Konsernsjef Per Axel Koch kan glede seg over økte abonnementsinntekter. Arkivfoto

Abonnements=inntektene øker i Polaris

Men demmer ikke opp for annonsetapene. Kostnadskuttene bidrar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Artikkelen oppdateres

Mediekonsernet leverte på fjoråret et driftsoverskudd på 120 millioner kroner. Det er 16 millioner kroner svakere enn året før. I perioden sank de samlede driftsinntektene med 5 prosent til 1,521 milliarder kroner. Størst fall var det på annonsesiden, ned 99 millioner kroner til 656 millioner.

– Det er PM2020 som gjør at det ikke er så ille som det kunne vært, sier konserntillitsvalgt Kjersti Fikse Ness til Journalisten. – Vi gleder oss over de lyspunktene som er. 2016 har ikke vært et år å rope hurra for. Og fra vårt perspektiv er året selvfølgelig preget av nedbemanning. Dette er noe svært mange mediehus har fått kjenne på.

Ness karakteriserer 2016 som historisk krevende. Fra toppen og ned.

– Det har vært historisk krevende å få til resultatene og det har vært historisk krevende å skape motivasjon når man må se gode kolleger forlate jobbene og det strammes inn på alle kanter.

Abonnementsvekst

Isolert for fjorårets siste kvartal var lesningen litt hyggeligere. Driftsoverskuddet steg med 60 prosent fra 2015 til 2016 og endte på 40 millioner kroner. Omsetningen gikk tilbake med 2 prosent eller 8 millioner til 393 millioner kroner. Inntektene fra annonsene falt med 9 prosent eller 17 millioner kroner til 170 millioner.

På abonnementssiden er historien en litt annen. Her øker omsetningen med 4 prosent i fjerde kvartal til 123 millioner kroner. For 2016 som helhet øker disse inntektene med 5 prosent til 486 millioner kroner. Veksten skyldes økning i antall digitale abonnenter.

Konsernsjef Per Axel Koch sier til Journalisten at noe av veksten kan tilskrives prisøkning og ikke minst momsfritaket på digitale tjenester. Men det handler også om nye digitale abonnenter.

– Går du tilbake tre-fire år var det utenkelig at vi skulle tjene penger på innholdet i nettavisene våre. Nå er det ikke lenger mulig å abonnere på papiravis alene, den digitale tilgangen var tidligere et tilleggsvalg. Det bidrar til veksten.

Samtidig som konsernet arbeider med å spisse salg av abonnement, skjer dette salget i økende grad digitalt. Det øker salgsmarginene, forteller konsernsjefen.

Løssalgsinntektene er ned 9 prosent i 2016 og er nå på 52 millioner kroner. Konsernets samlede opplag gikk tilbake med 2,4 prosent eller nesten 5.000 til 205.550 eksemplarer.

Polaris viser til økte kostnader i fjerde kvartal som følge av distribusjonsomleggingen på lørdager.

Flere går i 2017

Leder for konsernlaget NJ Polaris, Christer Pedersen sier at selv om det ikke er bra at Polaris Media ikke når budjsettet, er det likevel ikke så langt unna at det ikke går å leve med. Han er langt mer bekymret for inneværende år da kostnadsprogrammet PM2020 fortsetter og ytterligere kolleger må forlate arbeidsplassene sine, og de som er igjen skal opprettholde tempo og kvalitet.

– Det er en utfordring alle mediebedrifter har. Det er tross alt innholdet vi skal leve av. Og det er interessant siden annonseinntektene faller. Da er det viktig at de som betaler lønningene våre, de som kjøper produktene vi lager, får et godt produkt, sier han til Journalisten.

Kjersti Fikse Ness poengterer at selv om det særlig i Adresseavisen er ansatte som må gå som følge av PM2020, er det for de aller fleste mediehus i konsernet slik at det ikke kommer nye runder.

– Vi må holde på optimismen vår og håpe på at dette vil snu, hvis ikke må vi finne oss en annen jobb.

Polaris rundt

– PM2020 var veldig viktig å gjennomføre for å kunne håndere situasjonen vi var oppe i. Hadde vi ikke foretatt oss noe i fjor ville vi fått betydelige utfordringer i år. Selv om vi også i fjor jobbet med inntektene, vil fokus være enda mer rettet mot dette arbeidet i år. Vi har senket skuldrene litt, sier Koch.

Ser vi på de tre mediegruppene i konsernet falt inntektene med 53 millioner kroner i Adresseavisen Gruppen eller 7 prosent i 2016 til 744 millioner kroner. Driftsinntektene er i perioden redusert med 33 millioner til 694 millioner kroner. Gruppen leverte et driftsoverskudd på 50 millioner kroner. 32 prosent eller 24 millioner lavere enn i 2015.

Hos Polaris Media Nordvestlandet som omfatter blant annet Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke ble det omsatt for 352 millioner kroner i fjor. Det er 21 millioner kroner lavere enn i 2015. Kostandene ble samtidig redusert med 19 millioner kroner til 325 millioner for året.  Driftsoverskuddet er redusert med 1 million kroner eller 3 prosent fra 2015 og var i fjor på 28 millioner.

I Polaris Media Nord-Norge omsatte mediehusene for 223 millioner kroner. Det er 11 millioner lavere enn i 2015. Kostnadene er på sammetid redusert med 12 millioner til 207 millioner kroner. Gruppen som omfatter blant annet Harstad Tidende og iTromsø leverte et driftsoverskudd på 20 millioner kroner i fjor. Det er ifølge Koch beste resultatet noensinne.

Polaris Media hadde ved utgangen av fjoråret 848 fast ansatte årsverk i staben. Det er 40 færre enn året før.

 

 

Powered by Labrador CMS