Redaksjonen i Barents Observer med redaktør Thomas Nilsen helt til høyre. Ellers, fra venstre: Jonas Karlsbakk, Atle Staalesen og Trude Pettersen. Foto: Claus Bergersen
Redaksjonen i Barents Observer med redaktør Thomas Nilsen helt til høyre. Ellers, fra venstre: Jonas Karlsbakk, Atle Staalesen og Trude Pettersen. Foto: Claus Bergersen

Barents Observers redaktør kalt inn på teppet

Risikerer skriftlig advarsel og i ytterste konsekvens sparken for omtalen av situasjonen til egen avis. Samtidig uttaler styrelederen at nettstedet skal få fortsette akkurat som før.

Publisert   Sist oppdatert

I forrige uke ble det kjent at den russisk-kritiske nettavisen Barents Observer ikke skal få jobbe under Redaktørplakaten. Det bestemte eierne, de tre nordligste fylkeskommunene, i representantskapet til Barentssekretariatet, som nettavisen er en del av.

Les: UD støtter uavhengighet i Barents Observer

Barentssekretariatet er i stor grad finansiert av Utenriksdepartementet, som fredag gikk ut med støtte for redaksjonell uavhengighet for nettavisen. Barents Observer er blant nettavisene som selv omtalte konflikten.

Kalt inn på teppet

Vedtaket åpner for sensur

Allerede denne uken er Barents Observers redaktør Thomas Nilsen kalt inn på teppet til den nyutnevnte styrelederen, Stig Olsen. I innkallingen til drøftingsmøtet står det at arbeidsgiveren vurderer en skriftlig advarsel med grunnlag i hvordan Nilsen har reagert på vedtaket fra representantskapet.

«Dette gjelder særlig artikkelen du og andre signerte i Barents Observer (…), men også utsagn som du har kommet med til andre media vedrørende denne saken,» heter det i meldingen, som fortsetter:

«Styreleders vurdering av dette er at den fremstilling du gir av saken er misvisende i en slik grad at dette representerer et brudd på den lojalitetsplikten du har overfor din arbeidsgiver».

– Dette er første skritt til varsel om oppsigelse. Det er det beste bevis på at her griper eierne aktivt inn i det redaksjonelle produktet, sier Nilsen til Journalisten.no.

– Jeg mener det vedtaket åpner for sensur.

– Skal fortsette som før

Barents Observer skal fortsette på samme måte som før

Samtidig hevder både styreleder Olsen og Tomas Norvoll, leder av representantskapet i Barentssekretariatet, at nettavisen skal få fortsette som tidligere. Nettstedet har flere ganger skrevet kritisk om Russland.

– Det vil ikke bli noen innblanding i det stoffet som Barents Observer presenterer, sier Olsen, som til daglig jobber som administrativt ansatt i Nordland fylkeskommune, til Journalisten.no.

Olsen sier at han lojalt vil følge opp vedtaket fra representantskapet som møtes to ganger årlig om at avisen ikke skal jobbe under redaktørplakaten. Styreleder mener det innebærer at nettstedet kan fortsette sin virksomhet som tidligere.

– Barents Observer skal fortsette på samme måte som før.

Samtidig reagerer Olsen på omtalen nettavisen har hatt av saken på sitt eget nettsted.

– Presentasjonen Barents Observer har gjort av vedtaket som ble fattet er vanskelig. Etter mitt syn er det fremstilt som om det skal skje store endringer i Barents Observer, noe som faktisk ikke er tilfelle.

Han beskriver omtalen på nettstedet som en ubalansert fremstilling.

– Ubalansert fremstilling

Representantskapsleder Norvoll, som til daglig er fylkesrådsleder i Nordland, hevder også at alt skal være som før.

– Vi har aldri sensurert det, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg syns den diskusjonen vi er oppe i nå er litt ute av proporsjoner, sier Norvoll.

– Det er ikke sånn at de ikke kan fortsette å jobbe etter gode journalistiske prinsipper. De kan fortsette akkurat som før. Derfor blir diskusjonen der det blir fremstilt som at nå skal man begynne å praktisere sensur rimelig meningsløs, sier Norvoll.

Han hevder nettstedets egen omtale av saken er «det beste eksempelet» på at eierne ikke griper inn mot nettavisen.

Journalistvisum

Redaktør Thomas Nilsen avviser bestemt at han og avisens 2,1 årsverk fordelt på fire medarbeidere kan jobbe videre som før. Han viser til at medarbeiderne tidligere har reist til Russland på et bestemt barentsvisum, men at de av hensyn til egen sikkerhet og tilgang til steder må ha journalistvisum i fremtiden. Men det får de ikke uten at nettstedet undertegner Redaktørplakaten.

– Uten papirene i orden kan vi ikke jobbe i Russland. Barents Observer har operert i en gråsone til nå, sier Nilsen, som legger til at styrelederen ikke forstår saken når han uttaler at nettstedet skal få fortsette som før.

Mistillit

Representantskapets leder trekker inn konflikten som pågår i sekretariatet, der samtlige unntatt to av 14 medarbeidere har uttrykt mistillit til sekretariatslederen, som medvirkende til konflikten i nettavisen.

– Det er de samme folkene, og et lite miljø. Det viktigste nå er å få sekretariatet til å virke, så får man diskutere videre på bakgrunn av det, sier Norvoll.

Redaktøren bekrefter at han har undertegnet mistillitsbrevet, men avviser at konflikten til sekretariatslederen som har sittet i sju måneder har sammenheng med ønsket om redaktørplakat. Nilsen viser til at organiseringen av nettstedet har vært under utredning før den nye sjefen tiltrådte ved kontoret i Kirkenes.

Les mer om Barents Observer.

Saken oppdateres!