Nyhetsredaktør Anne Sterri Harestad kommer ikke til å glemme konsernsjef Are Stokstads uttalelse mandag, om å satse alle ressurser på godt innhold. I bakgrunnen vaktsjef Stian Berg. Foto: Bjørn Åge Mossin
Nyhetsredaktør Anne Sterri Harestad kommer ikke til å glemme konsernsjef Are Stokstads uttalelse mandag, om å satse alle ressurser på godt innhold. I bakgrunnen vaktsjef Stian Berg. Foto: Bjørn Åge Mossin

Spent på om Are Stokstad holder ord

ASKIM (Journalisten): Ledelse og ansatte i Smaalenenes Avis, et gjennomsnittlig mediehus i Amedia, er godt fornøyd med eierskiftet. Samtidig er de usikre på veien videre.

Publisert Sist oppdatert

Det er dagen etter at Amedia fikk nye eiere. Stemningen er positiv, men avventende blant de 29 ansatte i Smaalenenes Avis, i det Amedia-dominerte mediefylket Østfold. Behovet for mer informasjon om Sparebankstiftelsen DNB og deres planer for Amedia preger kommentarene fra både ledere og ansatte i mediehuset.

LES OGSÅ: Amedia skal eies av ny stiftelse

Vinterferien gir redusert bemanning i redaksjonen, som teller 18 årsverk og holder til i en av bygningene til den tidligere hjørnesteinsbedriften Viking Askim. I den ene enden av lokalet styrer nyhetsredaktør Anne Sterri Harestad produksjonen, omkranset av vaktsjefer og nettjournalister.

Ute i det åpne landskapet er det lenger mellom medarbeiderne. Ikke bare fordi det er ferie, men også som resultat av nedbemanningsprosessene i Amedia-konsernet de siste årene. De har også rammet pengemaskinen Smaalenenes Avis.

LES OGSÅ: Egmont sitter klar med forkjøpsretten i Nettavisen

- Til nyttår i 2014 forsvant fem seniormedarbeidere ut døra, forteller Harestad.

Pengemaskin

Slikt føles tungt i en bedrift som har levert betydelige millionoverskudd til eierne sammenhengende i over 20 år, i mange år over 10 millioner kroner. Noe som oppleves som spesielt surt for tiden i Smaalenenes Avis, er at kantinedriften ble nedlagt fra nyttår. Nå er det matpakker eller fellesinnkjøp av lunsj.

SMAALENENES AVIS

• Eid av Amedia, utgis i Askim i Østfold. Dekker kommunene Askim, Eidsberg, Trøgstad, Spydeberg, Marker, Skiptvet og Hobøl

• Lokalavisen er et resultat av fusjonen mellom Øvre Smaalenene og Indre Smaalenenes Avis 3. februar 2003. Østfold-Posten ble slått sammen med Øvre Smaalenene i 1990

• Totalopplag 2014: 11.424. Årsresultat før skatt 2014: 8,6 millioner kr.

• Utgivelsesfrekvens seks ganger ukentlig

Sparebankstiftelsen DNBs kjøp av Amedia er blitt til dels svært positivt mottatt av både journalister, redaktører, tillitsvalgte, presseorganisasjonene og politikere. Det er vanskelig å finne negative reaksjoner på nyheten i mediebransjen. Det er jo nok til å gjøre en gammel journalist lettere mistenksom.

De ansatte i Smaalenenes Avis merket seg uttalelsene til direktør André Støylen i sparebankstiftelsen mandag. Ikke minst utsagnet om at det vil bli lettere å mobilisere støtte blant folk og få dem til å se verdien av å abonnere på lokalavisene når det ikke er noen på toppen som henter ut overskuddet.

LES OGSÅ: – Stiftelsene har ikke dette kvartals­kapitalistiske behovet for å levere resultater på kort sikt

- De noen og 60 lokale avisene til Amedia er utrolig viktige arenaer i sine lokalsamfunn. De er viktige for demokratiet og holder lokalsamfunnene sammen. Lokalavisene er med andre ord viktige for alt vi i stiftelsen ellers gir støtte til, sa Støylen mandag.

De ansatte i Smaalenes Avis er spente på om de nå får lov til å bruke mer av millionoverskuddene til lokale satsinger. Innsparingene har blant annet ført til at kantinedriften ble avviklet fra nyttår, så nå går det i matpakker eller felleskjøp av brød og pålegg. Foto: Bjørn Åge Mossin
De ansatte i Smaalenes Avis er spente på om de nå får lov til å bruke mer av millionoverskuddene til lokale satsinger. Innsparingene har blant annet ført til at kantinedriften ble avviklet fra nyttår, så nå går det i matpakker eller felleskjøp av brød og pålegg. Foto: Bjørn Åge Mossin

- Spennende og lovende

- De nye eierne er tilsynelatende ikke så opptatt av å ta ut mye penger fra Amedia. Det er positivt. Et spennende og lovende kjøp. Jeg håper stiftelsen tør å satse på aviser som vår, er kommentaren fra nettjournalist Joakim Chavez Seldal.

- Så langt ser det bra ut. Det ser ut til at vi vil få tid til å la den digitale omstillingen gå sin gang. Vi har følt oss presset en stund, som andre i bransjen, sier nettjournalist-kollega Per-Øyvind Nordberg.

- Men det er jo ingen sjeik som har kjøpt oss, så vi spretter ikke sjampanjekorken, supplerer Seldal.

Nyhetsredaktør Harestad er positivt innstilt til Sparebankstiftelsen DNB som ny eier av Amedia. Hun har journalistisk fartstid helt fra 80-tallet i Smaalenenes Avis og forgjengeren Øvre Smaalenene, og har også ni år bak seg i VG. CVen inneholder dessuten innsats som landsstyremedlem i Norsk Journalistlag.

- Jeg tror dette blir bra. Vi har fått en norsk, langsiktig eier med økonomiske muskler.

Harestad legger imidlertid ikke skjul på at hun er spent på hvordan konsernledelsen følger opp eierskiftet. Utfordringen hennes til konsernsjef Are Stokstad er klar:

- Han uttalte mandag at alle ressursene nå skal brukes på å skape godt redaksjonelt innhold. Jeg håper virkelig at han holder ord. Det er godt innhold vi lever av. Journalistikk er et fag som fortsatt kommer til å være viktig i en tid med all verdens blogger.

Nettjournalistene Per Øyvind Nordberg (t.v.) og Joakim Chavez Seldal har i likhet med eneleder Jarle Bentzen (i midten) positive følelser rundt eierskiftet i Amedia. Foto: Bjørn Åge Mossin
Nettjournalistene Per Øyvind Nordberg (t.v.) og Joakim Chavez Seldal har i likhet med eneleder Jarle Bentzen (i midten) positive følelser rundt eierskiftet i Amedia. Foto: Bjørn Åge Mossin

Sjefen fornøyd

Harestads sjef, redaktørveteranen Jarle Bentzen, er glad for at Amedia nå har fått en eier som ikke ønsker seg bort, slik tilfellet har vært med Telenor siden 2012.

- Jeg ser positivt på eierskiftet. Det er kommet mange gode og viktige signaler fra de nye eierne. Jeg er glad for å høre viljen til å satse på lokalavisene. Men det er samtidig klart at omstillingen av konsernet fortsetter. Dette er nødvendig for at vi som lokalavis skal skape midler til å finne vår plass i medielandskapet, sier Bentzen, som har vært ansvarlig redaktør og administrerende direktør siden han kom tilbake til Øvre Smaalenene i 1994 etter et par år i Porsgrunns Dagblad.

Nå gleder han seg over om lag 200 nye betalende abonnenter siden nyttår, og drøyt 7.200 registrerte digitalbrukere via Amedias aID-system.

- Annonsesituasjonen har vært mer krevende for oss, men så langt ligger februar langt foran budsjett. På annonsesiden er Google og Facebook de største utfordrerne, selv om vi tradisjonelt har hatt et godt grep på det lokale markedet, forteller Bentzen.

Håper på endringer

Han har forventninger om at det blir endringer i ledelsen av Amedia, som følge av eierskiftet.

- Man burde nå se på den sentrale organiseringen med nye øyne. Verdiene skapes ute i de lokale bedriftene. Derfor håper jeg at vi nå kan få bygget opp større egenkapital i eget mediehus. Vi har jo egenkapital i dag, men den er låst i konsernet. Vi ønsker oss disponible penger som vi kan bruke til lokal utvikling, sier Bentzen.