Hilde Haugsgjerd er nå redaktør for Norges største avis. Foto: Kathrine Geard

Aftenposten er størst

Slår VG med nesten fem tusen aviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dermed er situasjonen mange i bransjen har ventet på et faktum. Nesten 30 år etter at Aftenpostens folk måtte skru ned skilt som fortalte at de er landets største fra aviskiosker over hele landet, kan de skru dem opp igjen.

Ifølge Schibsteds resultatpresentasjon for første kvartal i år opplevde Aftenposten et opplagsfall på to prosent i perioden. Dermed har abonnementsavisen et opplag 242.061 aviser. Men fallet til VG var i perioden betraktelig større. Landets største løssalgsavis så åtte prosent av opplaget forsvinne sammenlignet med samme periode i fjor, og hadde ved utgangen av kvartalet et snittopplag på 237.166 aviser.

Størst

Men når det kommer til pengestrømmen er VG fortsatt den mest lukrative avisen i den norske delen av Schibsted. Mens Aftenposten hadde sterk forbedring i driftsresultatet (35 millioner kroner) sammenlignet med fjoråret (minus ni millioner), leverte VG nesten det dobbelte (63 millioner kroner). Da er ikke VG Multimedia med i regnestykket. Landets desidert største redaksjonelle nettsted leverte et driftsresultat på 18 millioner kroner, det er noe svakere enn i fjor da nettselskapet presterte 24 millioner.

Sammenlignet med papiravisen er dette svakt. Papiravisen økte driftsresultatet sitt med 26 millioner kroner i perioden. Men VG Nett er med god margin det mest lønnsomme redaksjonelle nettstedet i landet.

Media Norge

I Media Norge har kostnadskuttene begynt å vise effekt og det er ifølge kvartalsrapporten først og fremst de som gjør at Aftenposten leverer driftsoverskudd. Avisen opplevde at driftsinntektene falt med fem prosent i samme periode som det leverer positive resultat.

Overskudd eller balanse kjennetegner Media Norge i perioden. Bergens Tidende går fram 34 millioner kroner og fikk et driftsoverskudd på 24 millioner kroner. Driftsinntektene øker med fem prosent i perioden.

Stavanger Aftenblad har snudd fra et underskudd på 19 millioner kroner til å gå i null i perioden. Samtidig er driftsinntektene opp tre prosent.

I Kristiansand går Fædrelandsvennens driftsinntekter fram én prosent, det fører til et driftsoverskudd på to millioner kroner, mot et driftsunderskudd på ti millioner i fjorårets første kvartal.

Konsernet

Konsernet Schibsted fikk et driftsoverskudd på 266 millioner. Det er noe svakere enn fjorårets siste tre måneder, men viser klar forbedring fra første kvartal i 2009 da driftsresultatet var på 184 millioner.

Driftsinntektene er i perioden opp til 3,26 milliarder kroner, mot 2.92 milliarder i fjor.

Papiravisene er uten tvil den største inntektskilden i konsernet og står for 2,2 milliarder kroner i driftsinntekt. Rubrikk på nett genererer 671 millioner kroner, litt over det dobbelte av nettavisene (286 millioner).

Nettavisene har klart beste driftsmargin i første kvartal med 17 prosent. Rubrikk har 16 prosent, mens papiravisene har negativ margin på én prosent. Alle fram fra i fjor.

Powered by Labrador CMS