Foto: Cccc3333 at en.wikipedia
Foto: Cccc3333 at en.wikipedia

Tips til bedre reiselivsjournalistikk

Vær original og forvent mistenksomme redaktører.

Reiselivssidene i avisene eller magasinene er sidene vi kan drømme oss bort i. Lengte til et annet sted, men det krever at journalisten har gjort et godt stykke arbeid. Noen artikler er blitt skrevet altfor mange ganger. Det skal mye til for å overraske publikummet.

European Journalism Centre (EJC) har samlet inn ti tips til journalister som vil skrive bedre reiselivsartikler. Vi har laget en kortversjon med noen av dem.

Den lange versjonen kan du lese her.

Del notatene dine under reisen: Fortell i sosiale medier om folk du møter, mat du spiser og opplevelsene du har. Ifølge Daniel Noll og Audrey Scott tar det lang tid å etablere leserskaren, dette er måten å gjøre det på.

Bekreft opplysningene, også underveis på reisen: Ifølge EJC må reiselivsjournalistene ta de ekstra skrittene for å sjekke fakta, gjennom blant annet å ansette en god oversetter.

– Det vil være bedre å få saken med hele lokalsamfunnet hvor du også kan sjekke informasjonen med andre kilder, sier den italienske frilansjournalisten Alessandra Viola.

Farge i statistikken: Det er viktig med tall som stemmer med virkeligheten, men det er også viktig med farge.

– Når du opplever noe selv, kan du skrive om ting du kjenner og hvilket inntrykk de gjorde på deg. Dette er minst vanlig, men også mest verdifullt, sier Christina Poutetsi som er journalist i den greske avisen To Vima. Hun mener det er viktig å komme seg ut av redaksjonen.

Hold deg til virkeligheten: Ikke gjem negative opplevelser ved destinasjonen.

– Får vi et sitat fra reiselivsministeren som sier «Dette er problemer vi sliter med», så kan jeg gjøre siden min bedre, sier reiseredaktør Andrew Burmon i The Huffington Post.

Forstå, og aksepter, hvor du blir publisert: Det er ikke sikkert saken din havner på reiselivssidene. Kanskje blir den plassert på sistesiden av økonomseksjonen. Det er en fordel å vite når du skriver.

Selg saken grundig: Vit hvem du skal selge saken til, og gå på sjefen, mener den italienske journalisten Viola. Og uthev hvordan tema påvirker i verden – som: Japan ønsker turistene velkommen tilbake etter tsunamien i 2011.

Og ikke minst, sørg for at saken ikke er skrevet før.

Forvent mistenksomme redaktører: – Jeg må overvinne, i hvert fall i min redaksjon, mistanken om at jeg bare er en nyttig idiot for noen, sier Michael Altenhenne fra Deutsche Welle.

Alarmklokkene ringer i redaksjonen når journalisten kommer med en sak som fremstår som en promotering av et reisested.

Du trenger en frisk vinkling!

Sjekk hele lista her.

Powered by Labrador CMS