Øystein Bonvik. Foto: Ilja Hendel
Øystein Bonvik. Foto: Ilja Hendel

Mer enn 3 av 5 journalister mener kildeutvalget er for snevert

Samtidig sier 2 av 5 at de har utviklet sitt eget kildeutvalg de siste fem årene.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i en undersøkelse som kommunikasjonsrådgiver og fagbokforfatter Øystein Bonvik har gjennomført om journalisters kildevalg som en del av en mastergrad ved Handelshøyskolen BI.

I undersøkelsen der 152 av 750 spurte journalister deltok, svarte blant annet 9 av 10 at de først og fremst velger kilder fra sitt eget nettverk.

Snevert kildetilfang journalistenes feil

Bonvik skriver i oppgaven at digitale plattformer er svært viktige i journalisters jakt på kilder. Søk blant relevante medieoppslag, innhold på organisasjoners nettsteder og dialog i sosiale medier er blant de som rangeres høyest blant journalistene.

«Et potensielt intervjuobjekts digitale tilstedeværelse vil derfor kunne sies å være et viktig kriterium for i det hele tatt å bli oppdaget når journalister beveger seg utenfor sitt eget nettverk,» heter det i undersøkelsen.

55 prosent av de som svarte har også oppgitt at tips fra egne kolleger er viktig for kildevalg.

Samtidig svarer 65 prosent – altså mer enn 3 av 5 – at de er svært enig eller enig i en påstand om at mangfoldet av kilder i norske medier ikke er godt nok.

– Jeg mener det er et klart paradoks at mange av de samme journalistene kritiserer kildeutvalget i norske medier, samtidig som de påstår at de selv fornyer sine egne kilder, sier Bonvik.

Med funnene satt i sammenheng mener han at mye tyder på utviklingen om snevert kildetilfang er selvforskyldt av norske journalister.

39 prosent svarer at de er svært enig eller enig i at deres eget utvalg av siterte kilder har endret seg de siste fem årene.

Bonvik mener paradokset han har funnet skyldes at journalister velger minste motstands vei i en hverdag preget av produksjons- og tidspress.

– Det er ikke noe uvanlig i det. 

Kildeattraktivitet ikke viktigst

I konklusjonen oppsummerer Bonvik at særlig kilder som har forklaringsevne, troverdighet og en rolle som ekspert er attraktive. Hver fjerde journalist svarer at hvilken som veier tyngst er avhengig av saken de jobber med. 

Bonvik ønsket opprinnelig å undersøke i hvilken grad journalister velger kilder taktisk ut fra at kilden selv kan bidra til å skape trafikk ved å dele saken i egne kanaler i sosiale medier. Innledningsvis i oppgaven viser han til at Therese Johaug delte en Dagblad-artikkel.

– Av nettjournalistene sier 1 av 3 at det er et kriterium for å velge kilde. Det er ganske mye, men ikke det viktigste kriteriet, sier Bonvik.

Han konkluderer med at studien ikke gir grunnlag for å hevde at slik publikumsappell går på bekostning av mer tradisjonelle vurderinger rundt valg av kilde.

De 750 spurte journalistene ble ifølge Bonvik valgt ut ved å hente inn journalisters epostadresser fra nettsteder i alle landets fylker. Alle typer medier var representert. Spørreundersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med analyseselskapet Yougov.ac