Den nye ordningen setter en stopper for slike søk på medienes nettsteder.

Mindre skatt på nett

Mediene mister klikkvinner i skattesøket, men kan fortsatt tilby publikum oversikten over hvilke idrettsutøvere som er rikest.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det forteller statssekretær Roger Schjerva (SV) i Finansdepartementet til Journalisten.

– Den nye ordningen betyr at mediene ikke kan legge ut søkbare skattelister på sine nettsider. Mediene kan heller ikke selge listene videre til kommersielle formål, sier Schjerva.

Personvern

Fredag la finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) fram innstramminger i reglene for offentlige skattelister.

– Lista skal fortsatt være offentlig, men vi vil styrke personvernet og hindre kommersialisering, sa finansministeren på pressekonferansen hvor han la fram det reviderte statsbudsjettet.

Krever pålogging

Mediene vil fra i høst fortsatt få utlevert opplysningene i skattelistene, men må, ifølge reglene, underskrive «ei avtale om ikkje å offentleggjere heile eller deler av skattelista for personlege skatteytarar på internett». Ordningen sikrer at pressen fremdeles vil «kunne bruke opplysningane i skattelista til journalistiske føremål».

Allmennheten må fra i høst logge seg inn på Skatteetatens nettsider med identifiseringsløsningen MinID for å få søke i skattelistene. Listene vil være søkbare på navn gjennom hele året.

Journalistikken viktigst

Både TV 2 og NRK reagerer mildt på de nye reglene. Politisk redaktør Kyrre Nakkim i NRK sier at han prinsipielt er for åpenhet, men at det viktigste er at medienes tilgang fortsatt er sikret.

– Skattelistene er nødvendige for oss i det journalistiske arbeidet. Listene har to funksjoner for oss. For det første at vi skal kunne se hvem og hvordan vi bidrar til fellesskapet, og for det andre for å se fordelingen i samfunnet.

Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2 sier også at de nye reglene ikke innebærer noen store konsekvenser for journalistikken.

– Så lenge vi beholder tilgangen, og listene kan brukes til det journalistiske arbeidet får dette ingen konsekvenser, sier Årsæther når han får referert de nye reglene fra Journalisten.

Mister klikkvinner

Ingen av de to redaktørene er opptatt av at mediehusene nå mister en klikkvinner på nett.

– Det er ikke så mange annonsører som er opptatt av mange klikk i løpet av fire-fem dager på høsten. Vi har heller ikke sett på skattelistene som noe unikt produkt som vi har interesse av for framtida, sier Årsæther.

– Akseptable regler

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund sier det er gledelig at pressen fortsatt er sikret tilgang til skattelistene

– De nye reglene er akseptable for pressen. Skattelistene er et viktig arbeidsredskap for å drive samfunnskritisk og samfunnsnyttig journalistikk.

Ingen bøter

Kokkvold sier at Presseforbundet har fått gjennomslag fra høringsrunden for at brudd på avtalen pressen må underskrive ikke skal føre til bøter.

– Den nye regelen om utestenging fra ordningen i et år er ikke urimelig ved brudd på avtalen, sier Kokkvold.

Samtidig advarer han om at reglene kan komme til å bli skjerpet ytterligere i fremtiden.

– Man kan frykte at dette bare er første del av flere kommende restriksjoner, som under en annen regjering.

Powered by Labrador CMS