Negative stereotypier av eldre arbeidstakere er nesten helt fraværende i den journalistiske vinklingen, viser ny undersøkelse.
Foto: Shutterstock / NTB
DEBATT:
Slik fremstilles eldre arbeidstakere i norske medier
En ny undersøkelse finner at norske medier fremstiller arbeidstakere over 50 år overveiende positivt, men at utfordringer for eldre i arbeidslivet tones ned i den journalistiske vinklingen.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
En ny studie utført av Kristiania på vegne av Senter for seniorpolitikk
har undersøkt hvordan norske, redaksjonelle medier omtaler eldre arbeidstakere
i perioden 2019-2021. I tillegg har vi sett på hvordan eldre arbeidstakere
omtales i sosiale medier.
Utfordringer tones ned
Vi finner at mediene omtaler eldre arbeidstakere overveiende positivt.
Eksplisitte, negative stereotypier er nesten helt fraværende i den
journalistiske vinklingen. Eldre arbeidstakere karakteriseres gjerne som
«ressurser», «trygge», «omstillingsdyktige» og «attraktive» arbeidstakere, med
«kompetanse og arbeidskraft».
Den overveiende positive vinklingen innebærer likevel at utfordringene
eldre møter på i arbeidslivet stort sett tones ned.
Andre undersøkelser har
vist at mange eldre blir utsatt for aldersdiskriminerende praksiser i
arbeidslivet, og at det er vanskeligere for middelaldrende og eldre å få ny
jobb. Over halvparten av artiklene i vår undersøkelse påpeker slike negative
praksiser, rammebetingelser og holdninger som rammer eldre arbeidstakere i
arbeidslivet. Det kan være vansker med å bytte jobb, at man presses ut med
sluttpakke, at man ikke får ny jobb, manglende rettigheter på grunn av alder
eller statlige aldersgrenser i arbeidslivet.
Negative aspekter er imidlertid
sjelden hovedvinklingen, for eksempel i overskrift eller ingress.
Fraværende arbeidsgivere
Utfordringene som eldre arbeidstakere støter på henger gjerne sammen
med systemfaktorer eller arbeidsgiverpraksiser. Et annet interessant funn er
derfor at arbeidsgivere er så godt som fraværende i mediedekningen, både som
kilde og som implisert leser.
Den største kildekategorien er derimot
enkeltindivider. I likhet med mye annet journalistisk stoff er mediedekningen
av eldre arbeidstakere utbredt case- og forbrukerorientert. Portretter av eldre
arbeidstakere som har fått ny jobb, eller nettopp ikke klarer å få jobb, følges
gjerne av jobbsøketips og karriereråd til leseren. Dermed er det en tendens til
at både utfordringer og mulige løsninger på disse presenteres på individnivå,
fremfor systemnivå.
Den nest største kilden i materialet, etter enkeltindivider, er
privatpraktiserende konsulenter som selger pensjonsplanlegging og relaterte
tjenester. Den sterke tilstedeværelsen av denne kildegruppen, sammen med den
relativt store andelen forbrukerorienterte artikler, kan tyde på at en
betydelig andel av mediedekningen av eldre arbeidstakere er initiert av innsalg
fra kommersielle aktører som søker å øke etterspørsel etter sine
tjenester.
Unyansert om utfordringer
Vår studie finner at eldre arbeidstakere, slik de fremstilles i norske
medier, er relativt bredt representert i form av kjønn og ulike yrkesgrupper.
Dette gjelder både for avbildninger og kildebruk.
Minoritetsperspektiver er
imidlertid så godt som fraværende. Eldre arbeidstakere i norske medier er
nesten utelukkende representert som etnisk norske; både i form av kilder og
illustrasjoner, og spesifikke forhold som gjelder denne gruppen er ikke
tematisert.
Den ene artikkelen som omtaler en eldre innvandrerkvinne
nevner for eksempel kun helt til slutt at rasisme er årsaken til at hun går av
med pensjon.
Ulikhet mellom ulike grupper av eldre arbeidstakere er heller ikke
vektlagt i særlig grad. «Den usynlige aldersgrensen» fremstilles som en
universell, utjevnende kraft som rammer alle likt, mens karrieremuligheter
gjerne presenteres som generiske, eksemplifisert av overskrifter som «Skaff deg
jobb som 50+».
Dermed legges det mindre vekt på hvordan for eksempel utdanning,
bransje og ettertraktet spisskompetanse legger føringer på den enkeltes
muligheter til å bli værende i arbeidslivet. At jobbmuligheter for eldre
tilsynelatende kan innebære å gå vesentlig ned i status og lønn, er heller ikke
tematisert.
«Usynlige» i sosiale medier
Sosiale medier er arenaer hvor interessegrupper kan fremme perspektiver
og tema som ellers ikke får særlig oppmerksomhet i de tradisjonelle
mediene.
Som en del av studien gikk vi derfor gjennom samtlige poster fra
mediehus og interessegrupper som representerer arbeidsgivere og arbeidstakere,
på Facebook og Twitter. Analysen viste at av nesten 400.000 poster var det så
godt som ingen som fremmet tema knyttet til eldre arbeidstakere.
En rekke politiske initiativ har gjort at andelen arbeidstakere over 62
har økt de siste årene. Likevel opplever mange eldre aldersdiskriminering
i arbeidslivet, og yrkesdeltagelsen minsker betraktelig etter 65 år.
Med tanke
på medienes rettmessige vektlegging av eldre arbeidstakeres betydning
for arbeidslivet burde årsakene til at så mange faller fra tematiseres grundigere, for eksempel ved å adressere hva som kan gjøres
med frafall og tilrettelegging for ulike grupper av eldre enn det studien viser
er tilfelle.
Les hele rapporten her.
Debattmøte:
Eldre arbeidstakere i mediene
- Torsdag 11. januar inviterer Kristiania, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag, Mediebedriftene Landsforening, Pressens hus og Senter for seniorpolitikk til debattmøte.
- Tema på møtet i Pressens hus er:
- «Hvordan fremstilles eldre arbeidstakere i mediene, og hvordan er det å være eldre arbeidstaker i mediehusene?»