Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er i kommentaren «Mediedagene er modne for fornyelse» at tidligere BA-redaktør og når kommunikasjonsrådgiver Anders Nyland går ut mot Nordiske Mediedager (NMD) og kritiserer festivalen for å være bakpå.
«Nordiske Mediedager holder dessverre ikke tritt med endringene i egen bransje. Konferansen er ikke lenger en faglig veiviser.» skriver Nyland i innlegget.
Overfor Journalisten utdyper han at selv om NMD er en mediekonferanse, er det umulig å komme utenom journalistikken. Han mener det er behov for en faglig gode og fremtidsrettet mediekonferanse som handler om hvordan journalistikken skal distribueres og finansieres. Og hvordan å skape engasjement rundt journalistikken.
– Det kan gjøres i et annet format enn det NMD har gjort de siste årene. Festivalen har vært bygget over samme lest i mange år nå, og flere av sesjonene ser bakover, ikke framover. Type «slik gjorde vi det». Det er vel og bra, men vi bør ha noe mer, sier Nyland.
Han sier at dette er et signal som oppfordrer om å ta rev i seilene igjen, slik bransjen gjorde i 2006 tok hånd om NMD.
«Utfordringen til Nordiske Mediedager er at det som skjer utenfor Grieghallen er i ferd med å bli viktigere for deltakerne enn selve konferanseprogrammet.» skriver Nyland.
– Dette handler om å profilere og posisjonere Bergen som en internasjonalt ledende medieby. Jeg tviler ikke på at mange synes det er kjekt å delta på mediedagene. Mange av sesjonene er sikkert inspirerende. Det er spennende å lytte til flinke folk. Poenget er at konferansen etter mitt skjønn ikke er fremtidsrettet nok, utdyper Nyland.
Han viser videre til at når Media City i Bergen åpner gir det rom for å utvikle konferansen videre og at det bør trekkes større veksler på kompetansen som finnes i klyngen.
Uenig i diagnose
Øyulf Hjertenes er styremedlem i NMD og sjefredaktør i Bergens Tidende. Han ønsker debatten velkommen, men han stusser over at Nyland ikke bruker oppslutning og deltagelse som relevante mål for NMD.
– For meg er disse det.
Han er enig i at konferansen hele tiden bør utvikle seg, men mener også at NMD har gjort det. Blant annet gjennom sidesporet Adtech som handler om teknologi i møte med annonser. Hjertenes understreker at NMD må utvikle seg i takt med bransjen. Men hva gjelder journalistikk mener han det er verdt å ha med seg at konferansen handler om mer enn nyhetsjournalistikk og reportasjejournalistikk. Og viser til at NMD i utangspunktet begynte som en koferanse for TV-bransjen.
– Jeg er ikke enig i diagnosen i at oppskriften er funnet og brukes om og om igjen. Vi har en superoppskrift samtidig som innholdsprofilen er endret.
Annonse
Mener Nyland bommer
Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2 er enig i at alle bør fornye seg, men i en sms skriver han at Nyland bommer med deler av kritikken.
– Det er tettpakket progam fra tidlig morgen til sein ettermiddag. NMD har de siste årene lykkes med å få inn store navn, spesielt relatert til dramaserier og dokumentarer. Dette har vært fullsatte programposter. Kanskje det er fordi det ikke var ledig stol, at Nyland heller går på pub? skriver Årsæther.
Han skriver videre at det er noen av de faste postene som har blitt rutinepreget og trenger fornyelse. I tillegg har han selv også etterlyst mer journalistikk.
– På dette feltet har programmet vært litt tynnere. Men alt i alt har jeg hatt stor glede av å delta på NMD, både som publikummer og paneldeltager.
Norsk Journalistlag er blant støttespillerne til NMD. I motsetning til de regionale journalistkonferansene, Skup og Dok, støtter NJ konferansen i Bergen indirekte gjennom reisestipend. I alt 15 søkere har mottatt penger for å dra til konferansen. Til sammen brukes det 75.000 kroner på dette.
En kjapp opptelling av hovedsesjonene på NMD viser at av de 37 sesjonene som ikke er Adtech eller Sidetrack, handler 16 av dem i en eller annen form om journalistikk.