Her forsvinner jobbene

Journalisten har kartlagt situasjonen i mer enn 100 mediehus.

NB! Dette er en eldre versjon av saken. Det løpende oppdaterte kartet finner du her.

 

Informasjonsboksene i det interaktive kartet under viser status for pågående nedbemanningsprosesser i norske mediebedrifter. Dette er bedrifter der redaksjonsklubbene og/eller ledelsen har svart på Journalistens undersøkelse.

Artikkelen fortsetter under grafikken.





Hold pekeren over sirklene på kartet for å se info om den enkelte mediebedrift. RØDE: Eies av Amedia BLÅ: Eies av Schibsted Media Group SVARTE: Eies av Polaris Media GRØNNE: Andre eiere/Uavhengig

(Informasjonen i kartet vil bli oppdatert etter hvert som vi får inn flere opplysninger)

Journalisten har registrert kutt av 267 redaksjonelle årsverk i de 105 mediebedriftene vi så langt har mottatt informasjon fra. En tilsvarende kartlegging ved starten av dette året viste at 156 redaksjonelle årsverk forsvant i løpet av 2013. Også da fikk vi inn tall fra om lag 100 redaksjoner, tilnærmet samme utvalg som nå.

1.000 kan miste jobben

Norsk Journalistlag frykter at så mange som 1.000 journalistjobber kan forsvinne som følge av kuttene som er eller blir vedtatt i disse dager. Siden finanskrisen satte inn i 2008/2009 er antall heltidsansatte journalister i Norge redusert med drøyt 700.

Nedbemanningen i norske redaksjoner er nå så omfattende at både ledelse, ansatte og medieobservatører for alvor frykter for konsekvensene. Både for mulighetene til å få ny jobb for de mange som nå forlater redaksjonene, men også  for medienes evne til å drive kritisk, undersøkende journalistikk i tråd med sitt samfunnsoppdrag.

Uoversiktlig

Vi har så langt lagt ut informasjon om 44 redaksjoner i kartet. Situasjonen er foreløpig uavklart og uoversiktlig i mange steder, inkludert om lag 20 av redaksjonene som er med i vår undersøkelse. Ikke minst i Amedia-bedriftene, som avvikler styremøter i disse dager. Styrene godkjenner kostnadsbesparelsene og omfanget av tilbud om sluttpakker, førtidspensjon (AFP) og gavepensjon.

I alt skal Amedia kutte kostnader for 500 millioner kroner. 400 millioner tas ute i mediehusene. I alt kan så mange som 700 av de 3.300 ansatte i mediekonsernet miste jobben som følge av kuttene.

40 redaksjoner i vår oversikt svarer at de ikke planlegger ytterligere nedbemanning nå. Dette gjelder i stor grad små og mellomstore mediebedrifter, inkludert flere som er uavhengige av de store mediekonsernene.

Men heller ikke i større aviser som dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad og nisjeaviser som Klassekampen, Nationen, Vårt Land og Dagsavisen er det nedbemanning på gang nå.

Økonomi i fall

Mediebransjen, spesielt papiravisene, sliter i konkurransen fra digitale medier. Mobil, apper og sosiale medier er i ferd med å bli hovedkanaler for både lesere og annonsører. Det medfører at medienes gamle forretningsmodell er under sterkt press. Inntektene svikter, noe som undergraver finansieringen av god journalistikk.

De økonomiske for mediebransjen er ikke de beste, skal vi tro de siste tallene fra Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) og Mediebyråene. I mars IRM at de trodde det norske reklamemarkedet ville ha en vekst på 0,9 prosent. I revidert prognose for 2014 forventer IRM at reklamemarkedet vil gå tilbake med drøyt én prosent. Reklameomsetningen for 2014 er da ventet å bli på knapt 19,6 milliarder kroner.

Mediebyråenes mediebarometer for mai viser at reklamemarkedet i løpet av årets fem første måneder falt med 0,6 prosent, fra 3,91 milliarder kroner i fjor til 3,88 milliarder kroner i år.

Journalisten følger opp nedbemanningen med analyser og kommentarer i siste papirutgave før sommerferien.

NB! Dette er en eldre versjon av saken. Det løpende oppdaterte kartet finner du her.