Med seks bilder fra Christine Kohts leilighet omtaler Dagbladet salgsprospektet. Bildene er alle hentet fra Finn-annonsen.
Kokkvold: – Dette er en annonse!
Kokkvold slakter Dagblad-artikkel, mens Dagbladet oppfattet Journalistens ønske om svar som en leserreaksjon.
– Nei, dette er ikke greit. Jeg kan aldri tenke meg at dette er greit sett med Dagblad-redaktørenes øyne, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.
Han har nettopp sett artikkelen som Dagbladets kjendisseksjon har skrevet om leiligheten Christine Koht og Pernille Rygg skal selge på Grünerløkka i Oslo.
Skrevet av megler
Teksten i artikkelen kunne vært hentet ut av et prospekt, mener han:
«Leiligheten ligger sentralt i Sofienberggata på Grünerløkka, og er en lys loftsleilighet på 96 kvm over to plan, med tre terrasser.
Interiøret består av lyse tregulv, mørke trebjelker, hvite vegger, og innslag av rødt, på både bad, kjøkken og soverom. Annonsen ligger ute på Finn.no med en prisantydning på 4 390 000 kr.»
– Teksten kunne vært skrevet av megleren. Bare at en eiendomsmegler trolig ville ha tonet det hele ned.
Reklame
Kokkvold karakteriserer saken som tvilsom og sier hele teksten bærer preg av reklame.
– Og så kan Dagbladet si det er informasjonsverdi i saken. Den har utvilsomt reklameverdi, men det er jo noe helt annet. Dette er en annonse.
Tveegget sverd
Reklameverdien er uviss. Ifølge eiendomsmegler Anne Hillestad i Eiendomsmelger1 på Briskeby kan effekten av artikkelen slå begge veier. I utgangspunktet har en omtale av et slikt kaliber positiv verdi:
– Men så kan det ta lang tid å selge boligen. Dersom den ikke selges tidlig, kan det komme et nytt oppslag som forteller om boligen Koht ikke får solgt.
Selv har hun solgt flere boliger i for eksempel Ullevål Hageby, også for kjendiser, og der opplever hun sjelden at selger ønsker blest.
– Det er flott markedsføring, men man må takle det som selger. Man må være typen som orker slik omtale, men konklusjonen er at dette er en flott boligannonse, legger Hillestad til.
Ga klikk
Eiendomsmegler Anette Borvik er megleren som skal selge leiligheten for Koht. Hun forteller at da hun forlot kontoret like før artikkelen ble publisert på mandag, hadde annonsen 1.800 visninger. Da hadde den ligget på Finn siden lørdag morgen. Dagen etter var antall visninger doblet.
– Jeg vet ikke hvor mye artikkelen spilte inn, men det kom sikkert også noen visninger på grunn av den, sier hun.
Borrevik bekrefter for øvrig at det var Dagbladet som tok kontakt i forbindelse med boligsalget.
Naturlig journalistikk
Avdelingsleder Tinna Gudmundsdottir på kultur og kjendis i Dagbladet forteller at å skrive om kjendiser på flyttefot er en helt naturlig del av avisens kjendisjournalistikk.
– Når kjendiser selger og kjøper boliger, blir det av og til omtalt i Dagbladet, Dagens Næringsliv og Se og Hør. Leserne våre krever at vi holder dem oppdatert på det som skjer. Og så fikk vi tips om at hun (Koht red.anm.) var på vei ut av leiligheten sin og da må vi undersøke hvorfor hun bytter bolig. Det kan være at hun skulle flytte til New York. I dette tilfellet viser det seg at det er en søt historie om at hun vil flytte nærmere svigerforeldrene.
Den søte historien
Den søte historien omtales med 28 ord i ett avsnitt. Hele artikkelen, etter at den er redigert – vi kommer tilbake til det om noen få strakser – er på 207 ord. Altså litt mer enn en sjuendedel blir brukt på svigerforeldrene.
– Det er en kort artikkel og en stor del er viet til historien. Jeg synes ikke det er noen skjevdeling.
Artikkelen bruker til gjengjeld nesten tjue prosent av ordene i artikkelen til å omtale et tidligere intervju Dagbladet har gjort med Koht.
Gudmundsdottir intervjues dagen etter at Journalisten begynte på artikkelen. Siden er teksten referert over, blitt sterkt kortet ned. For eksempel er avsnittet som beskriver leilighetens fortreffeligheter fjernet. Igjen står nå:
«Leiligheten ligger på Grünerløkka, og er en loftsleilighet på over to plan, med tre terrasser.
Prisantydningen er på 4 390 000 kr.»
Oppfattet leserreaksjon
Avdelingslederen forteller at hun og en kollega leste gjennom teksten etter at Journalisten tok kontakt med deres sjef John Arne Markussen tirsdag for å få en reaksjon fra ham på Kokkvolds kommentarer.
– Når våre lesere reagerer på våre saker, er det som er så bra med nettet er at vi kan gjøre endringer underveis. Derfor leser vi kommentarfeltene nøye, det er bra med toveiskommunikasjon. Og så oppfattet vi deg som leser.
For øvrig er kommentarfeltet på den gjeldende artikkelen stengt.