Patrick Walker like før møtet med norske redaktører. Foto: Martin Huseby Jensen
Patrick Walker like før møtet med norske redaktører. Foto: Martin Huseby Jensen

– Facebook er ikke redaktør

– Det er medienes oppgave, sier Facebooks direktør Patrick Walker.

Publisert Sist oppdatert

Det var stor interesse knyttet til Facebooks møte med norske redaktører og kulturminister Linda Hofstad Helleland under Redaktørforeningens høstmøte i Oslo mandag formiddag. Nettsamfunnet hadde sendt sin direktør for mediapartnerskap i Europa, Asia og Midt-Østen, Patrick Walker. 

Bare kort tid før møtet begynte kunne Journalisten fortelle at Facebook hadde fjernet en video fagbladet Sykepleien hadde publisert.

For i overkant av ei uke siden la Facebook om sine retningslinjer for posting av bilder, som det av napalmjenta, i nettsamfunnet. 

– Det er ikke uvanlig at vi tar ned slike bilder. Vi får over én million henvendelser hver dag. Bildet var tatt ned tidligere, men det som var uvanlig var reaksjonene, fortalte Walker i sin tale til redaktørene om de norske reaksjonene da nettsamfunnet slettet Nick Uts ikoniske bilde fra Vietnam-krigen. 

– Jeg tror det er mulighet for oss å jobbe sammen, noe som er bra for begge bransjene og for verden. 

Tidligere journalist

Walker sammen med kulturminister Helleland og Espen Egil Hansen ytterst til høyre. I bakgrunn Facebooks<br>norske sjef Rune Paulseth. Foto: Martin Huseby Jensen
Walker sammen med kulturminister Helleland og Espen Egil Hansen ytterst til høyre. I bakgrunn Facebooks
norske sjef Rune Paulseth. Foto: Martin Huseby Jensen

Walker, som selv har lang fartstid som journalist, blant annet som Asia-korrespondent for BBC, innledet med å fortelle om sine erfaringer som journalist for 20 år siden. Hvor mye vanskeligere det den gang var å sende bilder og video tilbake til redaksjonen fra hvor som helst i verden. 

– I løpet av de siste 25 årene har nesten halvparten av verden blitt koblet til internett i økende hastighet. Folk har nå fått en stemme. De kan snakke på sine vilkår. Journalister og utgivere bruker også ny teknologi for å bringe nyhetene ut, og å fortelle disse på nye måter. 

Facebook live brukes av tusenvis av nyhetsorganisasjoner over hele verden. Men det handler ikke bare om teknologi, men også hvordan nyhetene konsumeres. Ved frokostbordet eller i køen. 

– Alt dette burde være nye muligheter også for utgiverne. Men det gjør det vanskelig for enkelte mediebedrifter, innholdet er separert fra distribusjon. 

Direktøren fortalte at Facebook utsettes for mye kritikk han kjenner igjen fra sin tid i YouTube. Som usikkerheten knyttet til hva algoritmene gjør, eller at medieutgivere ikke blir advart om det som skjer med deres innhold. Eller kritikken om at Facebook lager et filter og ekkokammer når innholdet til mediene legges til rette for å skape klikk. 

Vil knytte verden sammen

– La oss ta et skritt tilbake og se hva Facebook ble skapt for å gjøre – å dele og knytte verden sammen. Det mener vi er en fordel for samfunnet. Det skaper åpenhet og bidrar til ansvarliggjøring.

Men Facebook er ikke internett. Det er ifølge Walker ikke begynnelsen eller slutten på ytringsfriheten. De skal bygge en tjeneste alle kan bruke og må derfor tilpasse en plattform som fungerer globalt. Det som er greit å publisere i Norge, er ikke nødvendigvis det i andre land.

– Facebook er stedet folk går på sine beste og dårligste dager. Og de går dit for å finne ut av hva som skjer rundt om i verden. Det gir oss en unik posisjon. Vi må hele tiden vurdere hvordan vi påvirker verden. Men det betyr utfordringer når vi opererer i en slik størrelse. 

– Normene som dere jobber etter er grensesprengende. Det strever vi etter å leve opp, men det betyr ikke at vi kan si at andres normer er mindre verdt. Vi jobber for en mer åpen verden.

Det beste svaret Facebook kan gi er globale retningslinjer. Det som er mildt provoserende noen steder kan bli stengt ute andre steder.

– Folk er frie til å dele det de vil hvor som helst, men innhold som spres på Facebook må følge våre standarderer. Virkelige mennesker ville blitt utsatt for skader uten retningslinjene våre. Noen ganger gjør vi feil. Og da får vi feedback om det. Vi skal ikke unngå disse tilbakemeldingene, men vi skal jobbe med å gjøre det riktig. 

Skal ikke produsere innhold

Så hva med nyhetsinnholdet på Facebook?

– Vi ser ikke på oss selv som redaktører. Vi bør holde oss unna hva folk skal lese om. Det er redaktørene som skal stå for den vurderingen, men vi har rett til å ta ned det som bryter med våre retningslinjer. Vi skal ikke utsette folk i andre samfunn for fare for noe som er greit i liberale land som Norge. 

Walker viste til at nyhetsorganisasjoner har forskjellige standarder for hva som er greit å publisere avhengig av hvor i verden de befinner seg.

Likevel vil Facebook i ukene som kommer tillate bilder og innhold som bryter med deres egne retningslinjer dersom innholdet er nyhetsverdig. Men det er krevende med to milliarder nye innlegg hver dag.

– Å tillate ett spesifikt bilde er enkelt, men på en større skala er det langt vanskeligere. 

Facebook skal være mer åpne. De har diskutert retningslinjene internt, men de vil bli langt flinkere til å formidle dette åpent. 

– Vi er ikke interessert i å produsere innhold selv. Vi trenger andre til å gjøre det. Det er mange som vil ha kvalitetsnyheter som dere produserer i sin feed. 

Internett, er ifølge Walker, en uferdig plattform som ennå ikke er helt forstått. Facebook er en del av nettet, og denne delen vil de ta ansvar for. 

Ikke bare tek-selskap

Kulturminister Linda Hofstad Helleland står sammen med Redaktørforeningen bak invitasjonen som fikk Facebook og Patrick Walker til å komme til Norge.

– Jeg tviler ikke på at FB vil at folk over hele verden vil ha ytringsfrihet og ubegrenset tilgang til bredt usensurert innhold. Jeg tror i dag er det viktig skritt å styrke ytringsfrihet. Dialogen vi nå skal ha er et viktig verktøy for å få til dette.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen holder på sitt og viser til at Facebook ikke lenger bare er et teknologiselskap, men også et medieselskap. Med en stab som bestemmer hva som skal publiseres, som overvåker hva som trender og som sletter innhold. Hansen mener at i dette tilfellet er Mark Zuckerberg HC Andersens keiser uten klær.

– Og han er så naken at han trolig ikke ville overlevd Facebooks egne regler. Dersom dere gjør vurderinger av hvilket innhold som har nyhetsverdi eller ei gjør du det jeg gjør - redigerer et medieselskap.

Her kan du finner du Journalistens dekning av Facebook.

 

Powered by Labrador CMS