Oljefondsjef Nicolai Tangen blir intervjuet av NRK. Næringsrelaterte saker er blant nyhetstemaene som fikk størst dekning i norske nettaviser i 2021, viser ny rapport.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Mediemangfold
Schibsted-avisene skriver mest om næringsliv, mens Amedia- og Polaris-avisene prioriterer helse
Ny rapport viser ulike prioriteringer i mediekonsernene.
Aviser eid av Schibsted skriver mest om næringsliv, mens Amedia- og Polar-avisene har noe mer innhold om helse. Trønder-Avisa, Mentor Medier og Hamar Media eier aviser som skiller seg ut med å ha en høyere andel kultur-saker.
Dette kommer fram i rapporten «Mediemangfold i et innholdsperspektiv» fra Medietilsynet.
For første gang har tilsynet kartlagt
innholdsmangfoldet i norske medier. Det er gjort gjennom en stordataanalyse av
nærmere 6,9 millioner artikler fra 252 nettaviser over to år, i tillegg til flere
casestudier.
Dataene er hentet fra 2020 og 2021.
Politikk, idrett og helse
Næringsrelaterte saker, politikk, idrett, helse og beredskap er de nyhetstemaene som fikk størst dekning i norske nettaviser i 2021, viser rapporten som ble offentliggjort i dag.
Offentlig administrasjon, kultur, internasjonale forhold og samferdsel er også blant de største nyhetstemaene som dekkes.
Sammen med idrett og familie utgjorde disse temaene til sammen 70 prosent av innholdet i norske nettaviser i 2021.
Det er få store forskjeller mellom de nasjonale
breddemediene, men forskjellene er likevel store nok til at mediene fremstår
med ulike innholdsprofiler, påpeker Medietilsynet.
Størst er likhetene når det gjelder beredskap, kultur,
familie og justis, mens det er størst variasjon når det gjelder idrett og
helse. NRK er det nasjonale breddemediet som har størst og jevnest fordelt
tematisk bredde, etterfulgt av Aftenposten, ifølge rapporten.
Koronadekningen
Undersøkelsen av nettavisene til NRK, VG, Aftenposten,
Sunnmørsposten og Nordlys ble i analysen brukt for å få større kunnskap om medienes
koronadekning.
Undersøkelsen viser at smittespredning var det største temaet i
pandemidekningen (39 prosent), etterfulgt av myndighetenes tiltak.
Sammenlignet med nyhetssendingene til NRK og TV 2 hadde
nettavisene en langt høyere andel kritiske/undersøkende vinklinger i sin
koronadekning, viser rapporten. Flest koronaartikler med
kritisk vinkling handlet om ansvar for pandemien og konsekvensene.
I rapporten er det også gjort en vurdering av om koronanyhetene hadde et alarmerende preg. Konklusjonen er at 32 prosent av
sakene om korona i nettavisene hadde et alarmerende uttrykk, mot 11 prosent
i nyhetssendingene til NRK og TV 2.
«Dette viser at nettavisenes koronadekning
hadde et betydelig mer alarmerende uttrykk enn de mer generelle tv-nyhetene til
allmennkringkasterne», skriver Medietilsynet.
Eierskap påvirker
Et annet funn i rapporten er hvordan eierskap ser ut til å påvirke innholdet.
«Det er til dels større tematiske forskjeller mellom mediekonsernene enn
når avisene sammenlignes ut fra konkurranseposisjon eller utgivelsesfrekvens», skriver tilsynet i rapporten.
Her er noen av funnene:
- Aviser
som eies av Schibsted, har en vesentlig høyere andel stoff om næring enn aviser
som eies av de andre konsernene, mens aviser eid av de store
lokalaviskonsernene Polaris og Amedia, har noe mer innhold om helse enn aviser
i de andre konsernene.
- Aviser
som eies av Mentor Medier og Gudbrandsdalen Dagningen (GD), har noe mer innhold
om politikk enn aviser i øvrige konsern, mens Trønder-Avisa er konsernet der
avisene har høyest andel familiestoff.
- Trønder-Avisa,
Mentor Medier og Hamar Media har en høyere andel om kultur enn aviser eid av de
øvrige konsernene.
«Forskjellene
viser at aviser med ulik konserntilhørighet altså bidrar på hver sin måte til
det tematiske innholdsmangfoldet», konkluderer tilsynet.