– Invitér inn vanlige folk
Mediene bør ta allmennheten med i sine 22. juli-evalueringer, mener statssekretær og eksredaktør Hans Kristian Amundsen.
Amundsen er tidligere sjefredaktør i Nordlys og nyhetsredaktør i Dagbladet, Finnmark Dagblad og Arbeiderbladet. I januar forlot han redaktørstolen i Tromsø etter ni år og gikk til ny jobb som statssekretær for fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen. 9. mai var det overgang til Statsminsiterens kontor (SMK).
Der etterfulgte Amundsen Torbjørn Giæver Eriksen som statssekretær med ansvar for statsministerens mediekontakt. En helt sentral funksjon i forholdet mellom den øverste makten her i landet og de som har i oppgave å rette et kritisk blikk mot den.
– Best for alle
Amundsens hovedinntrykk er at norske medier har gjort en viktig og riktig jobb i dekningen av 22. juli-terroren.
– Jeg tar forbehold om at det er ting jeg ikke har oversikt over. Det vil alltid være en diskusjon om valg. Derfor er det viktig at mediene er innstilt på å evaluere sin egen virksomhet i ettertid, både av enkeltsituasjoner og av helheten.
– Mitt råd er å invitere inn allmennheten i evalueringen, slik det ble gjort i sammensetningen av den regjeringsoppnevnte 22. juli-kommisjonen. Ikke som staffasje, men som den viktigste premissleverandøren for å bedømme den jobben mediene har gjort. Mediene bør legge like mye vekt på tillit blant befolkningen som i egen bransje. Det vil være det beste for alle.
Mye ros
Statsminister Jens Stoltenberg har fått mye ros for å ha satt ord på befolkningens følelser etter 22. juli. Amundsen skal ha vært sentral i utformingen av statsministerens taler, men understreker selv at alle rådgiverne ved Statsministerens kontor (SMK) bidrar til Stoltenbergs budskap.
– Statsministeren velger selv hva han finner riktig å bruke.
Ifølge Amundsen var tre hensyn spesielt viktige for regjeringen og statsministeren i tiden etter terrorangrepet: Å hjelpe, vise omsorg og takke.
– Helt spesielt
– Hvordan har det vært for en dreven pressemann å oppleve medietrykket etter 22. juli, fra din nåværende sentrale posisjon?
– Det har vært helt spesielt. Jeg hadde knapt begynt i jobben da Norge ble rammet av tragedien. Jeg trenger litt normaltidserfaring for å bedømme opplevelsene. Men det har vært meningsfylt å bruke mediebakgrunnen min til å bidra til en dugnad for de som er rammet.
For Amundsen handlet alt om å håndtere norske og utenlandske mediene. Han tror det aldri tidligere har vært større interesse fra utenlandske medier, for Norge og for statsministeren.
– Slik vi bedømmer det har hele verden fått økt interesse for Jens Stoltenberg. På bakgrunn av måten han taklet situasjonen oppfattes han som annerledes, og omtales som en som representerer noe nytt, viktig og framtidsrettet. Dermed øker også interessen for Norge generelt, sier han.
Mange med mediebakgrunn
Sju av ni rådgivere ved SMK har mediebakgrunn: Amundsen, statssekretær Mina Gerhardsen, kommunikasjonssjef Trude Måseide, kommunikasjonsrådgiver Camilla Ryste, kommunikasjonsrådgiver Arvid Samland, seniorrådgiver Øivind Østang og kommunikasjonsrådgiver Therese Saur.
– Hvordan tror du din mangeårige pressebakgrunn har påvirket de rådene du ga statsministeren etter 22. juli- tragediene?
– Vi bærer alle med oss den ballasten vi har. Jeg har et helt liv i mediene bak meg, og det påvirker det jeg råder ham til. Men jeg er langt fra alene om å gi råd, han har rådgivere med ulik kompetanse og bakgrunn.
Flyttet inn hos Stoltenberg
Terroranslagene snudde verden på hodet for SMK, også i den forstand at medarbeiderne mistet sine arbeidsplasser øverst i den bomberaserte høyblokka. Løsningen ble at staben rykket inn i statsministerens bolig.
– Vi flyttet hjem til ham og ble plassert i sofaer og ved spisebord. Det har resultert i at vi har utviklet et fantastisk fellesskap, der alle har bidratt på tvers av sine kompetanseområder. Det er veldig artig å oppleve at tragedien på den måten også har ført til noe positivt.
Les intervju med Hans Kristian Amundsen i Journalistens papirutgave om hans nye rolle under årets valgkamp.