Egmont:

Mari Midtstigen er redaktør av bladet Foreldre & Barn og kjøper journalistikk av innholdsbyråene. Foto: Monica Eriksen

Gikk fra 4 til 0 reportere

Egmont-blad med 30.000 i opplag kjøper alt fra pool, frilansere og byråer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fast ansatte blir erstattet av innholdsbyråer som bygger opp store frilansmiljøer. Etter en omfattende nedbemanning i Egmont Publishing er redaksjonelt innhold fra egne medarbeidere nå i stor grad byttet ut med stoff fra frilansere og innholdsbyråer. Blant dem Cloud Media Service, som både produserer journalistikk og innholdsmarkedsføring.

I tillegg til Egmont har Cloud Media nylig levert innhold til en annen kraftig nedbemannet mediebedrift, Aftenposten. Hovedoppslaget i A-magasinet 14. august, om Pøbel-prosjektet, var skrevet av en medarbeider i Cloud Media. Dagen før publiserte VG et annet Cloud-produkt, en reklamefinansiert markedsføringsartikkel om filmen Bølgen.

Les Journalistens omtale av Cloud Media her

– Det er viktig for oss at de som skriver journalistikk ikke samtidig jobber med innholdsreklame. Det har Cloud forsikret oss om at de ikke gjør. Vi har gode erfaringer med dem så langt, sier Mari Midtstigen.

Hun er redaktør for Egmont-bladet Foreldre & Barn, med drøyt 30.000 i opplag i 2014.

Redaksjonsklubben i Egmont Publishing frykter at stramme kontrakter med eksterne leverandører vil gå ut over den journalistiske kvaliteten.

Avtale med fire byråer

Egmont reduserte den redaksjonelle staben kraftig tidligere i år. Mediekonsernet vurderte full outsourcing av den redaksjonelle virksomheten, men landet til slutt på å kutte 42 årsverk. Av dem 24 journalister.

Se Journalistens dekning av Egmont her

Konsernet inngikk i juni avtaler om kjøp av redaksjonelt stoff fra innholdsbyråene Cloud Media, Content House, Mediamenn og Spetakkel, som alle har erfarne pressefolk i sine rekker.

Siden juni har Cloud Media levert rundt 50 journalistiske saker til Egmont-blader som Kamille, Det Nye, Foreldre & Barn, Norsk Ukeblad og Hjemmet. Produksjonen har skjedd både med Clouds egne ansatte journalister og i samarbeid med frilansere som tidligere har jobbet for Egmont.

Egmont gjør ikke noe ulovlig ved å benytte innholdsbyråer for å dekke opp stoffbehovet sitt etter en frivillig nedbemanning. Arbeidsmiljøloven har bestemmelser som hindrer at en bedrift kan si opp fast ansatte og erstatte dem med midlertidige ansatte eller frilansere. Men en bedrift kan inngå avtaler om å sette ut de samme tjenestene til eksterne selskaper. I dette tilfellet journalistikk som kjøpes av innholdsleverandører.

Kjørereglene er regulert i Arbeidsmiljølovens paragrafer 14.9 og 15.7.

Klart skille

Budskapet fra Egmont er at presseetikken skal ivaretas. Midtstigen sier redaksjonen har gjort det klart overfor Cloud Media at de forutsetter at selskapet opprettholder et klart skille mellom produksjonen av journalistikk og reklamefinansiert stoff.

Foreldre & Barn hadde inntil i vår fire fast ansatte reportere. Nå er det ingen tilbake. Én stilling ble fjernet under nedbemanningen av Egmont Publishing tidligere i år, én reporter er overført til Egmonts interne reporterpool og to er overført til andre oppgaver i konsernet.

Midtstigen forteller at hun bestiller saker både fra reporterpoolen, egne frilansere, Cloud Media og de andre innholdsbyråene.

Det er ikke slik at de har hentet alle våre tidligere frilansere

– Det kan nok hende at en del frilansere i mediebransjen utfører både redaksjonelle og kommersielle oppdrag. Det er ikke så lett å finne ut av det. Kan hende er det lettere å holde oversikt over slikt hvis de er tilknyttet et selskap som Cloud Media. Da kan selskapet gå god for at dette håndteres på en ryddig måte. Noe vi tar på største alvor, sier redaktøren.

Midtstigen understreker at det ikke er noen automatikk i at Foreldre & Barn kjøper stoff fra innholdsbyråene.

– Det er ikke slik at de har hentet alle våre tidligere frilansere. Vi har fortsatt direkte kontakt med noen av dem. Men av juridiske årsaker kan vi ikke erstatte fast ansatte med frilansere eller øke frilansbruken. Derfor er den journalistiske produksjonen outsourcet.

Innholdsreklame

Journalisten har snakket med en rekke redaktører i Egmont Publishing. De henviser alle til ledelsen et hakk opp i systemet når det gjelder detaljerte spørsmål om økonomi og innkjøp av stoff.

Axel Walø, redaktør i Egmont Publishing

Axel Walø er ansvarlig redaktør og direktør for Egmont-området Mann & Aktualitet og har også ansvaret for avtaler med innholdsbyråene. Han svarer slik på spørsmål om Egmont ser noen etiske dilemmaer ved å bruke en innholdsleverandør som både lager journalistikk og innholdsreklame:

– Vi er svært bevisste på at det skal være et tydelig skille mellom redaksjonell og kommersiell innholdsproduksjon. Dette gjelder internt i Egmont Publishing, og selvfølgelig også når vi kjøper redaksjonelt innhold eksternt. Det er derfor en forutsetning for oss at eksterne leverandører har sin redaksjonelle produksjon organisert adskilt fra øvrig virksomhet.

Walø vil ikke svare på spørsmål om honorarer. Blant annet om det ikke blir dyrere for Egmont å kjøpe redaksjonelt stoff via et mellomledd som Cloud Media, enn direkte fra frilansere. Han vil heller ikke oppgi om Egmont-bladenes innkjøpsbudsjetter for redaksjonelt stoff er økt eller redusert etter nedbemanningen i år.

– Jeg ønsker ikke å kommentere interne forhold eller vårt forhold til eksterne leverandører, sier han.

Opptatt av kvalitet

Lederen av redaksjonsklubben i Egmont Publishing, Alexander Berg, sier til Journalisten at klubben er opptatt av hvordan den omfattende nedbemanningen vil påvirke den journalistiske kvaliteten.

– Vi tviler ikke på at de som er tilknyttet disse byråene er dyktige journalister. Men det er noe med at når man leverer i henhold til en kontrakt, som kanskje er ganske stram, da handler det om å levere en artikkel som er tilstrekkelig god. De ulike magasinene definerer sine kvaliteter og bestiller produktene i henhold til det. Når alt skal gå fortere og kjappere og til stramme priser, så er det en risiko for at noe må lide. Vi frykter at det er kvaliteten som blir lidende.

– Har dere oppfattet at innkjøpsprisene Egmont opererer med overfor frilansere og innholdsleverandører er blitt presset ytterligere ned?

– Jeg kjenner ikke prisene som er fremforhandlet, men jeg har forstått det slik at det har vært tøffe forhandlinger. Slik forhandlinger stort sett er, og der pris er et veldig viktig parameter. Det er slik man kjenner anbudsforhandlinger ellers i samfunnet.

Journalistikk og reklame

Ledelsen i Cloud Media, som holder til i Havnelageret i Oslo: Fra venstre markedsdirektør Tom Bye Johansen, styreleder Ragnar Bø og fungerende redaksjonsleder
Lucas H. Weldeghebriel. Foto: Bjørn Åge Mossin

Ledelsen i Cloud Media poengterer sterkt at journalistikk og innholdsreklame skjer i to adskilte avdelinger, på samme måte som redaksjonen og markedsavdelingen er skjermet mot hverandre i et ordinært mediehus.

Selskapet har som mål å skille ut den redaksjonelle delen i et eget selskap fra nyttår og etablere et omfattende miljø for frilansere. Dette er en modell som er blitt mer og mer aktuell etter hvert som store mediebedrifter nedbemanner. Så langt har Cloud Media knyttet til seg 25 frilansere.

– Vi har en ambisjon om å være et hus for frilansere, som vi kan tilby forutsigbarhet og jevnlige oppdrag. Jeg ser for meg at en slik frilanspool vil vokse etter hvert som vi inngår nye rammeavtaler med mediebedrifter, sier styreleder Ragnar Bø.

Ingen redaktør

– Men dere har ingen funksjon som ansvarlig redaktør?

– Nei, fordi vi ikke publiserer journalistisk innhold selv. Dersom vi en dag i framtiden vil velge å publisere eget innhold, vil vi naturligvis ha en egen redaktør. I dag har vår redaksjonelle avdeling en redaksjonell leder og driver etter redaktørplakaten og de pressetiske prinsippene i Vær Varsom-plakaten.

Vår redaksjonelle avdeling driver etter de presseetiske prinsippene

Lucas Weldeghebriel er fungerende leder av den redaksjonelle avdelingen. Han mener at oppbyggingen av en frilanspool vil bidra til å øke den journalistiske kvaliteten.

– Det vil være en konsekvens av at vi skaper et forum der frilanserne kan jobbe og samarbeide i våre lokaler. De vil dra nytte av å være i et redaksjonelt miljø og delta på redaksjonsmøter, workshops, coaching, drodle sammen og få tilbakemelding på sakene sine.

Heller ikke Cloud Media ønsker å gå inn på økonomiske forhold, men det er knapt en hemmelighet at det blir dyrere for kundene å kjøpe fra byrået enn direkte fra enkeltstående frilansere. Til gjengjeld slipper kjøperne å bruke arbeidskraft og ressurser på å administrere kontakten med frilanserne.

Powered by Labrador CMS