Pengepredikanten gir trafikkrekorder i NRK

Tre kvart million har sett dokumentaren. En million leserminutter unnagjort på reportasjen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er en redaksjon som klarer å gjøre folk oppmerksom på godt innhold. Det er avgjørende, sier Bjørn Olav Nordahl. Sammen med Maria Hasselgård, Ole Jørgen Kolstadbråten og Liv Aga Malm har han arbeidet i rundt fem måneder med å finne data, intervjue, klippe og finpusse dokumentaren Pengepredikanten.

LES OGSÅ: Brennpunkt får mange klager på «Pengepredikanten»

– Jeg tror også det handler om en eksplosiv miks av penger og religion. Det fungerer alltid.

Så langt har 747.000 sett dokumentaren på tv og i NRKs nettspiller. Dette er årsbeste for Brennpunkt og det høyeste NRKs tallknusere har sett av Brennpunktseing på nett. I tillegg har det vært over 1 million engasjerte leserminutter av hovedsaken på NRK.no. Dette er høyere enn fjorårets mest leste sak på NRK.no og all time high for Brennpunkt på nett. I den skrevne dokumentaren har Nordahl tatt i bruk alle verktøyene han tok til seg da han arbeidet i featureredaksjonen i Dagens Næringsliv.

Fotograferte stills

Spesielt har Nordahl i arbeidet med å fotografere selv. På fritiden er han naturfotograf, og da han en gang for lenge siden arbeidet i lokalavisen Fremtiden i Drammen, måtte han ta bilder og jobbe i mørkerommet. Så da hele teamet tilbragte tre dager under Visjon Norges seanse på Fornebu i mai, tok han med seg kamerahus med blant annet en 400 millimeter telelinse.

Bjørn Olav Nordahl.
Bjørn Olav Nordahl.

– Jeg jobbet veldig bevisst med bilder der. I tillegg til å observere og å snakke med folk, fotograferte jeg folk, både portretter og stemningsbilder.

Han mener at det er et must å ta egne stillbilder til reportasjen. For skal saken skinne også på andre plattformer, må det også tenkes stillbilder. Ikke bare levende, slik det vanligvis gjøres i TV.

Nordahl forteller at dette synes ganske tydelig i prioriteringene hos dem som redigerer forsiden i NRK. Det holder ikke med en skjermdump fra filmen. Det må være bilder som henger sammen med det teamet har funnet ut av i arbeidet og som funker på nett.

Selv deler han det opp. Han finner aldri frem fotoutstyret før kontakten er etablert og tv-fotografen har fått sitt.

– Etter det vil jeg gjerne ha en halvtime til å fotografere. Så gjelder det å finne situasjoner og lys som skaper de rette bildene. Jeg tror det er viktig å være varsom og ikke komme busende med kamera for tidlig. Og så skal det heller ikke ødelegge for hovedoppdraget, men heller finne sin tid i etterkant.

Snudde fokuset mot kristne

Ideen til dokumentaren kom ikke fra Nordahl og predikant Jan Hanvolds naboskap i Mjøndalen. På vei til jobb i Oslo tar journalisten tog forbi Visjon Norges lokaler. Og når han løper tur, er det forbi Hanvolds hus. Men de kjenner ikke hverandre.

Det var helt andre ting som startet det hele. Mediene har fokusert mye islam og hvordan unge muslimer blir radikalisert, i noen tilfeller fremmedkrigere. Spørsmålet om hvordan de unge mennene får slike holdninger. Ideen til dokumentaren var å snu på det. Hva slags forkynnelse er det i kristne miljøer som befinner seg på siden av Den norske kirke? Hvilke holdninger og ideer er sentrale?

– Da dukket Visjon Norge for opp som en sentral aktør. Hvem er de og hvem samarbeider de med? Hva slags ideologi står de for, og hvor går pengestrømmen. Det er dette vi har konsentrert oss om.

Powered by Labrador CMS