Foto: Brian Cantoni/Flickr
Seks grafer som beskriver medievanene våre
Journalisten har samlet et knippe grafer fra SSBs mediebarometer.
Tirsdag slapp Statistisk Sentralbyrå (SSB) den årlige medieundersøkelsen Norsk mediebarometer. Den forteller oss hvilke medier vi brukte mest i fjor.
Radio og videostrømming er blant mediene som øker i popularitet. Papiravis fortsetter å falle. Flere leser nå nettaviser enn papiraviser, ifølge undersøkelsen.
Journalisten har dykket dypere ned i tabellene med tall som ligger til grunn for undersøkelsen, og laget denne nette listen med grafer som forklarer medievanene våre.
1. 30-åringen bruker 11 minutter på avis daglig
At lesingen av aviser synker jevnt og trutt har vært en trend over mange år. Den fortsetter i 2014. I gjennomsnitt leser alle aldre 19 minutter avis daglig. Men de to eldste aldersgruppene, 45-66 og 67+ år trekker opp. Et lyspunkt kan være at lesingen har flatet ut blant de yngste, og faller med kun ett minutt fra 2013 til i fjor i aldersgruppen 25-44 år.
2. Under halvparten leser en avis daglig
For første gang faller andelen spurte som leser en avis daglig under 50 prosent. De mest populære mediene er internett med 88 prosent, etterfulgt av hjemme-PC og fjernsyn med henholdsvis 75 og 74 prosent.
3. Videostrømming stadig mer populært
Videomedier opplever et løft fra 2013 til i fjor som har sammenheng med veksten i strømmetjenester som Netflix og HBO. Mer enn en av fem (22 prosent) svarte at de i fjor brukte et videomedium daglig. Bortsett fra hjemme-PC er det fjernsyn som er mest populært: Nesten tre av fire (74 prosent) svarer at de ser på TV daglig.
4. De yngste trekker videoseingen opp
Som så ofte med nye medietrender er det de unge brukerne som leder an. I aldersgruppen 16 til 24 år økte videoseingen fra 28 minutter i 2013 til 43 minutter i fjor. Den kraftige økningen gir også et byks for gjennomsnittsseeren, som nå ser 20 minutter video daglig.
5. Radiokanalene opplever lytteløft
Også radiolyttingen øker markert fra 2013 til i fjor. Den er opp ti minutter, eller vel 11 prosent. Antallet lyttede radiominutter har ikke vært høyere siden 1995.
6. De eldste står for mer av TV-seingen
TV-seingen flater ut i aldersgruppen 25 til 44 år, men fallet øker blant de yngre seerne. Samtidig øker seingen i de eldste aldersgruppene. I fjor brukte 50-åringen to og en halv time foran TV-apparatet (154 minutter) mot 30-åringens knappe to timer (117 minutter). 20-åringene ser enda mindre.