Illustrasjon: Pasha Ignatov/iStockphoto.com
Fra papir til nett på 1-2-3
Publiserer du papirsaker på nett? Her er fem kjappe triks for å få gjøre sakene dine mer nettvennlige.
Mange journalister jobber fortsatt primært med papir, og slik vil det være i en stund fremover. Samtidig skal mediehusene satse digitalt. Det betyr at du som journalist må ut i en noe ubehagelig spagat: Det forventes at du leverer til alle plattformer, men du får ikke nødvendigvis mer tid. Kjenner du deg igjen?
Teksten er først publisert på bloggen HeltDigital
Vi vet det ikke fungerer. Likevel publiserer vi papirsaker på nett hver eneste dag. I en ideell verden bør du alltid vite hvilken plattform du skal publisere teksten på FØR du skriver den. Men verden er ikke alltid slik. Fortvil ikke: Det finnes noen kjappe triks for å gjøre papirsaken din mer «nettvennlig».
1. Endre tittel og mellomtitler
Papirtitler fungerer svært sjelden på nett. Husk at det er stor forskjell på tittelen på forsiden av nettavisen og den du skriver inni artikkelen. Du bør etterstrebe å gjøre tittelen inni artikkelen så beskrivende som mulig, slik at Google enkelt forstår hva saken gjelder, og folk kan finne den når de søker. Pass på at tittelen din er
- forklarende
- har med navn (helst)
- ikke er lengre enn 55 tegn
- ikke inneholder sammensatte ord (monsterskred, gigantseier etc.)
- inneholder vanlige ord folk vil bruke når de snakker om saken
Mellomtitlene bør også være beskrivende – ikke bare ett og to ord.
2. Tenk bittelitt på søkemotoroptimalisering
SEO, eller søkemotoroptimalisering, er akkurat så enkelt eller så vanskelig du selv ønsker å gjøre det. Jo mer arbeid du legger i SEO, jo større er gevinsten i antall brukere over tid. Men du trenger bare gjøre små endringer for å oppleve stor effekt. Om du er usikker på søkemotoroptimalisering kan du lese denne enkle innføringsguiden (der finner du også en sjekkliste du kan følge).
LAST NED GRATIS E-BOK: «Få flere lesere – Veien til sort belte».
3. Hjelp leseren
Å lese en sak på papir og digitalt er to vidt forskjellige opplevelser. Mens du på papir raskt får et inntrykk av saken (både lengden, bilder og andre virkemidler), får leseren din digitalt kun se toppen av saken, og deretter bare litt og litt av gangen. Det er derfor ekstra viktig å hjelpe leseren nedover i saken, uten å redusere lesevennligheten. Noen enkle triks er å
- fremheve sitater i halvfet
- bruke punktlister (som denne)
- legge inn brudd i teksten – enten med bilder eller sitater.
- legge inn lenker for at leseren enkelt skal kunne finne mer informasjon
- bruke mellomtitler ofte – dog ikke for ofte.
Les alltid over teksten og se om det er en god rytme i den, uten for mange forstyrrende element. Mister leseren konsentrasjonen, mister du dem raskt.
4. Lag flere saker ut av én papirsak
Ikke alltid – men ofte – kan det være en idé å dele opp papirsaken din i flere mindre nettsaker. Du må selvfølgelig passe på at du ikke tråkker i tilsvars-salaten, og være flink til å legge inn lenker i de andre sakene for å sy sammen sakene. Prøv også å unngå at sakene kun blir énkildejournalistikk. Ved å dele opp saken kan du oppnå flere fordeler:
- Du får frem flere spennende poenger og vinklinger.
- Leseren opplever merverdi, ettersom det virker som du skriver mye om et tema – i stedet for én laaaang sak.
- Papirleserne opplever at de får andre saker digitalt enn på papir.
- Du får opp antall publiseringer digitalt, noe som gir en mer dynamisk nettavis med mer å lese.
Les også: Skriv din neste sak – på Twitter!
5. Lag lister av saken
Du skal ikke være redd for listejournalistikk. Alt med måte, selvfølgelig, men lister fungerer overraskende bra på veldig mange områder. Ta faktaboksen (som du forhåpentlig har skrevet) og bak den inn i teksten. Trekk ut de viktige punktene (som i denne teksten), og lag lister. Ettersom du kjenner saken godt, trenger det ikke ta mye tid å vinkle om saken og lage liste. Lister er utrolig enkelt å lese, gir leseren det viktigste bare ved å skumme over punktene og oppleves som en verdi (leseren får vite det viktigste i saken).
Les alltid over saken før du publiserer den. Det er en god idé å få hjelp av en kollega til å skumme over den. Har du lagt inn for mange elementer, eller for få? Er det noen åpenbare virkemidler som kan brukes for å gjøre saken lettere å lese?
Det viktigste er at du gjør noe – for alt er bedre enn papirsaker på nett.
Kom gjerne med flere innspill og tips i kommentarfeltet, send meg en e-post, eller kontakt meg på Twitter eller Facebook.