Klubbleder Arild Berg Karlsen i Bergens Tidende er provosert over kuttene i avisen. Foto: Martin Huseby Jensen

Provosert over BT-kutt

Klubblederen i Bergens Tidende mener kuttene på 150 millioner kroner bare skal tilfredsstille Schibsted-aksjonærene. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Stemningen i Bergens Tidende er ikke blitt bedre utover høsten. Fredag ble de ansatte informert om kuttene på et allmøte.

1 av 4 må ut

Avisen skal spare 150 millioner kroner de neste tre til fire årene. Antallet personer som skal nedbemannes er 70. 40 av dem er i redaksjonen, noe som betyr at den reduseres fra rundt 145 til 105 årsverk. Det er hver fjerde redaksjonelle medarbeider.

– Det oppfatter vi som dramatisk og provoserende, sier klubbleder Arild Berg Karlsen.

– Vi ser at vi blir veldig få som skal lage nye BT.

Klubblederen mener også det er provoserende at Schibsted har som mål at avisen skal levere en driftsmargin på 11 prosent i fremtiden.

– Ja, vi ser at vi tjener mindre penger. Men Schibsted har penger i kassa, og dette kunne vært gjort over lenger tid og langt smidigere. Kuttene dreier seg om å tjene penger for aksjonærene og holde aksjekursen høy. Det provoserer oss kraftig. Det samme gjør det at ledelsen tar ut sine bonuser.

Beholder bonus

Administrerende direktør Andreas Thorsheim sier at avisen er nødt til å respondere på de endringene som skjer på avismarkedet.

– BT står oppe i en omfangsrik endring, og de trendene påvirkerer oss i leservanene og inntektene knyttet til det.  Vi har begrunnet kuttene med at lesernes forventninger til BT, bruk av BT og inntektene knyttet til det endrer seg. 

På spørsmål om han vil si fra seg bonusen, svarer han dette:

– Det står ikke på planen nå.

– Vi ser på situasjonen som langsiktig, og da trenger vi langsiktige tiltak. Lønnsfrys er ikke nødvendig, sier Thorsheim.

Om driftsmarginen svarer han at analyser viser at 11 prosent gir en sunn økonomi for avisen. Han understreker samtidig at avisen har hatt høyere driftsmargin tidligere.

– Frie og uavhengige aviser må ha en sunn økonomi som garanti for deres eksistens.

Ingen aksjoner

I etterkant av allmøtet avholdt redaksjonsklubben klubbmøte. Der samlet medlemmene seg om to ting.

– Vi er oppgitt over kravet til driftsmargin og en direktørelite som tar ut bonuser. Vi har bred støtte blant medlemmene som er sinte og fortvilte, sier Karlsen.

– Kan det bli aktuelt at klubben gjennomfører aksjoner?

– Nei, det kommer ikke. Ikke på noen annen måte enn at vi kommer med en uttalelse.

Ny organisasjonsmodell

På allmøtet ble det også presentert en grovskisse til ny organisasjonsmodell. Thorsheim sier at modellen ligner den som er i andre mediebedrifter. 

– Modellen skiller seg ikke vesentlig fra den gamle når det gjelder strukturer, men det er en mindre organisasjon. Vi har sagt hva vi skal prioritere opp og ned innenfor dagens struktur, sier Thorsheim.

På den redaksjonelle siden prioriteres innholdsproduksjon, digitalområdet og nyheter. Innenfor marked er det sagt at salgsaktiviteter og kundefokus får prioritet.

Blant det som prioriteres ned er det Thorsheim beskriver som bearbeidende funksjoner.

– Det er det som er bak forhenget, som leseren og annonsøren ikke ser. Det inkluderer bildebehandling, annonseproduksjon og støttefunksjoner.

Noen oppgaver må annonsørene ordne selv i fremtiden. Andre oppgaver kan bli overført til konsernfunksjoner.

Slutt som storavis

Det har ikke lyktes Journalisten å få tak i sjefredaktør Trine Eilertsen fredag. Men NRK.no skriver at lokalkontorene på Stord og Førde nedlegges. Til nettstedet sier Eilertsen at innsparingene kommer til å merkes på produktet de kommende årene.

– Det vil bli feil å si at Bergens Tidende er Vestlandets storavis. Det blir ikke BT slik som den var. Det er vemodig å tenke på. Men jeg er trygg på at det er et rett valg, sier Eilertsen til NRK.no.

BT skal fokusere mer på Bergens-området, og mindre på regionen rundt.

– Sogn og Fjordane har mange gode redaksjoner som løser samfunnsoppdraget der helt utmerket. Vi skal løse det i Bergensområdet. Det er her vi har 90 prosent av abonnentene våre.

Powered by Labrador CMS