Konserntillitsvalgte i Schibsted og Media Norge arrangerte debattmøte i VG-kantina om eierskap og mediemakt.

Benekter press på journalistikken

Aftenpostens sjefredaktør undrer seg over tillitsvalgtes sterke bekymring for troverdighet, mangfold og regionalt særpreg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hilde Haugsgjerd forstår ikke hva som er realitetene bak bekymringen.

– Det er et godt spørsmål. Men det er jo jobben deres som tillitsvalgte å passe på oss, og det er riktig av dem å spille vaktbikkjerollen, sier Haugsgjerd til Journalisten.no etter et debattmøte i VGs kantine mandag.

Møtet, med tittelen “Hvem styrer mediene?”, ble arrangert av konsernlaget NJ i Schibsted (NJS). Det inneholdt et par nyheter fra konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, men bidro for øvrig mest til å konsolidere de ulike oppfatningene om eierkonsentrasjon og utvidet stoffsamarbeid.

Ikke Finn-rokering

Ryssdal benyttet anledningen til å avkrefte ryktene om at Schibsted planlegger å løfte pengemaskinen Finn.no ut av datterkonsernet Media Norge.

– Det foreligger ingen planer om en slik omstrukturering, sa han.

Schibsted og Media Norge-avisene eier i dag 90 prosent av Finn.no, mens Polaris Media sitter på de siste 10 prosentene. I 2010 bidro rubrikknettstedet med et driftsoverskudd på 399 millioner kroner, av en omsetning på 948 millioner.

Polaris-salg

Ryssdal røpet også at Schibsted har jobbet svært hardt for å finne en kjøper til den parkerte posten på 36,3 prosent av aksjene i Polaris Media. Medietilsynet påla Schibsted å selge posten som et ledd i godkjenningen av Media Norge-fusjonen. Fristen for å selge løper ut i mai.

– Det står ikke kjøpere i kø, men jeg håper å finne en løsning ganske raskt til den prisen jeg vil ha. Ledelsen i Polaris er heller ikke interessert i at prisen blir dumpet, forklarte Ryssdal.

Stor bekymring

NJS, med NJ-klubblederne i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, er alvorlig bekymret over konsekvensene av Schibsteds dominerende rolle som mediekonsern. I et innspill til det kommende landsmøtet i Norsk Journalistlag skriver NJS:

“Styret i NJS er bekymret for den journalistiske integriteten i landets mediehus. Det kan se ut som om vi er inne i en tid der sjefredaktørene ikke lenger har innflytelse, makt eller vilje til å hegne om den redaksjonelle uavhengigheten i sitt mediehus. Konsernmakten griper om seg, både i bredden og dybden”.

På møtet i VG utdypet de Schibsted-tillitsvalgte sin bekymring. De frykter at utviklingen svekker mediemangfoldet og medienes troverdighet. De er også redd for at de store mediehusene mister sitt regionale særpreg når de samarbeider tett på viktige journalistiske felt.

– Er ikke blitt presset

Ryssdal , Haugsgjerd og Fædrelandsvennens sjefredaktør Eivind Ljøstad stilte seg ganske uforstående til denne beskrivelsen.

– De tillitsvalgte dokumenterer ikke sine påstander om mindre mangfold. Vi redaktører vil ha mest mulig ressurser til å drive god journalistikk. Derfor har vi jobbet for at avisene skal samarbeide om IT og administrative tjenester. I tillegg samarbeider vi på mindre spesifikke stoffområder for avisene, som bil og reiser, og om store journalistiske prosjekter. Men vi er ikke blitt presset til å gjøre journalistiske prioriteringer, sa Haugsjerd.

Spøkelser

Hun avfeide påstander om Aftenposten nå ser en utvikling i retning av at flere lesere i Bergen og Kristiansand sier opp abonnementet med den begrunnelsen at Media Norge-avisene er blitt for like.

– Frykten for at vi skal bli for like er som å se spøkelser på høylys dag. Vi er kun blitt litt likere på noen perifere områder, mente Haugsgjerd.

Nestleder i NJ, Thomas Spence, repliserte at spøkelset var høyst til stede da tidligere konsernsjef Kjell Aamot for et par år siden snakket om sentralisering av Media Norge-redaksjonene.

Vil ha tøffere redaktører

Klubbleder Finn Våga i Aftenbladet påpekte at mange av de ansatte i Media Norge faktisk er bekymret over utviklingen, og etterlyste tøffere og modigere sjefredaktører.

Ryssdal poengterte at Schibsteds aviser har full redaksjonell integritet.

– Jeg er ikke bekymret for innholdsmangfoldet, men vi kan selvsagt bli enda bedre.  Jeg er derimot bekymret for finansieringen av kvalitetsjournalistikk og gravejournalistikk i årene som kommer. Derfor blir det stadig viktigere å ha profesjonelle medieeiere som videreutvikler selskapene sine, slik vi forsøker å gjøre, framholdt han.

Anga en retning

I et intervju med Journalisten noen måneder etter at han tiltrådte jobben som konsernsjef i 2009 tok Ryssdal til orde for økt redaksjonelt samarbeid mellom Media Norge-avisene. På spørsmål om han nå er fornøyd, eller om han forventer en ytterligere utbygging av  samarbeidet, svarer konsernsjefen:

– Det jeg gjorde den gang var å angi en retning. Jeg opererer ikke med sjekkpunkter for hvor vi er til et hvert tidspunkt. Jeg er godt fornøyd med den utviklingen jeg ser i Media Norge-selskapene. Det er en stadig større fordel å være en del av et konsern og dra nytte av samarbeidsgevinster. Blant annet når det gjelder utvikling av iPad-versjoner og andre multimedietjenester.

Powered by Labrador CMS