Internett ser styrket reklamevekst – Dagspressen og ukepressen raser videre
Internetts 12-månedersvekst på 12,4 prosent. Dagspressen ned 23,3 prosent.
Mediebyråforeningen
• Tallene fra Mediebyråforeningen viser netto innrykket medieomsetning. Det vil si etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.
• Omsetning for Dagspresse omfatter papiraviser. Nettavisenes omsetning rapporteres under Internett.
• Tallene baserer seg på rapporter fra medlemsbyråene og viser ikke den totale annonseomsetningen.
• Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS, In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).
Dagspressen har omsatt for 154,2 millioner kroner i årets første kvartal. Det viser de siste omsetningstallene fra Mediebyråforeningen.
Bare det siste året har papiravisene mistet 47 millioner kroner i omsetning, ned fra 201 millioner kroner per første kvartal i fjor. Dagspressen er nå nede i en andel av den totale reklameomsetningen på 6,6 prosent, ned fra 9,1 prosent for ett år siden.
Internett styrker veksten fra forrige måned, og har nå en 12-månedersvekst på 12,4 prosent. Det er en økning fra 673,9 i fjor til 757,3 millioner kroner i årets første kvartal.
Men blant underkategoriene er det omveltninger. Mobile plattformer er ned 22,8 prosent fra 71,1 til 54,9 millioner kroner. Displayannonser (banner) er ned 12,2 prosent fra 221,9 til 194,8 millioner kroner.
Veksten er størst for sosiale medier, som øker med 62,7 prosent fra 84,1 i fjor til 136,8 millioner kroner i omsetning i år. Video, søk og programmatiske annonser har en vekst på henholdsvis 35,6, 29,6 og 18,1 prosent. Video øker fra 56,8 til 77 millioner kroner. Søk går opp fra 89,8 til 116,3 millioner kroner. Og programmatiske annonsers omsetning vokser fra 150,2 til 177,4 millioner kroner.
Dramatisk nedgang for ukepressen
TV opplever også et positivt oppsving og ser en økning i reklameomsetningen på 10,3 prosent i første kvartal. Som den kanalen som har størst omsetning betyr det også mye penger. TV økte omsetningen fra 855,8 millioner kroner i fjor til 944,9 millioner kroner i årets tre første måneder.
Broadcast-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom sier at det er den store veksten i januar som står for veksten til TV i kvartalet.
– I februar var det en svak tilbakegang, og nå i mars en fremgang. Så langt i år har det vært en nullvekst i kommersiell produksjon. Så når omsetning akkumulert har økt er det fordi etterspørselen er høy, og det er en reel prisoppgang i markedet, sier Massaiu i en e-post til Journalisten.
Hun sier at tallene ikke betyr at det ikke foregår en vridning i det norske TV-markedet.
– Seingen går tilbake blant de yngre seerne. Konsum av levende bilder flytter seg også over til andre kanaler og aktører. Som annonsemedium står TV fremdeles sterkt, evner fremdeles å skape oppmerksomhet og er den mest kostnadseffektive kanalen når du skal nå ut til brede målgrupper.
For andre mediekanaler registrerer ukepressen og magasiner en dramatisk nedgang på 30,6 prosent fra 30,5 i fjor til 21,1 millioner kroner i år. Den negative trenden for ukepressen har styrket seg fra forrige rapportering i februar, da 12-månedersnedgangen var på 24,3 prosent.
Avdelingsleder Linda Gribbestad Stene for print i mediebyrået Mediacom vil være forsiktig med å kommentere det sterke fallet for ukepressen. Hun viser til at påsken i fjor falt inn under mars måned.
Radio har en nedgang på 11,3 prosent fra 98,7 til 87,6 millioner kroner i omsetning. Fagpresseomsetningen går ned med 5,9 prosent fra 8,5 til 8 millioner kroner.