Å gi leserne drikkeanbefalinger til mat er intet nytt. De fleste store mediehus har en eller annen form for vinguide, gjerne knyttet til helgen. Så også Dagbladet. Ofte er den en sommelierutdannet person som forteller hvilken øl eller vin som passer best til måltidet kokken har delt oppskriften til.
Men allerede i ingressen til den aktuelle artikkelen oppstår undringen. «Vi spurte 16 norske bryggerier om å anbefale øl til skalldyr og fisk.» Hva? Ingen fagperson som kommer med anbefalinger. I begynnelsen av saken intervjues riktignok Dagbladets vinspaltist Robert Lie. Han forteller at øl kan oppleves mer eksklusivt når sjømat står på menyen. Kokk Bård Greni er med på den. Han har selv hatt noen kule smaksopplevelser med øl og sjømat.
Kanskje ikke overraskende er også Petter Nome enig i dette. Men det er vel også hans jobb som direktør i bryggeri- og drikkevareforeningen. Nome skal sørge for å ivareta interessen til sine 99 bryggerimedlemmer overfor blant andre forbrukerne.
Nome får ganske god plass i artikkelen til å gi noen gode generelle råd om hva som passer av øl-typer til forskjellige typer sjømat.
Nesten alle svarte på «utfordringen»
Og så kommer anbefalingene fra de 16 bryggeriene. Alle har selv plukket produkter fra eget sortiment. Ikke alle like spennende, men noen byr kanskje på overraskelser. I redigeringen ser det ut som om Dagbladet har arbeidet med å være konsekvente i sin presentasjon. Lengden på anbefalingene med begrunnelser er omtrent like lang; fem linjer på to avsnitt. Og alle har mer eller mindre samme type produktbilde med flaske/boks og et glass.
Men så tilbake til tipseren: Hvorfor har bryggeriene selv fått lov til å anbefale sine produkter? I hvor stor grad er dette gode anbefalinger og ikke bare markedsføring av deres produkter?
Ifølge redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet oppstår ideen hos mediehusets matreporter under Gladmat-festivalen hvor ølbrygging til torsk var et av temaene. Dermed ble 17 bryggerier utfordret av journalisten til å plukke ut øl som passer til sjømat, én svarte ikke.
Så hvorfor ikke benytte seg av sin egen anmelder? Eller hente inn en annen fagperson?
– Vi hadde verken anmelder eller kokk tilgjengelig, siden dette var en idé matreporteren fikk da hun var på Gladmat-festivalen, som ble arrangert i Stavanger midt i fellesferien. Da valgte vi i stedet å utfordre ølbryggerne selv til å anbefale øl til sjømat, noe som fremgår tydelig av ingressen i artikkelen, skriver Schjerve i en epost til Journalisten.
Gladmat-festivalen ble arrangert i Stavanger fra 20. til 23. juli. Artikkelen ble publisert 17. august.
Annonse
Ønsket ikke terningkast-artikkel
– Hadde det ikke vært mulig å finne andre kilder enn bryggeriene selv?
– Hvis du med det siste spørsmålet mener at vi skulle rigget til et testpanel og arrangert en smaking av de 16 ølsortene i etterkant, kunne det selvsagt vært mulig. Men vi mener saken er ok som den er med ølbryggernes egne anbefalinger, og hadde ikke noe ønske om å kjøre en smakstest med terningkast denne gangen.
– Jeg hadde ikke tenkt på testpanel så mye som at kanskje det var noen øl-kjennere som kunne intervjues i stedet for bryggeriene.
– Vi har intervjuet sommelier Robert Lie og kokk Bård Greni, som begge er høyst relevante kilder i forhold til øl til mat.
Transparent
På spørsmål om hvorfor Nome er viet så pass mye plass svarer Schjerve at jobben hans ikke diskvalifiserer ham fra å snakke om øl. Og at det fremgår tydelig hvor han kommer fra.
– Saken er helt transparent både om metode og kildebruk, og gir seg ikke ut for å være noe annet enn hva den er: En uhøytidelig vri på et stoffområde norske medier har lang tradisjon for å dekke.
Bildebruken mener redaksjonssjefen er naturlig i en slik sammenheng. Hun viser til at bilder brukes ved anmeldelse av viner eller ved produktomtaler av mat og biltester.