Samtidig som etterspørselen har gått ned, har prisene på papiraviser kraftig gått opp, viser en rapport fra medieforsker Sigurd Høst. Foto: Martin Huseby Jensen
Samtidig som etterspørselen har gått ned, har prisene på papiraviser kraftig gått opp, viser en rapport fra medieforsker Sigurd Høst. Foto: Martin Huseby Jensen

Frykter at prishopp vil framskynde avisdød

Medieforsker Sigurd Høst advarer mot kraftig prisøkning på papiraviser. Aftenposten-abonnement økte med 50 prosent på to år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Professor Høst, som er tilknyttet Høgskulen i Volda, la i forrige uke fram «Avisåret 2015», den 21. i rekken av årlige undersøkelser om helsetilstanden til norske aviser.

Les også: Avisåret 2015: Ikke noe forvarsel om massedød

Høst sier til Klassekampen at han er bekymret over de kraftige prisøkningene som har kommet i kjølvannet av overgangen til en digital medieøkonomi.

– Det er ti år siden jeg først begynte å bli bekymret for denne utviklingen, men de siste årene har prisene på aviser bare fortsatt å øke. Dette er en av faktorene som kan påskynde nedgangen for papiravisene og føre til at de forsvinner tidligere, sier Høst til avisa.

En oversikt over abonnementsprisene til 31 utvalgte lokalaviser de siste ti årene dokumenterer en økning på 34 prosent i gjennomsnitt, justert for inflasjon.

De store regionavisene i mediekonsern som Schibsted og Polaris Media står for den mest offensive prispolitikken. For eksempel økte prisen for Aftenposten-abonnement for ett år med nesten 50 prosent fra 2013 til 2015, fra 3.106 til 4.458 kroner.

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge forsvarer prispolitikken som Aftenposten, Stavanger Aftenblad og de andre regionavisene har ført.

– Papiraviser er kostbare å produsere og distribuere. Når annonseinntektene samtidig faller dramatisk, er vi nødt til å prise opp produktet, sier Munch til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS