Tror trenden fortsetter

MIOs styreleder tror magasin- og ukepressen vil fortsette å få juling i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Magasin- og ukepressen opplevde en opplagsnedgang i 2009 på 5,7 prosent. Det innebærer at totalopplaget for hele bransjen er redusert med nesten fem millioner. Dagen før ble det kjent at den samme bransjesektoren også fikk en knekk i omsetningen fra MIOs reklamekjøp. Bransjen fikk mer enn 90 millioner kroner mindre fra mediebyråene i fjor.

Styreleder Arne-Inge Christophersen mener at fjorårets resultater bare viser en trend som var vart i flere år. At totalopplaget har falt med nesten fem millioner eksemplarer mener Christophersen er ekstremt mange i et så lite land og karakteriserer det som en kraftig tilbakegang. Han mener at tallene viser hvilke utfordringer bransjen står overfor.

Juling

– Ser du på trenden så har de fått juling så det holder, men jeg tror ikke det kommer til å stoppe opp nå. Snarere viser det en tendens som er tøff. Bransjen må ha evnen til å fornye seg for det har vært veldig statisk, sier styrelederen.

Christophersen regner med at vi også i 2010 vil se at bransjen legger ned flere at titlene sine. Ved utgangen av 2009 var det 70 titler som ble målt i opplagsstatistikken til MBL. Da hadde bransjen lagt ned seks titler, og opprette seks nye.

MIOs styreleder utelukker heller ikke at det kan bli slik at frekvensen på enkelte av publikasjonene kan bli redusert gjennom året.

– Det er håp. Det er tre store profesjonelle aktører i dette markedet og de er bevisste om bladøkonomi. Kampen om å ha like produkter er vi nok over, sier han og viser til blader som C og D, Ute og Inne og Ute og Hjemme.

– Det nye er å se på bladøkonomien for hvert eneste blad. Der tror jeg vi i fremtiden kommer til å se titler som går inn fordi det ikke er økonomi i dem.

Størst

Christophersen forteller at det er en ulempe at denne delen av Medie-Norge var så sent på nett. Han viser blant annet til Se og Hør som han mener ikke har fått til synergien mellom bladene og nettstedet Seher.no skikkelig.

– Det er jo bare å slå fast at det som er det største bladet i landet, er blitt betydelig redusert bare de siste fem årene. Det er ikke noen heldig situasjon for posisjonen til Se og Hør. Jeg synes det mangler på noe av satsingene mellom papirproduktet, og da særlig weekendutgaven og nettet. Jeg tror at det er mer å hente for forlaget der.

Nytt

Christophersen viser blant annet til bilreklame i blader med en minnepenn limt inn på siden. Denne kan tas ut og settes i datamaskinen, og brukerne kan se video med den samme bilen. Dette er viktig for å møte et fortsatt tøft og utfordrende marked.

– Enkelte publikasjoner kommer til å ha mindre hyppig utgivelsesfrekvens, og da må de måte finne en løsning som gjør at de lever også i mellomperioden.

Powered by Labrador CMS