne gi en bredest mulig dekning, forklarer produsenten. Og da er det ikke alltid inntektene som avgjør.

- Ifjor skulle vi nok sett det var bedre seing, men vi synes det var ok tall. Det er en god ting å gi publikum. Vi får mange positive tilbakemeldinger fra publikum som setter stor pris på det tilbudet, sier han til Journalisten.

Også NRK streamer fra Øya. Brenna forklarer at de to mediehusene har gjort en byttehandel. Førstnevnte sørger for lyd og sistnevnte for bilder.

Det koster penger å produsere. Og det Aftenposten investerer, får de ikke igjen.

– Det er kostbart. I min verden som innkjøper er det et underskudd hele tiden. På andre plattformer som linjært TV, radio eller avis har de et økosystem hvor de måler effekt og er enig i priser og vurderer publikum. Men et slikt økosystem finnes ikke på Web-TV ennå. Det er under utforming. Vi har ett «dårlig produkt» ut mot annonsørene siden det ikke er enighet om måling. Derfor er det latterlig billig å annonsere på web-TV. Da er dyrt for oss som nettaviser å levere gode levende bilder.

Flere avslag

Prangerød sier at det også i år har vært en lang kø med journalister og bloggere som har ønsket akkreditering til festivalen. Men det har ikke vært kapasitet til å si ja til alle. Dermed er det blitt harde avslag.

– Det er iblant noen harde vurderinger vi gjør på våren og forsommeren. For vi ønsker selvsagt mye medieoppmerksomhet.

I tillegg til norske journalister er rundt 50 utenlandske akkreditert til årets festival.

Powered by Labrador CMS