Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge, er lett optimistisk på vegne av sine mediehus i 2016. Foto: Kathrine Geard
Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge, er lett optimistisk på vegne av sine mediehus i 2016. Foto: Kathrine Geard

Schibsted ser lysere på 2016

Schibsted Norge-sjefen tror mediehusene vil se bedre resultater i jakten på digitale inntekter.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi satser blant annet på verktøy for å se hvilke redaksjonelle artikler som lokker folk til å betale for våre digitale produkter. Det kommer vi til å lære og dra nytte av, sier konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge.

Fornøyd, men…

Han har vært til stede på Schibsteds kvartalspresentasjon fredag formiddag og nettopp hørt sin egen sjef, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group, si seg fornøyd med de økonomiske resultatene for månedene juli, august og september.

SCHIBSTED NORGE

• Etablert i 2012 med utgangspunkt i Media Norge-konsernet. Selskapet er overbygning for Schibsteds norske virksomhet og består av mediehusene VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

• Eier også lokalaviser rundt Bergen og Kristiansand via Bergens Tidende og Fædrelandsvennen.

• I 2014 var det i alt 980 redaksjonelle årsverk i de norske mediehusene.

• I tillegg inngår Schibsted Forlag, Schibsted Vekst, MNO Trykk og en rekke fellesfunksjoner (IT, kundesenter, økonomitjenester etc) som betjener konsernets datterselskaper.

• Didrik Munch er konsernsjef.

Rubrikk- og andre onlinetjenester går godt og bidro til å sikre Schibsted-konsernet et brutto driftsresultat på 556 millioner kroner i tredje kvartal, som er 52,2 millioner mer enn i tilsvarende periode i 2014.

Mediehusene, ikke minst de norske, utgjør unntaket i den overordnede tilfredsheten blant konserndirektørene. Både VG og abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen sliter med fallende opplags- og annonseinntekter.

Kvartalsregnskapet for Schibsted-konsernet viser fallende driftsoverskudd for Schibsted Norge.

Nedgangstider

Spesielt BT og Aftenbladet merker konsekvensene av nedgangstidene som startet i oljebransjen og nå sprer seg videre i Norge, påpeker Munch.

– De to mediehusene våre på Vestlandet er spesielt hardt rammet. Det kommer nok til å fortsette inn i 2016 og vi må derfor justere kostnadene for å møte situasjonen. Også i Fædrelandsvennen må det gjøres mye, selv om det ikke ligger an til ny nedbemanning nå.

Opp mot 30 årsverk i Bergens Tidendes redaksjon ryker. Les mer om situasjonen i Schibsteds abonnementsaviser.

Ser lyspunkter

Munch ønsker imidlertid ikke å være en formidler av bare elendighet. Han forsikrer at han ser lyspunkter for Schibsted Norge-bedriftene.

– Jeg ser mye av det samme som nå inn i 2016, med et tøffere konkurransebilde fra Google, Facebook og fra programmatic-annonsering. Likevel er jeg hakket mer optimistisk for neste år.

Både Munch og Ryssdal roste arbeidet som er blitt gjort med salg av digitale abonnement, spesielt i Aftenposten og BT der salget øker.

– De har jobbet intenst med å konvertere papirabonnenter til digitalabonnenter. Det ser vi gode resultater av og også de andre mediehusene våre kommer etter. I tillegg har vi nå bedre verktøy for å se hvilke redaksjonelle artikler som fører til at leserne velger å betale for de digitale produktene.

Munch sier at han ser fram til at mediehusene får på plass flere gode redaksjonelle produkter på de digitale plattformene.

Se Journalistens dekning av Schibsted her