Avviser kvalitetskritikk
Men sjefen for sidefabrikken i Harstad Tidende Gruppen innrømmer innkjøringsproblemer.
I forrige uke ble det kjent at Edda Media vurderer å sentralisere deskingen i konsernet til regionale eller nasjonale desker.
Syv aviser i Harstad Tidende Gruppen har allerede en sentral sideproduksjonsfabrikk hos Troms Folkeblad på Finnsnes. I forrige uke kritiserte klubbleder Knut Godø i Harstad Tidende løsningen for at den går ut over kvaliteten.
– Innkjøringsproblemer
Steinulf Henriksen, som er sjef for sidefabrikken, avviser kritikken.
– Det er snakk om småting og innkjøringsproblemer. Vi har holdt på med dette siden i slutten av 2009 og nå går ting veldig greit. Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene våre, sier Henriksen, som kaller sidefabrikken en suksess.
– Den grafiske utformingen er gjennomført profesjonell.
Skal spare 8 millioner
Målet med å sentralisere ombrekkingen er å spare mellom seks og åtte millioner kroner på sikt. Sideproduksjonen gikk isolert sett i underskudd i fjor. Målet er å gå i null i år. Men de syv avisene i HTG har allerede spart inn mellom fem og seks årsverk, ifølge Henriksen.
– På sikt vil dette frigjøre penger til journalistikken, sier han.
Sidefabrikken, som heter Avisenes senter for avansert produksjon (Asap), er en del av bedriften Troms Folkeblad. Sideproduksjonen gjøres av syv årsverk, men Henriksen understreker samtidig at virksomheten også har kunder utenfor HTG.
– Vi har for eksempel avtale med Saltenposten, og produserer også for magasiner, bilag og klubbaviser. Dessuten er ukeavisa iBalsfjord etablert.
– Alt godkjennes
Henriksen sier at det ikke tas noen redaksjonelle beslutninger på sideproduksjonsfabrikken.
– Vi gjør ingen omskrivninger, verken av mellomtitler eller bildetekst uten at det godkjennes, sier Henriksen.
Rekruttering
Folkebladet vant anbudskonkurransen om å ha sidefabrikken i konkurranse med avisa som i dag heter iTromsø. Ifølge Henriksen er det ingen sluttdato i anbudsdokumentet, og han mener at sideproduksjonen derfor vil bli værende på Finnsnes i lang tid.
– I anbudskonkurransen var rekrutteringen den tøffeste utfordringen, innrømmer han.
– Hvorfor vant dere likevel anbudskonkurransen?
– Vi var tidlig ute med digital ombrekking og har en effektiv produksjon. Dessuten lagde vi en plan som ble likt.